fredag 13 juni 2014

Sommarlov


Sommarlovet har börjat för våra elever i alla fall. Vi jobbar några dagar till innan det blir semester för oss. Solen sken på oss när vi hissade flaggan på skolgården. Det blåste rätt bra och flagglinan var trög så vi fick ta i för kung och fosterland för att få upp flaggan i topp som sig bör en sådan här dag.


Solen sken lite även igår trots att molnen hopade sig. Det kom en liten skur medan vi spelade brännboll. Sista dagen innan skolavslutningen kan det vara skönt att göra något annat än städa. Lite övning i kyrkan inför nästa hann vi med. Jag övade som vanligt med fanbärarna. Efter rasten började mellanstadiets brännbollsturnering. Först var det gruppspel och efter lunchrasten avgjordes finalerna. De sex lagen hade satts ihop av sex grabbar i femman och de hade verkligen lyckats få ihop jämna lag. Roligt hade de, men det finns ju alltid de som klagar och har svårt att förlora. I en turnering är det nån som vinner och nån som måste förlora, men viktigast är väl att ha roligt under tiden.


Sista passet tillbringade vi uppe vid Forshedabadet. Det var fullt liv i bassängerna och vid hopptornet. Av ljudnivån att döma hade eleverna roligt även där. Jag tycker oftast att det är jobbigt med den höga ljudnivån som blir. Det var skönt att kunna gå hem när skoldagen var slut.


Skolavslutningsdagen samlas vi först i klassrummen en timma. Då tittar vi på foton från läsåret och pratar lite om sommarförväntningarna. Efter rasten är det samling runt flaggstången. Det är då vi hissar flaggan och sjunger för alla som fyller r på sommarlovet.


Sen tågar vi iväg till kyrkan med fanan i spetsen för hela tåget. Det blir ett långt led med alla klasserna efter varandra. De yngsta går först och de äldsta sist.


Kyrkklockorna börjar ringa när vi närmar oss kyrkan. Där väntar föräldrar, syskon och andra intresserade. Det brukar bli fullsatt och en del får stå längst bak.


I år var det en ny präst som ledde samlingen. Eleverna sjöng både klassvis, i grupper och solo. Det var både gamla och nya sånger. Vår biträdande rektor gav en sommarhälsning liksom elevrådets ordförande och kyrkoherden. Givetvis sjöng vi ett par sommarpsalmer.


Jag hörde inte hela programmet. Det finn barn som inte gillar starka ljud. Vi har en sådan kille i femman. Han satt med händerna för öronen under musiken och sången. Värst var nog orgelmusiken. Efter ett tag följde jag med honom ut. Det blev för mycket för honom.


Vi kunde stå i vapenhuset ett tag. Sen gick vi ut på gräsmattan vd kyrkogårdsmuren och vänade på att resten av klassen skulle komma och säga hejdå till alla.


Sexorna slutar ju hos oss så vi tog farväl inne i kyrkan. De fick sina betyg, en liten dikt och en ros. Skolavslutningen i sexan innebär både glädje och tårar. Innan vi skildes åt blev det gruppfoto och bamsekram. Personalen fortsatte sedan med en samling i matsalen. Vi fick smörgåstårta och de som slutar blev avtackade.


Resten av dagen kompade jag ut några timmar. Man är aldrig inspirerad att fortsätta jobba efter en skolavslutning. Imorgon blir det några timmar och tre dagar i nästa vecka. När jag kom hem, var jag så trött. Jag gick och lade mig en stund och vilade lite efter hundpromenaden med Takko. Ikväll smakade jag på några av presenterna jag fick av eleverna, te och skorpor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar