onsdag 19 november 2014

Geocacheräddningen


Efter förmiddagens lektionspass och lunch med sexans elever åkte jag hem på min rast för ta ut hunden på en liten rastningsrunda. För en gångs skull fick jag se hemmet i dagsljus. Det är grått och mörkt när jag åker hemifrån på morgobnen och lika grått och mörkt när jag kommer hem. Så idag passade jag på att fotografera lite liv. Ljungen frodas i krukan och i en annan kruka på trappan till verandan blommar några margueriter fortfarande i mitten av november. Det vittnar väl om att det är ovanligt varmt för säsongen.


Onsdagar avslutar vi skoldagen med vå pass med Elevens val. Som jag berättat arbetar vi den här perioden med förmågorna. Jag har en grupp som jobbar med begreppsförmågan. Vi har förklarat och definierat begrepp, vi har försökt hitta samband mellan olika begrepp. Idag var det dags att använda begrepp i nya sammanhang. Det blev en bra övning som engagerade hela gruppen. Jag skrev fyra punkter på tavlan. Sen fick de välja mellan tre olika ord ur ordlistan och jobba med dem. Först skulle de skriva vad de trodde att ordet betydde. Sedan skulle de slå upp ordet och skrva av ordlistans förklaring. Som tredje punkt skulle de förklara med egna ord och till sist sulle de använda ordet i en egen mening som visade att de förstått ordets betydelse. Det var kul att höra deras redovisningar. Sen spelade vi olika spel med begreppskort.


På vägen hem på rasten körde jag inte den vanliga vägen. Jag körde Moenvägen och passade på att besöka en av mina gömmor. I förrgår fick jag ett meddelande från en av våra reviewer att han avaktiverat min gömma. I ett annat mejl förklarade han varför. Det hade kommit ett mejl från en skogshuggare som berättade så här:

"Jag är skogsarbetare och idag hittade jag en sån här "cache". Tack vare radioinslag kände jag igen grejen annars hade jag nog inte ägnat nån mer tanke åt det.
Hur som helst, området där denna sak befann sig ska avverkas. Det träd som detta föremål satt fast i skulle med största sannolikhet förstöras om jag inte tog loss och la det vid sidan av närmsta stig.Såg i loggen att åtminstånde ett 10-tal hade signerat rullen som fanns i.Tänkte ni kanske ville veta om detta, om det på nått sätt går och få informationen till den som placerat ut denna så vore det kanske kul för den personen."


Sen angav han de ungefärliga koordinaterna till platsen där han placerat gömman. Det var kul att han brydde sig och inte bara kapade allt jäms med marken.


Jag körde så långt jag vågade och ställde bilen vid ett kryss. Jag visste ju inte hur pass uppkörd skogsvägen skulle vara efter skogsmaskinernas framfart. Sen promenerade jag fram till gömman. Den låg mycket riktigt vid sidan av skogsvägen och jag hittade den med en gång. Den fick följa med hem till avverkningen avslutas. Sen kan jag nog återplacera den någonstans i närheten.


Skogsarbetaren eller möjligtvis en kollega till honom höll på att avverka träden lite längre bort. Jag gick lite närmare för att kolla in den stora maskinen i full aktion. Det går snabbt att fälla ett träd och kapa upp stammen i lagom långa stockar. Det är annat än den avverkning som skedde förr, först med såg och yxa, senare med motorsåg. Man förstår varför den här maskinen kallas skördare. Den for ju fram som en skördetröska bland tallarna. Kolla in min lilla filmsnutt så förstår ni.


När dagens lektioner var avklarade, tog jag bilen in till stan. Nu skulle det äntligen bli av att jag vaccinerade mig mot influensan. Min läkare tyckte ju att jag borde göra det och det är väl bäst att lyda. Eftersom jag tillhör riskgrupperna var det ju dessutom gratis. Vi får hoppas att det hjälper och att alla andra virus håller sig undan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar