söndag 23 november 2014

Söndagstur till Lundsbo


I morse hade jag andra planer för dagen än de som förverkligades lite senare. Jag hade tänkt gå på gudstjänsten i missionskyrkan, men jag var lite för slö och kom inte i gång med alla morgonbestyr i tid. Det blev lite ont om tid och stressa gillar jag verkligen inte.

Ungefär samtidigt kom det en ny gömma i mejlboxen. Jag anade redan igår att den skulle dyka upp inom en snar framtid. Underrättelsetjänsten fungerade. Först tänkte jag inte ge mig ut och jaga FTF på den. Jag hade ju som sagt andra planer. Men planer kan ändras och när jag duschat, ätit lite frukost och gått en minirunda med hunden, insåg jag att det skulle bli en liten tur till Lundsbo.


Lundsbo är Värnamo kommuns eget naturreservat med bokskog och ädellövskog. Det invigdes i maj i år. Jag har länge tänkt besöka platsen, men det har inte blivit av förrän idag. Ibland behöver man en spark i ändan för att komma till skott. Lundsbo ligger utanför Bor på vägen mot Gällaryd. Vägen därifrån är föredömligt skyltad. När man kommer fram, blir man välkomnad av Edvard Wibeck, som står där med kameran i famnen. Han var född samma år som min farfar, 1877, men han levde tio år längre och dog 1972. Han var en professor och forskare, som betytt mycket för bildandet av nationalparker och naturreservat inte minst i det landskap han föddes, Småland. Det dröjde innan han fick som han ville här i Lundsbo.


I området har man anlagt en vandringsled, som jag ska testa en annan gång. Här finns också ett gammalt torp, Kloen. Stugan är öppen för alla som vill besöka den och fungerar som raststuga. Det fanns kök med vedspis, en kammare och en storstuga där man tagit upp takhöjden upp till nocken. Där kan man tända en brasa i eldstaden om man vill och läsa lite mer om torpet och naturen.


Idag var det ganska kallt inomhus, men jag brydde  mig inte om att tända någon brasa. Så länge tänkte jag inte stanna. I farstun stod torparens träskor kvar. Man kan ju undra om han var trebent.


Torpet innehöll också en gömma och det var den jag ville leta upp. Då fick jag faktiskt plocka fram ficklampan för det var mörkt i trappan upp till andra våningen. Burken hittade jag rätt snabbt när jag lyst in i en del skrymslen. Sen krävdes det lite pillande för att få tag på burken och loggboken, men till slut lyckades jag med uppdraget. När jag öppnade boken var den tom. Därmed fick jag en FTF även den här månaden.


Efter loggningen gick jag en runda i omgivningarna. Det fanns informationsskyltar uppsatta på intressanta platser. Ovanför jordkällaren fanns en fornåker.


På andra ställen fanns en lintorkningsgrop och kolbottnar. Men jag undrar vad den här stensatta fyrkanten ska föreställa.


Vid Lundsbo är det sammat typ av skog som finns vid Rusarebo. Det är inte så långt mellan platserna. En gång har bokskogen brett ut sig hela vägen. Idag finns inte så stora områden kvar, men här arbetar man för att återskapa en del av den.


Grillplatsen var inte så inbjudande. Jag hoppas den kommer att rustas upp och att det kommer fler bord och bänkar att sitta vid.Då skulle jag kunna tänka mig att ordna ett event här framåt vårkanten.


Småfåglarna hade också fått lite nya holkar uppsatta. Till våren kanske det flyttar in någon hyresgäst. Det fanns flera röda krypin för dem att välja bland.


Vid informationstavlan fanns mycket att läsa och studera, bland annat en karta över området. Jag tror jag ska återvända och gå vandringsleden vid ett annat tillfälle. Idag stannade jag inte så länge. Jag vände tillbaka mot stan. Där handlade jag lite mjölk till kaffet och några saffransbullar. De smakade gott när jag kom hem. Hunden blev förstås glad och ville också smaka på min bulle. Maken var inte hemma. Han håller på att städa ur svärfars hus, som är sålt och snart ska lämnas över till en ny ägare.

På eftermiddagen var det dags för körövning nummer 2 inför julkonserten om två veckor. Det gick ganska bra att sjunga trots att luftrören är lite rossliga. Nästa helg får vi sjunga adventspsalmer igen.

1 kommentar:

  1. Kollade på kartan var platsen ligger. Kanske får vänta med besök till våren. Finns fler utmed sjön som jag/vi inte eftersökt. Härligt med julsångerna. Är fortfarande rosslig av den sega förkylningen. Sjunga funkar, men knappast att anstränga sig i övrigt. så det får bli en promenadvecka till. Kunde vara värre. Ha en bra vecka! Fina bilder igår, förresten. Hinner inte riktigt med i din bloggtakt : )

    SvaraRadera