tisdag 15 december 2015

Frost, snö, dimma och lite sol


Det har varit lite bistert på morgonen de senaste dagarna. Hunden och jag huttrade lite på vår morgonpromenad. Men det har varit fina soluppgångar.


Himlen har rodnat innan solen visat sig över horisonten. Den riktigt glödde ovanför skogens träd. Då är det vackert även om det är kallt om öronen.


Idag var det inte lika fint. Nu har temperaturen stigit kring nollan och dimman har brett ut sig. Det var kn appt man såg vägen framför sig i morse. Jag glömde ta en bild på allt det gråa, men ni hade ändå inte sett så mycket.


Efter dagens lektioner var det så dags för ännu en resa till residensstaden i norr. Den här gången fick jag åka själv. Jag kom iväg i god tid och kom fram tjugo minuter för tidigt. Men jag blev insläppt en kvart före den inbokade tiden. Sen körde jag som vanligt in till Torpa och fikade på Lindströms Café. De hade nya möbler, fast egentligen inte. Det var en stor blandning av loppisfynd. Men det passar bra på detta anrika café.

Jag var rätt trött så det blev ingen lång shoppingrunda på A6, men jag hade några små ärenden dit som jag uträttade. På hemvägen körde in till Solåsen för att logga en enkel gömma vid Plantagens parkering. Jag kunde stanna precis intill göman. Min GPS visade 2 m när jag klev ur bilen. Hade parkeringsrutan till höger om min varit ledig kunde jag kommit ännu närmare. Gömman var lätt att hitta och loggades i decembermörkret bland mugglarna på parkeringen. Sen åkte jag söderut igen medan jag tänkte på hur Solåsen sett ut förr. Jag kommer ihåg hur där var innan handelsområdet byggdes. Jag känner folk bodde där då innan husen revs. Då var där rena landet. Tänk vad allt förändras genom åren.


I Vaggeryd blev jag lite sugn på att logga ytterligare en gömma. Av tradition brukar minst en gömma loggas vid mina besök i Jönköping, men det är ju inte fel med två loggar. Jag stannade till och kollade vilka enkla gömmor det fanns i närheten. Sön körde jag in på det rökfyllda området där de stora lastbilarna åkte ut och in. Plötsligt fanns där en bom som stoppade min framfart och GeoFabian fick snällt stanna medan jag tog mig vidare till fots. Här var det lite snö på marken, men bara lite pudrat över sågspånen.


Gömman Docka en docka fanns knappt 200 m bort, men jag hittade en bra väg fram. Först var den asfalterad, men sen gav jag mig in i buskagen och kom fram till en liten sjö. Där fanns en djupt dike och min GPS ville att jag skulle ta mig över till andra sidan. Där letade jag en liten stund utan framgång.


Egentligen hade jag redan sett gömman när jag kom till platsen, men det fanns en hel del skräp så jag trodde det var lite skräp som någon dumpat här på platsen. Innan jag gav upp ville jag kolla skräpet och där var den ju. Jag förstod inte riktigt namnet, men en docka hittade jag i alla fall.


Sen traskade jag tillbaka samma väg och fortsatte ut på autostradan igen. Dimman tätnade mer och mer, men temperaturen steg gradvis. Jag körde om saltbilen som var ut och spred sitt innehåll. Vid ett liten depåstopp vid affären i Forsheda kollade jag i mobilen och såg att maken varnade för blixthalka på rannäsavägen. Det var int e så farligt tyckte jag. Det var jobbigare med dimman.


Jag kom hem och välkomnades av maken och hunden. Det blev en varm kopp te från Teadventskalendern och idag var det inte så tokigt. Annars har jag inte gillat de olika smakerna som jag provat hittills. Idag var det ett rent svart te från Assam.


Imorgon är det viss biopremiär för den nya Star Wars-filmen. Eleverna pratar om den och många skulle se den. Då kanske vi får se lasersvärden igen. Ungarna kommer att leka Star Wars på rasterna. Jag kommer väl ihåg när de andra filmerna kom. Jag såg alla tillsammans med pojkarna och deras kompisar. Det får nog bli ett biobesök framöver.


Men jag tycker att HerreGud & CO var bra idag. Givetvis vill vi hellre se Star Peace.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar