torsdag 10 december 2015

Lucia, betyg och så lite julmat


I morse var det så dags för skolans luciatåg. Sexorna gick lite tidigare direkt till kyrkan för att byta om till sina lusselinnen och tomtedräkter. Lite senare kom så de yngsta barnen i F-klassen för att byta om. Då kunde sexorna ta hand om dem och hjälpa dem.


En del föräldrar till de lussande barnen kom för att titta och en och annan mormor också. Sen anlände övriga klasser från skolan för att bänka sig i kyrkan. När kyrkklockorna ringt och prästen hälsat oss välkomna, kunde luciaprogrammet sätta igång. Det inleddes med att fem flickor sjöng en sång.


Sen var det dags för Lucia att skrida fram längs mittgången i lyrkan med hela sitt följe efter henne. Det blev ganska många som vandrade gången fram till koret. 50 barn är det i de båda klasserna.


Det är så fint när de stora håller de små i handen när de går in. De kompletterar varandra. De små ser upp till de stora och klämmer i på de sånger de kan. De stora släpper på nervositeten när de får annat att tänka. De måste ju ha koll på de små. Allra sist i tåget kom en liten flicka som för tillfället sitter i rullstol, men det gick bra att vara med ändå.


Det blev ett bra program. Eleverna sjöng högt och tydligt. De läste sina verser och sjöng alla de traditionella sångerna innan de tågade ut ur kyrkan.


Efter luciafirandet tågade vi tillbaka till skolan. Resten av dagen var som vanligt. Jag hade geografi i femman, men sen ägnade jag en stund åt de sista grupperna som gjorde det muntliga nationella provet i engelska. Det kändes riktigt skönt att ha klarat av alla nu. Alla betyg är satta och inskrivna i Dexter, men inte låsta än. Jag åkte hem och gick en runda till skogen med hunden för att plocka lite mossa och lavar att dekorera en krukor med. Sen tog jag det lugnt en stund innan nästa punkt på dagsprogrammet.


Ikväll var alla i personalen bjudna på julbord i Kaffestugan i Apladalen. Det var några som fattades men de flesta var där. Vi som bor i Forsheda samåkteoch de andra kom från sina håll. Det blev en trevlig stund med mycket mat och en hel del prat och skratt. Det är så det ska vara när man träffas.


Det fanns mycket gott på julbordet. Det var inget jag saknade oc allt var gott. Som vanligt blev det först en tallrik med sill och de kalla rätterna. Nästa tallrik inne höll det småvarma. Det blev inte sju tallrikar. Jag slog ihop dem och nöjde mig med tre.


Den sista innehöll sötsakerna som ostkaka, ris al a malta, vit chokladmousse frukt och godis. Till det fick vi förstås kaffe. Nu känner jag mig riktigt mätt och belåten. Det kanske kan bli en slät kopp te innan sängdags. Mer orkar jag inte med idag. Det regnade mer och mer under kvällen och nu piskar vätan mot fönsterrutorna. Det kommer nog att locka mig in i drömmarnas rike.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar