tisdag 8 december 2015

Liten omväg på hemvägen


Dagens sista lektion fick kortas ned något för min del. Kollegan fick avsluta. Jag måste bege mig in mot stan för att träffa min läkare för halvårskontrollen. Jag blev berövad på ett antal rör med blod för en vecka sedan och nu skulle jag få veta resultaten. Mina värden såg i stort sett bra ut. Jag blev av med lite mer blod för extra kontroll av några ämnen. Förhoppningsvis behöver jag inte tappas på blod igen förrän om ett halvår.


Efter sjukhusbesöket blev del lite mat- och toapappersinköp innan jag styrde bilen söderut. Än en gång rullade jag längs riksettan via Tånnö ner mot Dörarp. Några lämpliga stopp gjorde jag förstås längs vägen. Det första var Ett stenkast från Färjans ö. Så hette gömman stranden mitt emot Färjansö. För längesen var jag på ön men idag blev det bara en titt tvärs över sundet.


Det var riktigt gråväder den här eftermiddagen och skymningen var inte långt borta. På stranden låg en kanot från Värnamo Camping. Den måste väl ha kommit lite på avvägar.


Gömman på platsen var bara några dagar gammal. Rubriq hade FTF:at den men jag kom in som tvåa. Det var en riktigt snygg gömma som nog kan förvilla en del. Jag hittade den på marken men förstod var den skulle placeras så jag återställde den så att nästa besökare skulle få en trevlig upplevelse.


Färden gick vidare söderut ner till Toftaholmsekarna. När jag åkte förbi här förra gången hade jag sett att det fanns trevliga naturreservat och gravfält längs den gamla landsvägen. Sådana ställer tycker jag bör ha en gömma. Nu fanns här en sådan intill den något bedagade infoskylten vid parkeringsplatsen.


En av de stora bjässarna till ekar hade stupat som en fallen hjälte. Den låg där som en monument över gamla tider. Man kunde se hur veden hade vridit sig genom tillväxtåren.


Gamla träd kan behöva en livrem ibland. Här hade det funnits åtminstone tre, men det hade inte hjälpt. Den gamla kämpen hade fått ge sig till slut.


Nu frodades svampar och allehanda småkryp i bark och ved. Enligt tidigare loggare borde detta vara en saffransticka. Inte vet jag, men den var saffransgul i alla fall. Det fanns flera gamla inskriptioner i trädet. Frågan är vilket århundrade denna ristades in i trädets stam.


Andra inristade bokstäver var CO. jag tror inte det var CO till gömman på platsen som gjort den. Här fick jag leta en bra stund innan jag hittade den välgömda cachen. GPS:en snurrade runt mellan träden och lät mig leta på flera ställen. Det var riktigt skräpigt på slänten bakom den stora eken. Efter en halvtimma var jag beredd att ge upp, men då nuddade fingrarna det rätta stället och där fann jag en tjusig gömma.


Jag hade köpt bullar, men det blev ingen fika på platsen med utsikt mot Vidöstern. Jag sparade fikabrödet tills jag kom hem och kunde fika tillsammans med maken och hunden. Maken har varit hemma med magsjuka ett par dagar, men nu är han frisk igen.


Nästa gömma fanns på en plats där jag letat gömmor förut. Det fanns en gammal gömma här som numera är arkiverad. Jag körde fram till Toftaholms herrgård och parkerade intill laddningsstationerna för elbilar. Det fanns åtinstone åtta sådana på platsen. Kanske nästa bil ska kunna laddas med annat än bensin.


Jag gick stigen mot Stenhusholmen och korsade sundet vid träbron. Det var lite halt på bron, men den förde mig över till holmen.


Jag följde stigen runt den lilla ön. Snart kom jag fram till platsen där ajg tror den gamla gömman var placerad.


Den nya ligger lite längre söderut så jag fick fortsätta en bit till. GPS:en hängde int  eriktigt med i min takt så jag hann gå förbi några meter. När jag väl upptäckte det och vände tillbaka, hittade jag gömman enkelt.


Loggremsan hade fått några signaturer och nu finns även min med på listan. Jag hoppas gömman får ligga kvar och inte blir mugglad. Idag var det inte så mycket folk ute och gick, men jag mötte ett par när jag gick tillbaka mot bron igen.


På andra sidan sundet lyste det i fönstret och runt herrgården. Där har jag varit ett par gånger och ätit julbord, men det blir inget återbesök här i år. Vi ska äta julbord på torsdag med jobbet men inte här.


En del gamla vackra träd på holmen var belysta. Jag gick längs stigen tillbaka mot parkeringen. Något träd hade fallit över stigen, kanske under någon av de senaste stormarna. Men det gick lätt att gå under det.


Den gamla stenhusruinen var också belyst. Det är inte mycket kvar av murarna. Förr var det säkert en viktig plats.


Jag återvände till bilen och körde tillbaka ut till riksettan. Man får ju köra över gårdsplanen vid herrgården för att komma ut.


Nu var det bara en gömma kvar av dem som publicerats den senaste tiden i de här trakterna. Det är samma utläggare på alla gömmorna. Kulturlandskapet kallas den sista av dem. Nu hade det blivit riktigt mörkt så jag såg inte så mycket av detta landskap, men jag har ju åkt här förut.


Det var ändå en hel del trafik på den gamla riksvägen även om den mesta trafiken passerar trakterna via E4:an. Här hittade jag den finfina gömman med en gång. Den var enkel att logga och nu var jag nöjd med dagens skörd. De fina enbuskarna i hagen övervakade loggningen.


Jag åkte sedan hemåt via Dörarp, Vittaryd och Dannäs. Det är välkända vägar som bitvis slingrar sig fram i meanderbågar genom landskapet. Ett rådjur ville passera vägen men ångrade sig när ajg dök upp. Det var skönt att komma hem till stugvärmen igen och sätta sig att nätlogga dagens fynd.

1 kommentar:

  1. Extra kul att läsa detta (igen), dagen efter vi besökt alla platser. Missade saffranstickan men såg mycket mer av det vackra kulturlandskapet.Anna-Lena

    SvaraRadera