måndag 14 mars 2016

Framme och installerad i Linköping

Det blev en tidig morgon efter en hyfsad natt. Det fanns inte så mycket att packa ner i väskan, men det kan ta lite tid med medicinerna, proverna, påklädningen och frukosten. Min tidigare läkare som gick i pension för ett tag sedan tittade in och sa hej. Han kan visst inte slita sig från jobbet eller så är det så att hans kompetens behövs, så han jobbar ett par dagar i veckan. Det var roligt att träffa honom innan jag åkte.


Sen kom ambulansmännen och hämtade upp mig. Det var samma ambulanssjuksköterska som i torsdags kväll men chauffören var ny. Jag fick kliva upp på båren och hänga med. Det tar ju några timmar upp till Linköping. Jag satt och slumrade eller pratade med honom som övervakade mig så det gick rätt fort ändå.


Universitetssjukhuset är stort, men vi hamnade rätt. Jag fick ett eget rum här också. De skrev in mig och sen satte de direkt igång med provtagning. Det blev ytterligare benmärgsprov, blodprover och hela baletten. De satte rekord i antal rör de tog från mig - tio stycken på en gång. Plus andra prover. Nu borde de veta allt om mig. Jag har redan träffat överläkare, underläkare och läkarkandidat plus sköterskor och undersköterskor m fl. De kommer nog ta väl hand om mig här.


Sen kom maten, kokt torsk med ägg- och persiljesås och potatis, lingonmousse till efterrätt. Det var gott men så var jag rätt hungrig också. Utsikten är inte lika bra här som i Värnamo, men den får väl duga. Rummet är ganska likt i alla fall.

Efter att ha rekat omgivningarna inomhus och hittat en kopp kaffe i matsalen, utvidgade jag sökområdet. Det fick bli den digitala vägen. Jag upptäckte då att närmsta gömma var en earthcache som jag redan loggat, Jättegrytor. Jag kommer ihåg att de var häftiga. Där var jag i somras. Men det fanns ju fler en bit bort. Tror dock det lär dröja innan jag blir utsläppt att leta T5:or.



Kvällspersonalen har gått på sitt pass. Det är många man ska hälsa på, men alla är trevliga och snälla. Jag får lära mig det här ställets rutiner efterhand. Nu tänker jag vila en stund. Jag hade så gärna varit med på Pizzaeventet på Chaplin ikväll, men ni får ha det så trevligt alla som kommer. Jag får ju läsa alla loggarna sen. Jag får väl hitta på något sätt att fira pi-dagen på egen hand.

2 kommentarer:

  1. Du är väl helt blodtappad vid detta laget. Man vet ju inte, du kanske kan få dundermedicin så att du fixar T5an i slutet av veckan. Antar att du får stanna några dagar, så att man kollar hur du reagerar på alla kemikalierna och antikropparna som du utsätts för. Pi-dagen firade vi med Grej of the day... och att räkna ut omkrets och area på några cirklar. Ska kolla dina nya gömmor på datorn, antar att de kommit ut nu. Kan tänka att vi gör ett försök att finna dem till helgen. Håller tummarna för att behandlingen ska gå riktigt bra... men inte vara alltför jobbig. Hörs!

    SvaraRadera
  2. Har kollat in dina nya PI-gömmor. Fyndigt... förstås! Får bli en liten runda på lördag... om allt går som vi tänkt. Kanske kan få till en lite försenad PIzza också.

    SvaraRadera