onsdag 23 mars 2016

På utflykt med klokare


När man inte kan ta sig ut i skogen på egen hand, är det underbart att ha en riktig geocachingkompis som ställer upp och assisterar. Annars har dagen varit betydligt bättre än gårdagen som ju var en riktig pärs. De nya starkare värktabletterna hjälper och det känns skönt. På förmiddagen vilade jag en hel del framför tvn men ibland måste jag röra på mig för att inte stelna till. Sonen lagade till en god tomatsoppa till lunch.


På eftermiddagen dök hon upp, Katrin som också kallas klokare i geocachingsammanhang. Vi tog min bil ut i skogen för att lägga ut en ny gömma som jag hade påbörjat innan jag blev inlagd. Jag har börjat på en serie med mysteriecacher och har tänkt lägga ut en ny varje månad. Mars månad lider mot sitt slut så det var hög tid att få ut burken så jag kunde skicka in gömman för granskning av en reviewer. Årshjulet kallar jag serien.


På vägen till gömman såg jag två tranor som spatserade på en åker. Det var roligt att se att de kommit till våra trakter. Än har inte våra tranor visat sig nere på ängarna, men då dröjer det nog inte så länge. De brukar kunna komma lite senare än andra. Min kamera lyckades inte fånga dem på bild. Batteriet var visst utladdat. Mobilkameran var inte heller så lysande på det avståndet, men Katrins mobilkamera fångade in dem innan de hann försvinna bort. De var lite skygga och drog sig längre bort när vi stannade bilen på vägen.


Vi åkte sedan runt till flera olika platser och sökte efter ett lämpligt gömställe för den lilla burken. Katrin fick leta mest. Jag försökte gå en del men det var lite jobbigt i den ojämna skogsterrängen. Till slut hittade vi ett sådant ställe som jag hade tänkt mig. Vi får hoppas att gömman får vara i fred där både för de vilda grisarna och för jägare och andra mugglare.


Katrin fick placera ut burken, gömma den någorlunda osynligt och ta ut koordinaterna medan jag satt kvar i bilen. Hon är värd en stor eloge för det arbetet. När jag kom hem var det bara att göra klart beskrivningen och lägga in en geochecker. Sen kunde jag skicka in den nya gömman för granskning. Nu kan vi bara vänta på att reviewern ska sätta igång och jobba.


Jag var trött i ryggen efter denna utflykt till skogen. Vi fortsatte in till stan för jag ville förstås bjuda min räddande ängel på fika. Det blev på Kafferepet för där kunde vi parkera bilen utanför på gatan och lätt ta oss in på fiket. Räkbaguetterna såg goda ut så vi tog varsin till kaffet. Dessutom ville några semlor följa med hem. Det gäller att utnyttja hela säsongen för dessa bakverk. Efter fikat ville jag hem och vila. Katrin körde mig hem. Hon hade ju sin bil hemma hos oss. Ryggen var trött och nu var det skönt att sjunka ner i fåtöljen en stund. Tack, Katrin, för en härlig utflykt till skogen i vårsolens sken!


Dagens pärlor i frälsarkransen måste bli de båda röda kärlekspärlorna. De är två för kärlek får vi ta emot och kärlek får vi ge. Jag får ta emot mycket kärlek och omtanke just nu. Ikväll ringde min kusins fru Elisabet och pratade en stund. Det är så roligt när någon hör av sig. Kärlekspärlorna handlar ju också om Guds kärlek till oss och vår kärlek till honom. Inte minst den här veckan, som kallas Stilla veckan, påminns vi om att Gud älskar oss så mycket att han sände sin son för att rädda oss vilsekomna människor. Imorgon är det Skärtorsdag och då börjar påskens drama att spelas upp framför oss. För mig är påsken den viktigaste kristna högtiden och jag ser fram emot att fira påsk i år.

1 kommentar:

  1. Ska bli spännande att se temat för mars. Gissning:Katter... påsk... månen.. Nästa fråga: Är den tillräckligt enkel för att jag ska förstå hur den ska lösas.
    Hoppas verkligen att det onda har varit som sämst nu och att bara blir bättre. Tack för att du delar med dej av dina dagar. Tankarna finns ofta hos dej och hur du mår.

    SvaraRadera