tisdag 21 mars 2017

En helg i Rom - del 1


I torsdags bar det av söderut mot solen och värmen. På förmiddagen fick Takko ta sitt pick och pack och åka till sin extrahusse Ambjörn. Vi andra åt en lätt lunch innan vi styrde färden mot Landvetter. Vi kom fram i god tid innan planet skulle lyfta så vi hann ta en fika och hade ändå gott om tid över. Men hellre det än att komma med andan i halsen. Den här resan skulle bli lite av en test för mig för att se vad jag klarade av.


Flygresan gick bra. Vi flög över ett nattsvart Europa med samlingar av lysande punkter här och där. Vi försökte lista ut var vi var, men det var inte lätt. Strax efter kl. 22 landade vi på Fiumicino Airpot i Rom. Vi hittade mötesplatsen där vår chaufför skulle möta oss. Efter ett tag dök han upp, men vi fick vänta in ett plan till med ett annat par. Därför var klockan mycket när vi äntligen kom till hotellet. Jag hade ringt dit och meddelat att vi var på väg så killen i receptionen kom och öppnade för oss. Sen visade han oss till vårt rum. Det var härligt att hitta en riktigt skön säng att sova i. Där sov vi gott tills det blev fredagsmorgon.


Frukost ingick i hotellpriset, men som förväntat var det italiensk frukost och inte svensk. Det bästa var en flaska blodapelsinjuice. Sen fick vi en liten croisant med lufttorkad skinka och lite sallad, tre kakor - en muffin, en mördegskaka med sylt och en chokladcroisant. Kaffe och te kunde vi fixa i kaffemaskinen på rummet. Resten ställdes på en bricka utanför dörren. Den hämtade vi in och åt på rummet. Annars var hotellet mysigt och trevligt.


Efter frukosten gav vi oss ut på stan. Vi bodde nära Piazza di Spagna och Spanska trappan. På piazzan stod hästarna och väntade på turister som ville åka med dem. Vi valde att gå på egna ben. Det gäller ju att utmana sig själv.


På morgonen var det inte så mycket folk vid trappan. Annat var det senare när vi gick nedför trappan. Då var det fullt med turister som tog selfies med trappan i bakgrunden. Selfiepinnar såldes överallt i staden av gatuförsäljare. Mig gav de sig inte på. Systemkameran hängde runt halsen och den passar inte på en selfiepinne.


Nedanför trappan fanns en av stadens alla fontäner, Fontana della Barcaccia. Det betyder Den gamla båtens fontän. Här fanns en Eathcache med namnet Is your boat half full or half empty? Man skulle bland annat uppskatta hur mycket vatten som rinner ur alla rör under ett dygn. Vi studerade alla rör och fontän. Sen diskuterade vi fram ett svar hemma på hotellet. Jag loggade cachen och mejlade svar till ägaren när jag kom hem. Svar kom ganska snabbt från Canada att vi gjort ett bra jobb. Många av Roms Earthcacher hade ägare som inte var från Italien. Det är ju ganska enkelt att adminstrera en Earthcache eftersom man inte behöver underhålla någon burk.


Sedan gav vi oss uppför Spanska trappan. Vi glömde räkna alla trappsteg, men det var många och jag behövde pusta emellanåt. trappor är det jobbigaste för mig, men det är ju bra träning. Benen fick mycket träning i Rom. Vi gick en hel del och det fanns gott om trappor. Senare hittade vi hissen vi kunde ha tagit.


längst upp hade vi fin utsikt över Rom. Precis när vi kom upp, dånade ett stort antal flygplan från italienska flygvapnet förbi. De släppte ut rökmoln i de italienska färgerna efter sig. Jag lyckades inte fånga planen på bild. De var snabbt förbi, men rökmolnen låg kvar ett tag.


Här ovanför hittade jag den första fysiska geocachen i Italien,  Riccixxx - From Pincio til Pizza di Spagna. Det var en liten karamellburk av snusdosestorlek gömd i en mur. Vi kollade bakom de tätt parkerade små bilarna längs muren. man kan förstå varför de föredrar vespor eller riktigt små bilar. Trafiken är inte som i Sverige. Efterett tag kunde jag plocka fram burken. Där hittade jag två små spårbara objekt som fick följa med mig.


Denna burk gav mig ett nytt loggat land och en ny souvenir. På bilden ser vi Fontana di Trevi, som vi också besökte, men det gjorde vi en annan dag.


Här och där blommade det vackert i Rom. Vi såg apelsiner på ett träd och apelsinblommor på ett annat. Dessutom blommade många andra växter och träd i stan. På fredagen hade vi sol hela dagen och drygt tjugo grader i luften. Härlig svensk sommar alltså.


målet för dagens första promenad var parken vid Villa Borghese. Här fanns det gott om statyer på kända personer. Archimedes kände vi förstås igen. I parken fanns det även gott om geocacher, men vi siktade bara på att ta ett par av dem.


Jag ville spara min rygg en del och tyckte att vi skulle hyra en dubbelcykel att trampa runt med på parkens vägar. Efteråt tyckte maken att det varit en bra idé. Det var bara hans ratt som funkade när vi skulle svänga, men båda fick trampa för att hjälpa elmotorn igång.


Under tiden vi var i Rom tycker jag att träden började få fler skira gröna löv än när vi kom. De ligger långt före oss när det gäller lövsprickning i alla fall. Vi trampade runt på vägarna. Ibland fick vi vända där vägen spärrades. Vi letade efter en letterbox, men först hamnade vi på fel nivå. Vi fick köra runt. Sista biten fick jag gå genom gräs och buskar på egen hand medan maken vaktade cykeln. Jag hittade den lilla burken och hade snart loggat ytterligare en letterbox, Riccixxx - Letterbox. Vi letade efter ännu en burk men den hittade vi inte och gav den inte nån längre stund innan vi fortsatte.


Den sista gömman vi letade upp i parken innan vi måste lämna tillbaka cykeln var Riccixxx - Villa Borghese TB Hotel. När vi närmade oss GZ, upptäckte vi att en polisbil parkerat alldeles i närheten och en polis satt i. maken stannade vid cykeln medan jag gick nedför trappan och letade upp det fina TB-hotellet.


Hål i muren var ledtråden. Jag letade en stund innan jag hittade luckan bakom all murgröna. Bakom luckan fanns ett litet rör med logglista att signera. Det fanns inga TB i utrymmet men jag lämnade av fyra som vill vidare. En av dem var en egen TB, Pilgrim II. Redan 2011 skickade jag iväg min första TB, Pilgrim. Den reste runt några år. Sedan stannade den och har inte rört på sig sedan dess. Pilgrim II har som mål "From Rome to home (in Sweden)". Det står på en bifogad lapp. Förhoppningsvis kan min TB komma tillbaka hit en dag.


Nu började vi bli hungriga och satsade på en restaurang på vår gata. Det var en smal gata och ännu smalare blev den av alla uteserveringar. Vi hade en brinnande värmekälla alldeles intill vårt bord och det behövdes i skuggan. Nu gällde det att bestämma sig för något som verkade gott.


Till förrätt rekommenderades bruschetta. Vi delade på en tallrik med tre olika sorter, aubergine, squash och tomater. De var goda allihopa.


Huvudrätten bestod av lasagne. Den var också god och serverades riktigt varm. Vi ville ju helst äta italienska mat när vi var i Italien. Mätta blev vi och nya krafter fick vi. Efter ett besök på hotellrummet, fortsatte vi sedan att utforska andra delar av Rom. Mer om det kommer i nästa inlägg.

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar