lördag 11 mars 2017

Roadtrip till Bolmsö


Vilken underbar dag det har varit! Strålande sol och skön värme! Då kan man ju inte sitta inne och uggla. Vi gav oss ut på en roadtrip till Bolmsö. När vi kom hem, lyste krokusarna bland löven. Då är det väl vår.


Det var maken, hunden och jag som satte oss i bilen för att åka iväg en runda. Först måste vi tanka förstås så vi kom hem igen. Egentligen hade maken och tänkt åka Bolmsörundan lite längre fram när motorcykeln var redo för en tur, men vi kan ju ta en tur då med. Vi tog vägen över Tannåker.


Givetvis ville vi, eller åtminstone jag, logga några gömmor på ön. Första stället vi stannade på hette Kråkudden. Där fanns en liten hamn och några stugor.


Först letade vi upp gömman. Jag såg den på lite håll och jag hade helt rätt. Den blev snabbt loggad och återplacerad. Sen gick vi tillbaka till hamnen där vi ställt bilen. Där fanns några picknickbord. Vi satte oss en stund och njöt av solskenet. Det värmde gott i ansiktet.


Takko verkade också njuta av att vara ute i solen. Han ser ju inte så mycket men han känner de underbara vårdofterna i alla fall. Han blev rejält trött. När vi kom hem, sov han hela kvällen.


Nästa ställe vi styrde mot hette Motanäset. Vägen hit blev mindre och mindre, men vi tog oss framända till de små stugorna. Därifrån tog vi stigen mot gömman. Jag hittade den men maken fick plocka ner den åt mig. Det var en snygg gömma.


Vi vände bilen och körde tillbaka samma väg. Det här stället hade vi nog aldrig hittat på egen hand. Den här delen av Bolmsö har vi inte undersökt tidigare. Det fanns härliga vägar att köra. Vi får ta en tur till trakterna igen när motorcykeln är resklar.


Båda gömmorna vi loggade var signerade 1000sjöar. Det fanns en till, en fältmyst med terräng 4. Den räknade jag inte med att kunna logga. Jag hade lite ont i ryggen och stavade mig fram. Men platsen, som hette Stenudden, verkade spännande. Så vi körde dit för att kolla in stället. Det fanns bra skyltning fram och en infotavla från Sagobygden som vi kunde studera.


Vi hittade första steget och grubblade en stund på lösningen. Vi hade nån idé som vi prövade, men resultatet var inte trovärdigt med tanke på terräng och beskrivning. Vi får fundera vidare och kanske återkomma en annan gång.


Udden var smal och sträckte sig långt ut i Bolmen. På andra sidan såg vi Toftnäset. En annan gång kanske vi kan ta oss längst ut på udden. På kartan ser den nästan ut som Hindens rev i Vänern. Då har vi trevliga mål att se fram emot.


På vägen tillbaka mot kyrkbyn tvärbromsade maken plötsligt. Han hade fått syn på någon som intresserade honom. Jag kunde ju inte med att protestera eftersom han tålmodigt följt med till det som intresserade mig. Det var tre bikupor som fångat hans blick. Det var redan full fart på bina. Det kanske är hasseln som lockat ut dem.


Ytterligare en gömma fanns med på dagens lista. Framme i kyrkbyn fanns ett gravfält som kallades Spökebacken. Dit styrde vi kosan. På platsen fanns ett stort antal gravar och även en del bautastenar från vikingatiden.


Vi parkerade bilen och tog oss sedan uppför backen mot gravarna. Några gravar har grävts ut och då hittade man glaspärlor, knivar och lite annat. Det är alltid en speciell stämning på sådana här platser. Vi strosade runt lite innan vi begav oss mot gömman


Jag gillar inte att leta bland stenhögar. Det fanns gott om gömstället och de flesta var fyllda med gamla löv. Så vi fick rota lite, men ganska snabbt hittade maken den lilla burken. Annars kunde vi nog letat ett bra tag. Sen tog vi oss nedför backen tillbaka till bilen.


Nu var vi nöjda med dagens resultat och började bi lite hungriga.Vi åkte ner till färjestället. Färjan var förstås på andra sidan. Maken ringde och kollade med färjkarlen som sa att han skulle lägga ut om fem minuter. medan vi väntade delade vi på en kexchoklad som jag hittade i ryggan. Det var en bil med på färjan från Sunnaryd. Vi var två bilar som körde på.


Vi lade ut direkt från Bolmsö och gled sakta men säkert tillbaka mot Sunnaryd i rännan där kablarna ligger. Solen sken över de vida vattnen och det var i stort sett ingen vind.


Isarna hade gått upp, men det fanns isflak som flöt omkring i vattnet överallt. Vi kom fram till Sunnaryd och körde i land. Sen tog vi vägen över Tallberga och Svanaholm.


Vid Svanaholm såg vi ett stort antal svanar och ännu fler gäss på fälten intill Storån. Det är härligt nu när flyttfåglarna återvänder.

När vi kom hem, lagade vi middag. Det blev rotmos och falukorv, som smakade riktigt gott efter dagens utflykt. Sen var vi ganska trötta allihopa och slappade i soffan ett tag. Kroppen värkte lite. En del berodde nog på gårdagens krälande efter den nya gömman vid Solgården. Jag hade träningsvärk i benen när jag vaknade i morse. Jag är ju inte riktigt van vid den typen av fysiska aktiviteter nu. Men det är bra att träna upp sig igen. Jag behöver röra mer på mig och få tillbaka lite muskler igen.

1 kommentar:

  1. Visst var det en otroligt fin vårdag. En fin resa fick ni till också. Har bara varit på Bolmsö en gång. Tycks vara läge att återvända. Önskar er en kul kväll i morgon. Får ta lite Pi-prat i skolan i morgon. Såg att du flaggat för att visa på en ny typ av cache på eventet. Känner att de tre som jag känner till, den man hittar direkt, den som man går i flera steg och den som kräver att man löser en uppgift, räcker för mig. Men jag kanske ändrar mig om jag förstår vad det handlar om. Ha en fin vårvecka!

    SvaraRadera