onsdag 22 mars 2017

En helg i Rom - del 4


Ett landmärke, som man inte vill missa när man är i Rom, är väl Colosseum. Så efter lördagslunchen tog vi metron dit. Vi var lite sent ute för en guidad tur. Vi hade hunnit, men vi hade nog inte orkat. Dessutom var turerna ganska dyra. Så vi avstod och tittade bara på utsidan.


Maken satte sig på murkanten dr många andra satt och vilade. Själv tog jag en liten runda för att fotografera och kanske hitta någon geocache dessutom.


Intill Konstantins triumfbåge skulle det finnas en liten gömma. Jag tror jag hittade platsen, men i det hålet i muren fanns bara en liten sten. Det var flera som DNF:at före mig så den burken var nog borta. Jag fortsatte promenaden runt Colosseum för lite längre bort fanns en annat gömma i muren.


Den burken fanns på plats, men loggremsan var alldeles fullklottrad. Jag hittade ett litet utrymme att skriva på. Då är man glad att man har ett kort nick. Det var en vanlig filmburk så den var inte så märkvärdig att den motiverade alla favvopoäng gömman fått. Men platsen gjorde det. Colosseum var imponerande. Cachen hette SPQR - Il Colosseo och blev dagens enda fynd.


Sen var vi nöjda med dagens sightseeing och tog metron tillbaka till hotellet. Vi vilade en stund, men lite senare gav vi oss ut på vår gata. Det var gott om folk ute och en del affärer höll öppet sent trots att det var lördag. Restaurangerna hade fullt upp med hungriga gäster. Vi var inte så hungriga.




Vi hittade Coop och slank in där för att handla lite inför morgondagens frukost. Nu var vi trötta på kakor och croisanter. Vi handlade lite yoghurt, bröd och pålägg. En ask med italienska jordgubbar slank ned i korgen. De var inte så dyra som de små askarna med importerade jordgubbar som man kan köpa i affärerna hemma. Vi provsmakade några och de smakade verkligen jordgubbar. Resten sparade vi till frukosten.


Vi kunde ju inte lämna Italien utan att ha ätit italiensk glass, gelati. Jag älskar denna lite sorbetliknande skapelse. Det blev mango och hasselnöt i mina smaker. Sen var det dags att inta sängen och sova lite. På söndagen hade vi ju bara halva dagen på oss att uppleva lite mer av Roms sevärdheter.

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar