tisdag 28 april 2009

Trädkramare


När vi flyttade hit till Rannäs för drygt 17 år sedan, fanns det en stor lönn mitt i trädgården. Den stod där som ett vårdträd, planterat av någon för länge sedan. Den var kanske inte så vacker, men den var älskat av många. Jag älskade att sitta under lönnen på somrarna, när solen gassade och det blev för varmt att jobba i solen. Grenverket silade solljuset lagom mycket. Där brukade jag sitta och läsa en bra bok.

Det var fler som älskade lönnen. Bin och andra insekter älskade lönnens blommor. Vid den här tiden på året brukade det surra av liv i trädkronan. Ett tag senare kunde man se alla lönnäsorna som spreds ut över trädgården. En del grodde i mina rabatter. Fåglar och ekorrar brukade också tycka om den gamla lönnen. Där fann de mat och skydd.

Idag finns den inte mer - lönnen. Den blev dålig och vi riskerade att den skulla falla av sig själv vid en höststorm. Därför sågade vi ner den och nu finns bara en stubbe kvar. Det kändes inte bra, men förr eller senare måste det ske. Som tur är har vi fler stora träd runt gården, lönnar, ekar och en stor ask. Vi har planterat ett nytt träd i närheten av stubben. Det blev inte en lönn, men ett körsbärsträd.

Jag har alltid gillat träden. Det är kanske därför jag älskar att gå i skogen. Träd är så majestätiska. De skapar bra livsbetingelser för så många individer. De ger oss frukter och nötter att äta, skugga under lövverket, virke till hus och möbler, ved för värme, syre för våra lungor och mycket mer. De är viktiga för vår och andra varelsers överlevnad. Krama ett träd och känn att du hör hemma här.

Träden växer i många år på samma plats djupt rotade i myllan. De påminner mig om att växande tar tid. De sträcker sina löv upp mot solen. De talar om för mig att jag också behöver vara både djupt rotad i livet och sträcka mig upp mot ljuset. Det är bara då jag kan klara stormarna i livet och växa som människa. "Ni har lärt känna herren Kristus Jesus, lev då i honom, med rot och grund i honom, allt fastare i den tro som ni har undervisats i, och låt er tacksamhet överflöda." (Kol 2:6-7)

Den gamla eken

Den gamla eken lyfter sin krona mot solen.

Löven sjuder av liv.

Den sträcker sina rötter mot vattnet.

Stammen sjuder av liv.

Lika mycket rotad i solen som i jorden

står den där och sjuder av liv,

den gamla eken.

Båda rotsystemen har samma uppgift -

att täcka en så stor kontaktyta som möjligt

mot livets källor,

vattnet och solen.

Var har jag mina källor till liv?

Hur ser mina kontaktytor ut?

Du, Gud, är livets källa.

Du är grunden för allt.

Du omsluter mig på alla sidor.

Din kontaktyta mot mig är total.

Ef 3:16-21


Foto: Inga M Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar