fredag 8 april 2011

Grannar och vänner på besök

 Äntligen lyckades jag få våra grannar tranorna på en bild. När de varit framme tidigare har det antingen varit för mörkt eller så har det regnat och så har de varit för långt borta. Men i morse var de ute på åker och kameran var laddad. jag gillar verkligen tranorna. Det är ståtliga fåglar och trogna besökare. Varje vår kommer de tillbaka. De häckar ute på mossen som ligger en bit bakom åkern de går på. Längre fram mot sommaren brukar vi kunna få se ungarna också.
 Torsdagar har jag nästan bara matte på schemat. Två halvklasstimmar i femman och en helklass i fyran avlöser varandra. Det finns en del att jobba med upptäckte jag när femmorna gjorde en diagnos efter kapitlet om division och multiplikation med 11 och 12. Fyrorna var ovanligt intresserade vid genomgången och ville repetera uppställning. Vi diskuterade strategier vid addition och subtraktion. Roligt när de är med och berättar sina lösningar. Det finns de som bara vill jobba på i boken, men idag var de också engagerade.
 I sexan var det NO på schemat. Vi har jobbat med fördjupningsuppgifter om skogen. Några presenterade sina arbeten. Nästa vecka ska de sista redovisa. Det har varit genomgående intressanta arbeten om allt möjligt. De fick välja ganska fritt bara det fanns någon anknytning till skogen. Idag fick vi lyssna till en tjej som forskat om skogsbruk förr och folktro om skogsväsen. Det var intressant. En annan tjej berättade om svampar och några killar hade samlat kortfakta om djur i skogen.
Det blev en del matteprat även ikväll. Det var dags för tjejträff hemma hos mig. Vi pratade både om skriftlig huvudräkning och/eller algoritmer och om konkret materiel. Vi kom fram till att det inte är givet att eleverna lär sig något bara för att man sätter ett konkret materiel i händerna på dem. Som lärare måste man veta varför man använder just det materielet och vad man vill med det. Det är samma sak med spel. Man måste vara tydlig med varför vi spelar just det spelet. Annars blir det bara ett spel och ingen inlärning.

Under många år arbetade jag i en montessoriavdelning. Jag är både mellanstadielärare och montessorilärare. Nu har vi ingen sådan avdelning längre. Ibland kan jag sakna det arbetssättet och materielen. Det fanns en tydlig arbetsgång från konkret materiel till det abstrakta tänkandet med små steg och små förändringar. Många av de konkreta materiel som vi använder mycket i skolan idag är inte tillräckligt tydliga. Pengar är vanligt att eleverna får plocka med. Men man ser inte på en tia att den motsvarar tio enkronor på samma sätt som med guldpärlorna och guldstavarna i montessorimaterielet. Matte är väldigt abstrakt för eleverna. Vi behöver ge dem tydliga bilder som de kan förstå och som gradvis blir mer och mer abstrakta.

Det blev mycket skolprat idag. Imorgon är det fredag igen och sista arbetsdagen för den här veckan. Sedan är det helg. På lördag ska vi åka till Danmark har vi tänkt. Vi tar svärfar med oss och drar till Helsingör och Picassoutställningen på Luisiana. Pojkarna möter upp i Helsingborg är det tänkt. Vi hoppas på sol och att vinden avtar. Idag fick man hålla i hatten om man hade någon på sig.

1 kommentar:

  1. Nattuggla där! Hur orkar du? Kul att få höra lite om en vanlig skoldag.... sån´t uppskattar jag verkligen. Såg tranor igår också ....och tussilago. Så nu är det vår!
    Har gtänkt samma om konkret material. I dem trean jag har, så hade man för vana att plocka fram stavar och pluttar ... och det kan väl vara bra en tid ... men inte alltid. Utveckling skedde inte förrän jag plockade bort det ....Ha det bra i Dk!

    SvaraRadera