torsdag 29 mars 2012

Indiana Johansson och jakten på cachen

Hängbron
 Nu kan jag kalla mig för Indiana Johansson. Idag besökte jag en riktigt spännande bro på jakten efter geocacherna. Det var en bro av Indian Jones-typ. Den gungade och knarrade betänkligt när jag gick ut på den. Egentligen behövde jag inte det för jag hade redan hittat cachen. Men det är klart man måste utmana sina no-no-känslor. Det var med viss bävan jag sakta prövade varje planka. En planka hade brustit och hängde på ena sidan.
Indiana Johansson på bron
 Bron höll även för en tant snart 60 år gammal. Namnet på cachen var "Over. Friveckolördag" och bara det inbjöd till cachejakt. Den bara måste jag logga eftersom jag föddes en friveckolördag. Jag kanske skulle ha väntat till en friveckolördag, men det är ju så långt dit och jag var ändå i trakterna.
Tillbaka på fast mark
 Detta var egentligen den sista av dagens tre loggade burkar, men det var nog den som jag var mest nöjd med att ha erövrat. Jag är dock oerhört tacksam att jag slapp bli jagad av några skumma typer med farliga vapen. Jag såg inte en människa på hela vandringen fram till bron och tillbaka till bilen.
Lagan meandrar
 Stigen fram till cachen gick bitvis genom ett surhål men annars var den helt okej. Det var en skön promenad genom skogen fram till Lagans meandrar. Ån slingrar sig verkligen fram. Hit hade jag nog aldrig begett mig om det inte hade funnits någon cachegömma här.
Mittemellan E4:an norrgående och södergående
 Dettavar inte den enda bron jag besökte den här dagen. Den första hittade jag vid Hörle rastplats. Jag körde E4:an norrut från Värnamo och stannade på första rastplatsen. Därifrån fick jag gå en stig ner till Lagan och in under broarna. Det var under den västra bon jag hittade burken och kunde logga den ganska enkelt.
Rastplats Hörle
 Vägen dit var stenig och jag var glad att vi har haft torrt väder ett tag nu. Jag vet vad som kan hända om man halkar på hala stenar. Terrängrankingen borde nog höjas från 1,5. Upptäckte när jag kom hem och loggade på nätet att denna cache var utlagd redan 2003, alltså en gammal gömma.
Vårens soliga
 bland stenarna hittade jag tussilago som lyste som vårsolar i allt det grå. Annars kan rastplatser vara rätt sunkiga med en massa skräp överallt. Detta var ändå inte den sunkigaste gömman jag hittat. Det var inte heller den mysigaste.
Karlsfors
 Mellan de andra båda cacherna finns det ytterligare en vid Karlsfors. Jag körde fram till denna och hittade gömman rätt fort. Jag har för mig att jag varit i trakterna förr, men jag kommer inte ihåg att det såg ut så som det gjorde här. Jag kanske kom från ett annat håll. Vi paddlade kanot både i Lagan och i Härån för många år sedan.
Uppströms
 Det var gott om sten här. Norr om fördämningen var det gott om vattnen, men medströms var det torrlagda fåror. Jag stannade inte så länge på stället utan fortsatte tillbaka mot stan den gamla riksettan för att hinna besöka Indiana Jones-bron.
Nedströms
När jag kollade klockan insåg jag att det fick räcka med tre fynd för dagen. Det var dags att åka hem. På lördag hoppas jag på fler fynd. Då åker jag till ett event i Halmstad. Maken ska på hajk med tonåringarna. Hunden får vara hemma och vakta huset. Jag har hittat en hundvakt som kan gå ut med honom på dagen. Han gillar annars att geocacha, men ibland är han bara i vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar