lördag 16 juni 2012

Här är den sköna sommaren

Karins sten
 Vi var inte så många som jobbade idag. En del hade studentfirande att ta hand om, andra kompade ut tid. Jag jobbade förmiddagen och hann med en hel del. Jag märkte upp böcker som vi köpt till matteprojektet och städade mitt skrivbord. Det blev en hel del kastat och det känns riktigt skönt. Jag sparar ibland lite för mycket för jag gillar oftast inte att återanvända planeringar rakt av. Jag vill alltid tänka nytt, men samtidigt ta vara på det som var bra.
Sagobygden berättar en saga om Karin
 När jag kom hem, gick jag en runda med hunden. Sen fick han stanna hemma, när jag gav mig av på en liten geocachingtur. Det var ganska varmt idag och i bilen hade det blivit för varmt för honom. Det blev en runda till Hjortsberga och Moheda. Första gömman hittade jag vid Karins sten. Sagobygden berättade om Karin som blev jagad av vargar. Det fanns ett fint skyltskåp med texter, bilder och broschyrer.
Hjortbergagården
 Sedan åkte jag fram till Hjortbergagården. Här var jag på konfirmandläger en sommar för 45 år sedan. Senast var jag här på bröllopsfest för 1,5 år sedan. Här skulle också finnas en gömma, men det hittade jag inte. Jag hittade en trolig plats som stämde bra med ledtråden, men ingen burk.
Forssa säteri
 Forssa säteri var en överraskning. jag trodde det skulle vara en stor gård med djur och åkrar, men det var det inte. Det var en liten mysig gård, nästan som en hembygdsgård. Jag hittade gömman även det innebar en del klättring över staket. Den var annars enkel att hitta.
Blommande schersmin
 i den gamla trädgården blommade en stor schermin. De är så vackra och doftar så gott. Jag skulle vilja ha en sådan gammaldags buske i min trädgård.
Dansjöns badplats
 Sedan åkte jag vidare norrut och kom till en liten badplats. Det finns ofta cacher vid badplatser. Jag tänkte att det kanske fanns sommarlovsfirare där, men det var helt tomt vidden lilla badplatsen och gömman kunde loggas enkelt.
Kongshögen
 Vid Kongshögen fanns nästa saga från Sagobygden. Det var en imponerande stenhög. Sagan som berättades handlade om Blendasägnen. Cachen var en multicache. Här fick jag läsa noga på skyltarna och räkna. Strax hade jag koordinaterna till slutgömman.
Vackra enar i hagen
 Jag gick förbi kongshögen och passerade några vackra enar i hagen på vägen till cachen. Hela platsen andades gammal kulturbygd. Den låg så vackert på höjden över Dansjön.
Kossorna vilar
 i hagen fanns det även kossor, eller rättare sagt, ungdjur. De hade tagit middagsrast och låg och vilade, när jag gick förbi. Gömman hittade jag utan större problem och kunde sedan gå tillbaka genom hagen till bilen. Sen tog turen, eller skickligheten, slut ett tag eller så var cacherna borta. Jag letade efter två olika cacher utan att hitta dem. Den första kunde bara vara på ett ställe, men där var den inte. Den andra var en mysterycache som jag löste både hemma och på platsen med samma resultat. Men gömman ville inte uppenbara sig.
Moheda kyrka
 I stället åkte jag vidare till Moheda. Först letade jag reda på en liten gömma vid Moheda nya station. Tåget svischade förbi medan jag satt på bänken och loggade. Nästa gömma fanns vid kyrkan. Varje cacherunda måste ju ha en kyrkcache. Det fanns några till som jag körde förbi men avstod från att försöka ta då jag tyckte de låg för nära hus eller hade för hög terrängnivå. Klättra gör jag hellre i sällskap med andra. men en ganska ny gömma fanns vid ett loppis som inte hade öppet idag. Jag var nog nummer 3 att logga den.
Galgbacken
 Utanför Moheda fanns den gamla avrättningsplatsen. Det märktes att den, som tur är, inte används längre. Jag kanske inte tog den rätta vägen dit, men det var mycket sly att ta sig fram genom. Det skulle bli mera. Sen följde två cacher som jag inte kunde logga. Den första var vid ett kapell i Kvenneberga. Det kändes inte bra att klättra på muren och klänga uppe bland den stora bokens grenar. Även om cacheägaren menade att det gick bra, var det flera som liksom jag inte gillade det. Jag avbröt sökandet innan jag fanns gömman. Det var tydligen inte Svenska Kyrkan utan hembygdsföreningen som ägde kapellet, men som jag skrev i loggen, alla kapell är väl Guds hus. Därför kändes det inte lämpligt att leta där.
Kvenneberga kapell
Det blev ytterligare några badplatser idag, men inget dopp. Vid Tolestorps badplats gav jag upp. GPS:en skickade in mig bland stenmurar och sly. Jag kom ut med ganska många småkryp men ingen cache. Däremot  chansade jag på nästa badplats vid Agnaryd. Där fanns en mystery som jag nästan löst hemma. Det var bara en fråga jag inte lyckats få fram svaret på. Frågorna handlade om Liftarens guide till galaxen. Nu fanns det en ledtråd som var ganska solklar så jag kunde gå nästan rakt på och plocka fram cachen i alla fall.

Två cacher till besökte jag. Den första fanns vid en gammal stenbro. Där hade skett ett postrån på 1800-talet. jag kikade runt lite men saknade mina kompisar som backup och fortsatte till dagens sista gömma vid Drakarör. Här fanns också en stor stenhög mitt i skogen. ledtråden var till stor hjälp och gömman hittades snabbt. Burken var full av vatten och loggboken alldeles dyngsur. Jag kunde skriva mitt namn men de gamla loggarna var nästan fösvunna. Jag kanske skrev över någon annans logg, vem vet.

Nu var det dags att återvända till hemmets lugna vrå. Jag handlade lite mat på vägen till fredagsmyset. Tio gömmor hade jag i alla fall lyckats logga. Det får jag vara nöjd med. Fler blir det nog imorgon. Då åker teamet till ett event, I Mickel i Långhults fotspår. Det ska bli kul.

1 kommentar:

  1. Vilken fin runda du fått till. Ha det så kul på nästa! Här är det lite lågvatten i cachandet, har inget söksug för tillfället. Men det lär komma tillbaka.

    SvaraRadera