måndag 25 juni 2012

Smack! Där satt den!

Hästar i hagen
 Nu bär det strax av till scoutlägret. Det har visst regnat där hela dagen precis dom här, men det hindrar varken scouter eller geocachare. Är man både ock, får det verkligen inte hindra. Jag hinner nog berätta lite om dagens äventyr.

Jag tyckte det var lite retligt att inte hitta cachen i lördags, Midsommarafton 2012. Smack! Så idag kontaktade jag Katrin och undrade om hon ville ut på FTF-jakt. Det fanns ytterligare en ny cache som kom igår. Hon var inte sen att anta utmaningen trots väder och trots att hon storcachat i helgen nere i Halmstad. Hon jagar ju sin 1000:e burk. Nu ligger jag i lä igen.
Stugan vid Hamra hembygdsgård
 Jag hämtade henne och först åkte vi till den lättare  vid Hamra hembygdsgård. Det syntes inte till något liv i byn förutom några hästar i hagen. Jag hittade gömman ganska snabbt. Vi loggade och drog vidare.
Katrin i cachingmundering vid Smack
 Då var det dags att återvända till Havsjön och Tovarydssjön. jag parkerade på samma ställe som i lördags. Vi gick stigen längs stranden kantad av pors. Idag var det ännu blötare och lite halare på bräderna. Halvvägs skrämde vi upp en vacker häger som flög iväg ljudlöst över sjön.

På plats igen hade vi samma problem med GPS:erna. Vi nollade på samma ställe, men nollan flyttade på sig hela tiden. Det kan vara irriterande. Vi letade och letade i en hel timme. Nu visste vi att den inte var i marknivå och att det gällde att se detaljer. Det hade cacheägaren skrivit. Till slut fick vi ringa till honom för att få lite mera tips. Han gav oss en aning av en ledtråd i alla fall. Vi skulle titta på en trädstam i ögonhöjd. Det hade vi ju gjort. Jag hade letat på rätt nivå hela tiden.
Dagsregn hindrar inte geocachare
 Vi fortsatte att leta en stund till och utökade sökområdet. Till slut omringade vi samma träd båda två och attackerade det från två håll. Då såg jag något som var annorlunda. Färgen var annorlunda. Jag började fingra på det och se med ett sista ryck kunde jag öppna gömman. Där var en lilla burken. Det var en skön känsla att peta fram den ur sitt gömställe. Mina händer var alldeles nersmetade så Katrin fick logga åt oss.
Linneor
Det var med lättare steg vi gick samma väg tillbaka. På stigen hittade vi både sommarkantareller och den bedårande linnean. Det var längesedan jag såg en linnea. Den hör till mina favoritblommor. Så trots allt regn blev det en bra dag.

Nu ska jag bara lasta bilen. Sen rar jag iväg till medvind2012 i Myresjö. Det blir nog inga cacher loggade på vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar