onsdag 17 juli 2013

Gömda och räddade


Sommaren fortsätter med fler härliga dagar. Just nu tycker jag det är ganska behagligt. Ibland skiner solen och temperaturen går nästan upp till 25 grader. Andra dagar är det lite molnigare och termometern stannar på 18 grader. 

Hur gick det då med mina nya gömmor på Hanahöjspåret? Jo, de hittades sent på söndagskvällen allihopa. Det finns de som är nattaktiva. Ja, jag hör ju också till dem. Mina inlägg publiceras nog oftare efter midnatt än före. Ibland vet jag inte om jag ska skriva idag eller igår. Datumet för inlägget stämmer ju inte alltid med innehållets datum. jag får väl skriva vilken veckodag det var i stället.


I måndags gav jag mig i alla fall iväg på en egen liten runda. Färden gick mot Smålandsstenar för att logga några fler cacher där. Vi hann ju inte med alla på eventet. Dessutom hade jag några lösta mystar att logga. En av eventscacherna hette Stridsvärn!. Där fanns en gammal bunker gömd bakom granarna. Man såg den knappt där bakom.


När jag böjde undan grenarna och klev närmare såg jag den bastanta järnporten. På sådana här platser kan man fundera på vad som har hänt här förr. Det gör de här gömmorna så spännande och intressanta. Jag besökte också Smålands stenar. Det är en multicache vid hembygdsparken och domarringen som gett samhället dess namn. Här känner man också historiens vingslag. Jag har besökt platsen en gång tidigare, men då hittade jag inte första steget och det var nyfikna mugglare i närheten. Så jag lämnade platsen. Nu gick det bättre. jag hittade och kunde ta mig vidare och även hitta slutgömman.


Egentligen började jag med  några andra cacher. Den första var också en multi, QlaraR du denna? Som namnet antyder gällde det att scanna QR-koder för att få fram slutkoordinaterna. Det tog ett tag att hitta koderna. Jag fick hoppa över ett dike dessutom. Men gömman fanns ganska nära platsen där jag parkerade bilen, ca 14 meter ifrån. Nummer två blev en DNF. Jag körde fram till Nissan sauna och letade efter burken i alla stubbar. Men jag kanske inte var tillräckligt noggrann ändå. jag skickade en bild till CO på den mest troliga men han svarade inte förrän senare. Jag får återkomma och leta vidare.


Därifrån traskade jag sen på en skogsväg och över sankmarker för att komma till en mystgömma. Det var tur att det inte regnat lika mycket som förra sommaren. Då hade man nog behövt stövlar för att ta sig till Existentiella frågor som gömman hette. Det var en rolig myst som inte var så svår egentligen som man först trodde.


Jag fick leta ett bra tag mitt i skogen för GPS:en ville inte sansa sig direkt. Det är ganska ofta så att det inte är förrän man redan hittat gömman som GPS:en stannar och då har man kanske bara några meters differens. Det var nästan att jag började tröttna på att leta, men då fick jag syn på den. Den skilde sig lite från de andra och därmed var den avslöjad.


Nu hoppar jag lite i bilderna. En av gömmorna förde mig ner till Nissan Här var det vackert och gott om vatten. Det var trevligare än nästa ställe jag hamnade på.


En annan myst som jag löst var Sverige, Sverige, fosterland. Jag fick lite tips på eventet och sen var det iga problem. Mina tankar om möjliga lösningar bekräftades av CO. Jag trodde att jag hade laddat in de nya koordinaterna i GPS:en, men när jag gav mig in i granskogen stämde det inte längre med terrängnivån. Det var inte förrän på hemvägen jag kom på att jag nog hade fel koordinater. Så jag får väl återkomma hit också.

Den sista gömman var den tredje multin för dagen, Smålandsstenar. Snarlikt namn, men här hängde orden ihop. Man skulle besöka fyra skyltar med ortsnamnet för att hitta ledtrådarna till slutgömman. Jag tog den en efter en när jag åkte runt bland de andra gömmorna och till slut hade jag alla siffrorna jag behövde. Ibland var det lite läskigt att promenera på vägkanten med den häftiga trafiken som susade förbi. Det fanns inte alltid så bra parkeringsmöjligheter intill skyltarna så jag fick gå en bit. Det sista jag gjorde var att besöka slutgömman och signera den loggen. Det blev sex loggar den här dagen.


Även tisdagen behövde en loggad cache för att inte förbli vid i min kalender. Sonen och jag åkte för att proviantera åt grabbarna. Vi bunkrade upp för några dagar. Maken och jag ska ju åka på en tredagarstur med motorcykeln och grabbarna får vakta huset och sköta om djuren medan vi är borta.


Dagens cache förde oss till en liten sjö i utkanten av Ljungby. Lake Rescue var namnet på cachen. Här var det tidigare ett träsk där myggen frodades. Nu var det ett trevligt område med flera grillplatser. Man kan säga sjön räddades från träskmarkerna.


Jag skickade fram sonen genom hallonridet och nässlorna för att hämta burken. Jag hade bara korta byxor på mig medan han hade långbyxor. Han erbjöd sig faktiskt. Men jag skrev själv i loggen i alla fall. Sen återvände vi hemåt. Det var dags att plocka ut tvättmaskinen och se till så att kläderna blir torra inför resan.  Vi åker efter förmiddagsfikat så packa hinner jag göra imorgon. Vi tar inte med oss så mycket på motorcykeln. Nästa inlägg blir väl när vi kommer hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar