söndag 7 juli 2013

Vikaresjön, ett år senare


Nu var det lite svalare utomhus. När jag kom ut på verandan för att ta en sista runda med hunden, doftade det ljuvligt. Det var kaprifolen som spred sin underbara doft i kvällsluften. Tidigare på dagen var det nästan för varmt att vara ute i varje fall i solen. Men det var ganska skönt att sitta i gungan på verandan och njuta av sommaren.


Hortensian blommar också för fullt. Den spontanköpte jag för ett tag sedan. Jag tycker de är fina. Den är lite svagt blå men det syns knappt.


För ungefär ett år sedan besökte vi Vikaresjön. Då firade Katrin och jag att vi uppnått 1000 loggade cacher med att ro till Högarö och logga gömman som finns där. Idag var det dags att återvända.


Maken och jag fick en inbjudan att komma ut dit och fira 2000 gömmor. Jag nådde den summan för lite drygt en månad sen. Katrin nådde dit igår. Dessutom hade Fredrik loggat 1500 burkar. Så vi hade en del att fira. Maken och jag tog motorcykeln och åkte.


Framme vid sjön blev vi bjudna på smörgåstårta och kaffe. Det var skönt att sitta vid sjökanten där det fläktade lite då och då. Det var varmt att åka motorcykel.


Sen lade vi i båten och rodde ut på sjön. Den här gången tänkte vi besöka två öacher. Maken satte sig vid årorna på första sträckan. Det var 950 meter till den första ön som inte hade något namn. Som vanligt blir det inte raka vägen när man ror. Man ser ju inte vart man är på väg. Det är därför jag föredrar att paddla.


Vi kom i alla fall fram till ön och kunde landstiga. Vi hittade en bra landstigningsplats med sand och gräs. Här gick det lättare än förra året då vi hade problem med att ta oss i land.


En liten promenad på ca 50 meter fram till gömman klarade vi lätt av trots att terrängen var lite risig och kuperad. Jag hittade gömman helt enligt hinten och Katrin kunde skriva dit våra namn i loggboken.


Sen traskade vi tillbaka till båten för att fortsätta roddfärden. Tess ville förstås bada. Det hann hon göra flera gånger. Vi var inte så sugna på att bada även om vattnet var ganska varmt.


Till nästa ö var det inte så långt att ro. Fredrik greppade årorna och snart var vi där. Den ön hette Björkö och var lite större. Vi landsteg på den västligaste udden och fick en bit att gå till gömman.


Mitt på ön var det lite sankare, men nu var det torrt i markerna så vi kom över utan att blöta ner oss. Här fick vi ta oss igenom vassen.


Ön var lite högre och här var det gott om träd, både torra och levande. Det fanns både lövträd och barrträd. Tallarna går ju an, men granar och enbuskar är lite stickiga att passera.


Mitt på ön var det stora flyttblock med mossa på. Vi fick klättra upp på en liten kulle där de stora stenblocken låg huller om buller.


Vi hittade gömman och kunde signera loggboken, som var lite annorlunda. Det är roligt med lite annorlunda gömmor. Jag tänker inte avslöja på vilket sätt. Det får ni ta reda på själva om ni vill.


På ön växte det pyrola som hade knoppar på sina blomstänglar. Jag tror det var klotpyrola vi hittade, Pyrola minor. De är lite spännande de här växterna. De påminner lite om orkidéer.


I närheten av gömman fanns en torraka som var riktigt hög. Högt upp på den torra stammen såg vi ett stort runt hål. Där bodde det nog en uggla.


När vi loggat öcache nummer två, gick vi tillbaka samma väg till båten, som låg kvar vid strandkanten. Det var tur att den inte flutit iväg och strandsatt oss på denna lilla ö. Det var visserligen inte så långt över till andra sidan där det fanns en badplats, men ingen av oss var pigg på att simma, som föregående loggare visst hade gjort.


Tess ledde flocken och vallade in oss. Hon såg till så att alla var med tillbaka.


Vi klev i båten igen och sköt ut från ön. Botten var stenig och rätt långgrund på de flesta ställen. Ibland var det lite höga kanter med buskar, men vi hittade bra ställen så vi slapp ta oss genom porsen.


Hemåt gick det lättare att ro. Vi hade lite mer medvind även om vinden kom snett från sidan och vi gärna drev lite åt höger.


Mitt på sjön mötte vi några som var ute och fiskade. Vi frågade om det nappade, men de hade inte fått något. Snart var vi tillbaka vid stugan och kunde dra i land båten igen. Sen satte vi oss och pustade ut medan vi njöt av sommarkvällen.


En flock kanadagäss simmade på andra sidan. Lite senare kom det en familj lommar. Det fanns en hel del fåglar vid sjön. När solen dalade blev det lite svalare och det blev dags att ta på tröjorna. Vi tackade för oss och klädde på oss motorcykelställen för att åka hemåt. Nu var det riktigt behagligt att åka motorcykel. Vi körde några sköna vägar förbi Sigges loge. Där har jag faktiskt aldrig varit. Det verkade vara något på gång men vi stannade inte. Vi körde vidare över Gnosjö och High Chaparall. Sen var det gott med en kopp kvällste och en liten macka som avslutning på denna sköna sommarlördag. Imorgon blir det mer geocaching för då ska vi på semesterevent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar