söndag 21 juli 2013

Kålland #3 - Kväll på stan


Vandrarna vilade klart och efter ett tag blev de hungriga. Hyrbilen vändes in mot stadens centrum. På Nya torget i Lidköping finns rådhuset. Det är en speciell byggnad som man känner igen från broschyrer och loggor. Vi parkerade vid torget och promenerade för att leta upp en lämplig restaurang.


Lidan rinner ut i Vänern här i Lidköping. Man förstår var namnet på staden kommer ifrån. Vi gick över bron till gamla staden.


Det fanns en hel del broar över Lidan. Längst bort skymtade järnvägsbron med den röda bågen. Därutanför var hamnen.


Vi kollade matsedlar på flera ställen innan vi till slut fastnade för en italiensk restaurang. Det blev pasta med krämig sås den här gången. I min sås var det fläskfilé, champinjoner och gorgonzola. Det smakade gott och mätta blev vi. Så en cappuccino efteråt och allt var perfekt.


Efter maten gick vi en runda genom staden. Vid St Nicolaikyrkan hittade jag den första cachen. Kyrkan såg stängd och öde ut den här kvällen, men vi hörde att det var något på gång någonstans i närheten. Det hörde vi redan när vi parkerade tidigare på kvällen. Vi hörde musik och någon som introducerade något band.


Vi tog en annan bro tillbaka över Lidan för att ta reda på var musiken kom ifrån. den här bron hade vackra blomsterarrangemang. Lådorna doldes helt av de frodiga blommorna.


Vi kom fram till Stadsträdgården. Där fanns ett idrottsmuseum och en musikskola, men det var inte därifrån vi hörde musik. Bakom den fanns en utomhusscen och där stod ett band och spelade.


På vägen dit passerade vi en underbar rosenträdgård. Det fanns hur många sorter som helst som blommade för fullt. Jag gillar de gamla sorterna som doftar och var tvungen att stanna ett tag och bara njuta av färg, form och doft. Några av dem hamnade i kameran.







Sen följde jag efter maken fram till gräsmattan där det satt eller stod en hel del publik. Det kanske inte var vår absoluta favoritmusik som spelades, men det gick bra att lyssna ett tag. Det fanns fina blomsterarrangemang här också. Stamfuchsiorna var täckta av blodröda droppar. Under dem fanns en matta av vita isbegonior.


I ett hörn av trädgården stod det stora terrakottakrukor med exotiska träd. Där fanns olivträd, mandarin, citron, fikon m m. En brödgran var planterad i en kruka. Den hade en speciell form. det var spännande att gå runt och läsa på skyltarna.


När vi tröttnat på det fortsatte vi promenaden. Vi gick förbi Iqbals torg. Iqbal var en pakistansk pojke som arbetade som som mattknytare. Han var skuldslav och dödades när han var tretton. Lidköping har hedrat honom med ett torg.


Vi hedrade honom genom att logga cachen som fanns på Iqbals torg. Här var det faktiskt maken som plockade fram burken ur gömman.


Så småningom kom vi tillbaka till Nya torget där bilen stod parkerad. Vid rådhuset var vackra kannor planterade som blommade i gult. Maken var nöjd med traskandet och satte sig i bilen medan jag letade upp ännu en stadscache. Det satt några inne på en servering i närheten, som tittade lite undrande på mig. Men jag hittade den tredje elskåpsgömman på raken. Alla var visserligen lite olika utformade, men de satt alla på ett elskåp. det är ju en vanlig placering i städerna.


På hemvägen åkte vi en runda förbi småbåtshamnen. Det var vackert med den rosafärgade himlen och båtarna. Jag såg att det fanns en gömma i vägskylten och bad maken stanna till så att jag kunde logga den. Jag tänkte att det var en vanlig filmburk i vägskylt, men se det var det inte. det blev kvällens överraskning. jag såg snabbt att man skulle lyfta på hatten i röret och trodde att det var burken som fanns där, men när jag drog upp den så var det ett metspö med en mutter fastknuten i linan. Först försökte jag meta i samma rör, men där blev det inget napp. Då försökte jag i det andra och då blev det genast napp. Det var en trevlig gömma som fick favoritpoäng.


Det var en vacker kväll. Himlen skiftade i olika rosa nyanser. Från vårt rum kunde vi se kyrktornet bakom träden mot den rodnande himlen.


Åt andra hållet var den rosa tonen en annan, men det var lika vackert där. Nu var vi trötta efter dagens äventyr och efter många kilometrar i benen. Så vi somnade gott. Jag hade dessutom lyckats smäcka den envisa flugan som irriterade mig förra natten. Så den andra natten som jag som en stock.
To be continued.....

2 kommentarer:

  1. Oj, vilka följetonger du skriver! Kul att läsa och framförallt att se alla fina bilder. Lidköping är en fin stad av det jag sett av den. När J sökte PTP-tjänst så var jag med henne i Lidköping. Men hon fick inte den tjänsten utan den som hon sökte i Värnamo istället. När jag ser bilder från Lidköping, så kan jag inte läta bli att tänka på hur annorlunda allt blivit om hon hamnat i Lidköping. Värnamo blev verkligen bra... och kanske var det "meningen" att hon skulle dit... tror på sådant då och då. Hur det gick med bilen- mcn- kommer kanske i nästa kapitel.
    Idag blir det bad i Gusjön. I morrn blir det Hd igen... om planerna håller.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att läsa om era äventyr i nästan mina trakter. Fnissade lite över gömman vid småbåtshamnen, den har jag inte besökt men jag har faktiskt en likadan gömma. Får passa på med ett besök där nästa tur till Lidköping.
    Bojip

    SvaraRadera