torsdag 18 juni 2015

Äntligen sommarlov och semester


Egentligen är det ju eleverna som har sommarlov och det började för en vecka sedan. Vi lärare har ju vanlig semester och min semester började idag. När eleverna gick hem, var det dags att städa och utvärdera. En del kollegor gjorde sina sista dagar på vår skola och går vidare till andra.


Kvalitetsarbetet slipper vi inte undan hur tråkigt vi än tycker att det är. Vi utvärderar och skriver nya prioriterade mål och aktiviteter som jag följas upp och utvärderar nästa läsår. Ibland känner vi oss kanske inte så motiverade därför att vi redan gör allt vi kan för att hålla en hög kvalitet på arbetet med de resurser vi har. Vi kan bara påverka de små förändringarna, när det behövs radikala genomgripande förändringar. Jag läste en bra debattartikel av bl a Malena Ernman och Måns Möller som sa mycket av det vi tänker. Det pratas mycket om inkludering i skolan. Det verkar vara modeordet just nu. Jag tycker absolut att alla ska inkluderas men på vilket sätt och ska det verkligen vara till vilket pris som helst. Det måste hela tiden vara med barnens bästa för ögonen. Det finns de som inte klarar av att vara i en stor grupp. Man blir gärna lite misstänksam när kommunpolitikerna pratar om inkludering. Är det inte så att de ser det som en besparing för då kan de dra in alla små grupper som kostar mycket pengar.


När inte eleverna är på plats, ser vår arbetsdag lite annorlunda ut. Det är klart att vi tar en kaffepaus på förmiddagen som alla andra. Vi behöver äta lunch också och då går vi gärna ut. Ena dagen åkte vi till bredaryds värdshus och åt pannbiff. Andra dagen blev det lunchbuffé på Bambu. Då börjar jag alltid med lite sushi som förrätt.


Det är trevligt at tumgås med sina kollegor. Vi hoppade givetvis inte över efterrätten. Friterad banan och mjukglass är inte dumt att avsluta med.


Tredje dagen var vi inte så många kvar. En del kompar ut lite extratid men gjort. Vi som var kvar tog en promenad ner till affären och plockade till oss en sallad i deras salladsbuffe, som verkligen var fräsch och god. Sen åt vi tillsammans på personalrummet.


En av de sista sakerna jag gjorde innan jag gick hem var att genomföra Uppdragsdialogen med min närmsta chef. Rektorerna ska samtala med oss och ge oss besked om vad som ska ingå i vår tjänst under nästa läsår. Med tanke på hur läget är på lärarfronten var det inte enkelt att ge klara besked. När flera kollegor slutar, måste vi hitta ersättare. Vi har fått en lärare som ska börja med femman i augusti, men i fyran är det inte klart. De påverkar förstås även min tjänst. Som det ser ut blir det inte engelska i femman utan matte och NO i stället. Allt beror förstås på vilken kompetens de nya lärarna har.


De två sista jobbdagarna dammade det rejält om mig. Ena dagen städade jag vårt matterum, andra dagen flyttade jag vårt NO-materiel. Vi har haft materiel i ett rum som vi delat med fritids, men nu flyttar vi upp allt materiel till ett grupprum på övre plan så att fritids får mer utrymme. Det innebar att jag fick springa upp och ner i trappan minst 50 gånger. Efter det trodde jag nappt att jag skulle ta mig ur sängen nästa morgon, men det gick förvånadsvärd bra. Jag har kanske bättre konditionän jag tror. I annat fall får jag väl bättre flås genom trappträningen. Jag hann inte flytta riktigt allt så det finns mer jobb kvar när vi kommer tillbaka i augusti.


Precis när jag var klar med de sista uppgifterna i skolan, meddelade karlskronasonen att han var i antågande om en halvtimme. Det passade ju bra att åka direkt in till stan och plocka upp honom vid Max på Bredasten.


Idag var det växjösonens tur att anlända. Han jobbade hela dagen. Det gjorde jag med. Jag fortsatte att städa här hemma vilket var välbehövligt. Jag gjorde en tur in till stan vid tolvtiden för att fixa ett nytt pass som vi hoppas kunna använda på semestern. Sonen och jag storhandlade så att vi har mat för hela helgen. Potatis, sill och jordgubbar vill man ju inte vara utan.


Det har regnat hela dagen med lite uppehåll mellan skurarna. Det är blött i gräset, när vi går där på våra promenader. I trädgården blommar det för fullt. Syrenerna har blommat över men liljekonvaljerna på kullen håller ut ett tag till.


Rhododendronbuskarna är alldeles översållade med stora utslagna blommor. Det surrar i buskarna för humlorna älskar dessa blommor, men de stannar inte länge i varje blomma så det är svårt att fotografera dem.


 Vackrast i trädgården just nu tycker jag nog att aklejorna är. Det finns så många olika varianter av dem i olika färger. De frösår sig själva och skapar nya varianter. Från början fanns en vit variant och en purpursvart. En var fyllt och en var enkel. Det är lika spännande varje år att se vad det blir detta år.


Hunden och jag går som vanligt våra rundor. Ibland möter vi någon av katterna. De brukar krypa ihop och försöka gömma sig för oss bland liljekonvaljebladen eller i gräset.


Fem små kattungar har vi också. En av dem är grå med vita tassar. Det var längesen vi hade en katt med den färgen. Sonen är den store kattälskaren och det är han som ger dem namn. Undrar vad den här ska heta.


Takko är förstås intresserad av de små liven. Men han kan vara lite hårdhänt mot dem fast han egentligen bara vill leka och hälsa på dem.


Nu har vi mer tid att leka och promenera till skogs. Jag hoppas solen vill titta fram snart igen så att det blir lite varmare mindre blött i gräset. Imorgon är det midsommarafton. Det firar vi på vårt traditionella sätt. Mer om det en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar