måndag 29 juni 2015

Tiden vid Tidan


Sista dagen på min lilla semesterresa i Falbygden började med frukost i stugan. Sen packade jag ihop och städade av innan jag åkte vidare. Den här dagen hade jag sett ut en del intressanta platser och gömmor som jag ville besöka. Man skulle kunna sätta temat för dagen till Kultur och Historia. Det var väl på slutet som det blev lite mer naturupplevelser.


Dagens första mål var Tidaholm. Mitt i stan fanns fanns Turbinhusön med en av de multicacher jag sett ut för ett besök. Ön låg i än Tidan som flyter genom staden. Det var tur att det inte var vinter för då kanske jag inte kunnat ta mig fram på ön.


Det fanns flera broar över ån och några av dem skulle ajg besöka för att få fram siffrorna till slutgömman.


Även något hus besöktes för att få fram siffror. Bebyggelsen var gammal med låga hus men väl iordninggjorda.


Det fanns även ett café med uteservering, men det verkade inte ha öppnat än. Jag hittade ändå det jag behövde på platsen.


Fåglarna simmade runt i Tidan trots att strömmen verkade vara ganska stark här. De lyfte och flög iväg en liten bit uppströms.


Annars ahde de kanske hamnat i den här forsen. Vattnet skummade rejält så här ville man nog inte ramla i.


mulrin tog mig med på en liten promenad längs ån. Det fanns en liten park med fina träd och en stor gräsmatta där det verkar ha varit midsommarfirande. Den majade stången fanns kvar mitt på gräsplanen.


Vid Röde påle höll de på att klippa gräset, men jag kunde hitta det årtal jag behövde vid vägvisaren. jag såg flera liknande vägvisare efter en gammal modell på andra håll under dagen.


Längst upp under kronan hade en spindel spunnit sitt nät. Det syntes i sollljuset i vissa vinklar.


I parken fanns flera vackra blomsterrabatter. Insekterna surrade i solskenet. Det verkade kunna bli en vacker och solig dag som gjord för geocaching.


Lammöronen stack upp sina ludna stänglar med små rosa blommor ur den täta grönskan i botten på rabatten.


Toppklockorna kände jag igen för de har jag hemma också. Jag har tagit frön från mitt föräldrahem och sått toppklockor. Där har de funnits sedan farmor och farfars tid, kanske ännu längre tillbaka.


På en annan liten ö syntes ett stort hjärta i metall. Det var omgivet av gångar med bänkar runt. Här var nog en plats där man gifte sig eller åtminstone tog sina bröllopsfoton på.


Jag fick ihop alla de siffror jag behövde för att kunna hitta slutburken och den var inte heller så svår att leta upp. De var lite mugglare i närheten men jag klarade att logga utan att uppmärksammas av dem.


Sedan tog jag mig tillbaka till parkeringen där bilen stod. Det fanns ytterligare en multicache som verkade lovande så jag begav mig mot den.


Den började vid svandammarna intill slottet Helliden som numera är folkhögskola. Tidigare ägdes slottet av familjen von Essen.


Slottet såg nästan ut som ett litet sagoslott där det låg uppe på höjden med sitt torn och de många fönstren.

Jag såg inte till några svanar i dammarna, men en gräsandshona vilade bland vassruggarna. Den smälte väl in i naturens med sina gråbruna färger.


Dett växte gott om svärdsliljor vid dammkanten. De blommade för fullt just nu. På en liten ö i den ena dammen fanns en sittplats och där fanns också en vanlig gömma som hette Befolkningsökningen. De kunde jag logga när gick runt dammarna.


Multicachen hette Från slott till koja. Uppgiften var att räkna parkbänkar runt dammarna. Sedan kunde jag räkna ut slutkoordinaterna. Jag fick fram några lovande siffror och begav mig in i skogen där det växte många stora träd som skuggade stigarna. Där hittade jag också flera kojor förmodligen byggda av traktens barn som lekte här. Jag fann också burken intill ett stort och ståtligt träd.


Sedan gick jag tillbaka till parkeringen där jag ställt bilen. Det fanns förstås många andra gömmor i Tidaholm, men jag hade bestämt mig för att åka till flker intressanta platser i Falbygden. Så nu lämnade ajg staden bakom mig och körde vidare.


Utanför staden såg jag en gömma läängs vägen och fick för mig att stanna och leta upp den. Den hade namnet Bomber och Granater. Jag parkerade vid tre stora röda byggnader. Där fanns ens tor grusplan med plats för många parkerade bilar, men jag var själv här. Det passertade någon annan bil bara.


Gömman fanns inne i skogen vid ett gammalt stridsvärn. Det tog en liten stund att hitta den. I skogen ville inte GPS:en riktigt vara med. Jag skymtade något ljusblått på marken och det visade sig vara en liten, liten pennstump som nog ramlat ur burken vid någon loggning. Till slut hittade jag även burken och kunde inte bara logga utan också återställa pennan dit den hörde hemma. Sen lämnade jag trakterna och for mot andra historiska miljöer.

2 kommentarer:

  1. Hade varit kul att vandra med på multicache, det förstår jag. Bra att du visar med så många bilder. Du har sugit på din resa som en riktigt långvarande karamell. Bra tänk! Jag är för otålig med det mesta jag!

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade mina multi! Enligt min mening är just dessa platser de finaste i Tidaholm.
    Håller med Anna-Lena, kul att du suger på karamellen så länge!
    Birgitta

    SvaraRadera