tisdag 18 maj 2010

Blodig hägg och plommonblom


Gullvivor och pärlhyacinter
Nu blommar det av gult och blått i rabatterna, gullvivor och pärlhyacinter i mängder. Min ena rabatt ser ut som en trekantig svensk flagga. Det ser riktigt läckert ut. Det var ju så jag tänkte att det skulle bli när jag planterade mina plantor och lökar. Fast det tar några år att få det så. I år har de verkligen blommat ut. jag var tvungen att plocka in en stor bukett och sätta på bordet.

Blodhägg
Plommonblommor


Träden börjar också blomma. Plommonträdet är alldeles översållat med blommor längs hela de veka grenarna. Blir det kart av alla dessa måste vi verkligen gallra bort det mesta. Bredvid står en blodhäggsbuske med sina rosa blommor och mörka blad. Snart kommer resten av träden efter. De är lite sena, äppelträden och körsbärsträden. 


Jätterams eller Kopattar som tant Göta kallade dem
Klematis på gång
Det knoppas lite varstans. Klematisen klänger i spaljén med en antydan till blått på knopparna. jag har en klematis till men den blommar senare med små vita oansenliga blommor. Men de klär in en ful gammal ginstbuske och gör den underbart vacker. Det är ju så vi gör också. Vi klär oss i vackra kläder så att inte valkar och celluliter ska synas.


Det är ju Erik idag, men jag har inte sett några ax så Olof lär väl inte ge kaka i år. Inte om man ska tro Bondepraktikan. Jag ringde till äldste sonen som har namnsdag idag. Han var fortfarande kvar på labbet i Lund och pysslade med sina bakterieodlingar som börjar arta sig riktigt bra. Spännande saker han har på gång. Forskning är spännande. Det behöver ju inte vara nobelprisklass på det för att det ska vara spännande. Helt ofattbart vad man kan med några bakterier och lite dna. När jag var yngre var jag också intresserad av molekylärbiologi. Nu blev det inte den banan för mig, men sonen verkar trivas med det.

I morgon ska vi ha friidrottsdag på skolan. jag ska mest sitta i kansliet och ta emot alla resultat. Ett och annat diplom ska jag väl få skriva ut också. Nu är det ju inte alla som kommer bland de tre bästa i sin åldersgrupp och som får diplom. Egentligen är alla som gör sitt bästa värda ett diplom. Vi som sällan fick diplom under vår skoltid minns hur det kändes. Jag var inte särskilt bra på friidrott, jo, springa kunde jag. men det fanns de som var bättre. jag tror jag kom två en gång, men annars var mina resultat inte mycket att hurra för. Idrott har aldrig varit min grej. Jag hade andra intressen. Jag tycker fortfarande att det är roligare att vandra än att springa. Man ser mer av naturen då.

Nu ser jag månens skära över ladugårdstaket. Den ser ut som ett komma, alltså kommer den på väg mot fullhet. Jag var nyss ute med hunden en sista runda. Nu är det strax dags att krypa i säng. 

2 kommentarer:

  1. Friidrott på våren????? Vad man är fast i vanans makt. Friidrott har vi bara på hösten ... och säsongen avslutas med några tävlingar .... då man fryser. Tokigt!
    Vilka fina blombilder. Ska bli kul att se din trädgård... du kanske t.o.m. har något som du har för mycket av.... det har blivit lite hål i landet i vinter... :))

    SvaraRadera
  2. Det finns säkert några plantor som kan byta hem. Vi bytte till friidrott på våren för ganska många år sedan. På hösten har vi orientering.

    SvaraRadera