måndag 31 maj 2010

Asfaltsrosen

Kompassrosen på skolgården
Idag kunde vi äntligen måla vår kompassros på skolgården. Det var lite gråmulet när vi började men vi klarade oss från regnet och solen tittade fram. För ett tag sedan fick mina elever i sexan som bilduppgift att göra ett förslag på en kompassros. Alla ritade och målade. Sedan hade vi en omröstning i klassen och det var Emilias förslag som vann. Hon fick välja några kompisar som hjälpte henne att förstora bilden. Idag kritade vi upp den på asfalten utanför klassrummet. Sedan målade vi med utomhusfärg. Den torkade snabbt i solen och vinden. Den blev riktigt fin och lyser verkligen upp skolgården. Den är inte riktigt klar. Vi ska måla dit väderstrecksinitialerna och några blad som dekoration. Båda detaljerna i grönt. Jag tror att sexorna känner sig stolta över sin asfaltsblomma. Det kommer att finnas där som ett bestående minne av dem nu när de lämnar vår skola för högstadiet.

Jag hoppas att de har fått med sig en hel del kunskap för livet våra sexor. Vi vill ju gärna hjälpa dem att hitta rätt kurs i livet. En del är kanske inte mogna nog att ta emot allt, men en dag kommer de kanske ihåg vad vi försökt lära dem. Då kan de ta fram kunskapens kompass och ställa in rätt kurs.

"Hängande korg"
Äntligen fick mina "hanging baskets" en ny look. De har hängt under verandataket hela vintern med de gamla risiga blommorna kvar. ibland sticker jag i några tallkvistar. Idag var jag i skogen hämtade ny mossa att klä dem med. Växterna köpte jag redan i fredags.  Nu ser de fina ut igen.

Tio tomatplantor
Jag behöver aldrig så några tomater. Det gör min svägerska och hon får alltid många plantor över. Ikväll kom de med tio stycken olika spännande sorter.  Hon har i alla fall varit provodlare så ibland får vi några sorter som inte finns i handeln än. Jag krukar dem och sätter dem mot en spaljé bakom vinbärsbuskarna. Ibland får jag skydda dem med plast. Men mycket tomater brukar det bli.

Mina chiliplantor växer också. Jag skolade om dem för någon vecka sedan till större krukor. Det börjar komma små knoppar på dem. Nu har jag lärt mig att man ska plocka bort de första blommorna. Då får man mer frukt. Det gjorde jag inte första åren jag odlade chili. Men så fick jag inte så många frukter heller. Det känns i hjärtat att plocka bort de små söta blommorna, men det är nödvändigt. Jag får se fram emot de många som kommer sedan. Man får försaka en del för att få det som är bättre. Så är det många gånger i livet.

Japansk akleja
Min japanska akleja blommar för fullt. Den vanliga kommer snart efter. Visst är de vackra med sina kjolar som hänger ned. Jag fick krypa ner på knä för att kunna fotografera dem. De är som kungligheter som  man gör hovnigning inför. Det kan det vara värt. De är så vackra.

2 kommentarer:

  1. Vilken bra idé med kompassros. Liggr verkligen i linje med att välja väg framgent. Brukar era sexor skapa något beständigt, för att alltid finnas kvar i "väggarna"?

    SvaraRadera
  2. Oh, vad vacker den är!!
    Ibland behöver man en kompass att gå efter, men ibland är det skönt att bara gå utan att veta var man hamnar.

    Jag har också japansk akleja, de är underbart vackra nu =)

    SvaraRadera