onsdag 2 juni 2010

Underbart!

Syrenerna doftar underbart
Sommaren är äntligen här. Vad vi har längtat. Jag har varit ute hela dagen och är så där skönt trött efter en hel dag ute i solen.

Hela skolan har varit ute idag. Det var den traditionella brännbollsdagen. Vi spelade brännboll på fyra olika planer, två för de yngre och två för de äldre, 16 lag totalt. Segrarna på de båda planerna mötte sedan varandra i en final. Det segrande laget bland de äldre fick därefter möta lärarlaget. Eleverna vann i år igen. Vi kämpade tappert, men det gick inte i år heller. Det var länge sedan lärarlaget vann. Kan det bero på att vi blivit för gamla och tunga i gumpen?

Klematis
Onsdagar jobbar jag till halv fem. Jag hade fullt upp med att sortera kunskapsprofiler och skriftliga omdömen i kuvert. Äntligen är jag klar med det hemska pappersarbetet. Det blir bara mer och mer administration och mindre och mindre tid för undervisning.

Det var riktigt varmt när jag kom hem. Jag tog hunden med mig på en skogspromenad. Sedan satte jag mig ute med en kopp te och tittade på dammen. Det blommar mitt i ogräset i rabatterna runtom dammen. Snart kommer jag hit på min ogräsrensarturné. Jag klarade av en annan rabatt idag på andra sidan huset. På slutet var insekterna irriterande. Men man får stå ut om man vill ha fina rabatter. Nu är jag inte så petnoga. Jag tar det värsta så att blommorna får plats.

De svarta tulpanerna är också underbara

Syrenerna blommar och doftar rent bedövande. Jag kände doften redan för två kvällar sedan, men då hade de inte slagit ut ordentligt. Nu blir man riktigt omtöcknad när man går nära buskaget. Jag tycker att alla träd och buskar blommar alldeles otroligt i år. Underbart! som Kalle Moraeus sjunger. Underbart! Jag gillar den låten.



Barn är också underbara. Min kollega berättade om en lektion i religionskunskap hon hade nyligen. Eleverna skulle dramatisera påskdagens morgon. Två killar var änglarna vid Jesu grav. Några av flickorna var kvinnorna som kom till graven. "Stenen är borta! Graven är tom" sa de. Då sa en av änglarna: "Söker ni Jesus? Han är inte här. han är uppstoppad." Det är inte lätt med alla konstiga ord. Det var inte heller lätt att hålla sig för skratt. Vi skrattade i alla fall hjärtligt på personalrummet. De rätta orden skulle varit: "Han är uppstånden!" Det är också underbart!

Om några dagar kommer äldste sonen hem och blir hemma en vecka ungefär. Han stannar över brorsans studentfirande. Vad bra att han kommer några dagar innan. Då kan han få hjälpa till med förberedelserna. Sen återvänder han till Malmö och Lund. Projektet med bakterieodlingen börjar arta sig. Äntligen har de fått lite resultat. Därför förlänger han projektet över sommaren. Det betyder att han inte kommer hem så mycket i sommar. Vi får väl hälsa på honom i stället.

2 kommentarer:

  1. Ja, det är alldeles för mycket pappersifyllande i skolan...till vilken nytta? Man får ju inte tid till att göra det man skriver...

    Visst är det ljuvligt idag, jag tog också kort på syrener i morse...så nu kommer nog även en bild av dessa blommor att hamna på min blogg.
    3 olika bloggar med samma motiv på samma dag...cooolt!

    Hoppas att du får mycket hjälp av familjen med förberedelser till studenten, det är tungt att dra lasset ensam.
    Ha en fortsatt fin vecka!!

    SvaraRadera
  2. Våra syrener har kommit olika längt... men alla är på gång. Ska åka till Halmstad på lördag och där är de sannolikt i full blom.

    Vad kuil att sonens projekt utvecklas. Det är så roligt när det funkar för ens barn.

    Pappersarbete .... jag gör så lite jag kan ... men visst är det ändå för mycket.

    SvaraRadera