Skolans igelkott |
På torsdagar är jag rastvakt efter lunchen. När jag gick ut, kom min kollega som jag avlöste och sa att eleverna hade hittat två igelkottar i nyponbuskarna. Vi har en stor skolgård att vakta på. man kan inte vara precis överallt. Efter ett tag gick jag bort till tjejerna som lekte hästhoppning i närheten av buskaget. De visade mig var en igelkottarna fanns. Den andre hade nog försvunnit. Men den här låg och sov under buskarna. En av eleverna kunde klappa den utan att den vaknade. Vilket fantastiskt litet djur det är. Tänk att igelkottar har funnits på jorden långt innan vi människor kom. De har överlevt många katastrofer. Jag hoppas att våra skolkottar också ska överleva i vår konstiga värld.
Nu räknar vi ned och jobbar klart i skolan. Om en vecka är det skolavslutning och om två går jag på semester. Det här läsåret är snart slut, men vi börjar ju redan planera för nästa. idag hittade jag en bunt med scheman i mitt fack. Det är dags att lägga scheman vilket brukar ta lite tid innan alla pusselbitar fallit på plats. Det är inte alltid så lätt att få till det. Alla har sina önskemål och alla kan inte få som de vill. Jag hoppas bara att jag får ett bättre schema på måndagar nästa år. i år har jag knappt hunnit gå på toa mellan alla lektioner.
Nu räknar vi ned och jobbar klart i skolan. Om en vecka är det skolavslutning och om två går jag på semester. Det här läsåret är snart slut, men vi börjar ju redan planera för nästa. idag hittade jag en bunt med scheman i mitt fack. Det är dags att lägga scheman vilket brukar ta lite tid innan alla pusselbitar fallit på plats. Det är inte alltid så lätt att få till det. Alla har sina önskemål och alla kan inte få som de vill. Jag hoppas bara att jag får ett bättre schema på måndagar nästa år. i år har jag knappt hunnit gå på toa mellan alla lektioner.
Vi har mycket att se fram emot till hösten. Vi ska sätta igång med vårt matteprojekt och förhoppningsvis få vara med om många spännande saker. Samtidigt ska vi implementera de nya kursplanerna. Vi hoppas bara att inte någon kommer på något mer som vi ska genomföra med kort varsel. Två stora fortbildningssatsningar samtidigt räcker.
Jag tycker att det är ganska spännande med nya kursplaner. Vi har ju fått vara med på ett hörn och följa processen eftersom förslagen funnits tillgängliga på Skolverkets hemsida. Vi ska slippa två olika sorters mål och bara ha mål att sträva mot. Jag har varit med om några läroplaner och kursplaner. Varje gång vi har bytt har vi fått sitta och "bryta ner" målen. Jag avskyr det uttrycket "att bryta ner". Jag tycker inte det behövs. Målen ska vara så tydliga att man inte behöver förklara dem. jag håller med Anne-Marie Körling som skriver på sin blogg: "Bryta ned eller bygga upp! Jag tror inte vi behöver bryta ned målen i kursplanen utan hellre dagligdags bygga upp dem." Hon skriver ofta bra och tänkvärda saker om skolan. jag gillar också hennes ord: "Jag har en plan! En läroplan!"
Ibland hör man lärare som pratar om att man måste bryta ner eleverna för att sedan bygga upp dem. Oftast handlar det om elever som är ganska så besvärliga. Jag har alltid avskytt det uttrycket och det synsättet. Jag tror fortfarande att det finns något gott och positivt hos alla människor som vi kan bygga vidare på. Vår uppgift är inte att nollställa eleverna och sedan programmera om dem. Det är kränkande. Vår uppgift är att hjälpa dem att utvecklas så bra som möjligt. Det kan man inte göra om man knäcker dem. Vi måste alltid utgå från det eleven har med sig. Man kan inte utveckla något som inte finns.
Igår skrev jag en svår kunskapsprofil i matematik. Det var så mycket av det som prövades i nationella proven som eleven inte kunde. Men det fanns några små aningar av kunskap. Då tänkte jag att det är de måste utgå från. Vi måste använda elevens starka sidor för att utveckla de svagare områden. Det är så lätt att bara se det negativa och så missar man det positiva som faktiskt finns.
Det kan vara svårt att se in i en annan människa och försöka hitta den människans kvaliteter. Det var det Jesus var så bra på. Han kunde se bakom ytan, när han mötte människor. Han såg deras längtan, deras ärlighet. Men kan såg också det som var mindre bra, det dolda, förljugna. Det lyfte han fram i ljuset och avslöjade. Ändå kränkte han aldrig någon. Det är väl så vi också ska göra.
För övrigt var vi i stan idag. Sonen behövde komplettera studentmunderingen och ansa till håret. Undrar om han blir igenkänd. Det blev en viss skillnad. Men nu är de detaljerna fixade. Därefter blev det trädgårdsarbete i det fina vädret. Det ska visst hålla i sig över helgen. Det ser jag fram emot. Sommaren är här.
Ibland hör man lärare som pratar om att man måste bryta ner eleverna för att sedan bygga upp dem. Oftast handlar det om elever som är ganska så besvärliga. Jag har alltid avskytt det uttrycket och det synsättet. Jag tror fortfarande att det finns något gott och positivt hos alla människor som vi kan bygga vidare på. Vår uppgift är inte att nollställa eleverna och sedan programmera om dem. Det är kränkande. Vår uppgift är att hjälpa dem att utvecklas så bra som möjligt. Det kan man inte göra om man knäcker dem. Vi måste alltid utgå från det eleven har med sig. Man kan inte utveckla något som inte finns.
Igår skrev jag en svår kunskapsprofil i matematik. Det var så mycket av det som prövades i nationella proven som eleven inte kunde. Men det fanns några små aningar av kunskap. Då tänkte jag att det är de måste utgå från. Vi måste använda elevens starka sidor för att utveckla de svagare områden. Det är så lätt att bara se det negativa och så missar man det positiva som faktiskt finns.
Det kan vara svårt att se in i en annan människa och försöka hitta den människans kvaliteter. Det var det Jesus var så bra på. Han kunde se bakom ytan, när han mötte människor. Han såg deras längtan, deras ärlighet. Men kan såg också det som var mindre bra, det dolda, förljugna. Det lyfte han fram i ljuset och avslöjade. Ändå kränkte han aldrig någon. Det är väl så vi också ska göra.
För övrigt var vi i stan idag. Sonen behövde komplettera studentmunderingen och ansa till håret. Undrar om han blir igenkänd. Det blev en viss skillnad. Men nu är de detaljerna fixade. Därefter blev det trädgårdsarbete i det fina vädret. Det ska visst hålla i sig över helgen. Det ser jag fram emot. Sommaren är här.
Vi har haft igelkottar som bott under vår trappa, men nu är det många år sedan och en del tillbyggnader sedan. Men det är härliga djur, tufft att klappa den.
SvaraRaderaFy vilket synsätt...bryta ned....och det är utbildade lärare som tänker så...ja ibland undrar man. Vi ska bygga på det som finns och tillföra saker som är bra att ha i livet.
Så är det vi måste lyfta det som är positivt, även om det är mycket små bitar ibland. Och man får verkligen tänka till om hur man formulerar sig.
Ha de gott, sitter nu på altanen och äter frukost, då är det SOMMAR <3
Håller helt med.... Tänk vad tid som gått åt att bryta ner läroplanen. Jag klarar ändå inte att följa det nedbrutna, det är läroplanen jag följer (försöker) och bygger utifrån en.
SvaraRaderaOch det där med att ta till vara var och ens kvalitéter ... det är ju det som en pedagog ska kunna göra.
Vädret är härligt, ska gå ut på en fyrtio minuters promenad innan det är dags att ta fram lite oanvända kläder och gå på sommarfest/sextioårsfest tillsammans med kollegorna. I morrn åker vi till Halmstad. ha en bra helg!