onsdag 30 juni 2010

Härliga regn

Borstnejlikorna börjar visa färg
För en stund sedan hörde jag regnet komma. Det har jag längtat efter de senaste dagarna och växterna också.  Jag har fått vattna några kvällar nu. Det gjorde jag ikväll också innan regnet kom. Det var riktigt torrt i marken. Nu fyller regnet på vattenmagasinen. Vi behöver vatten både växter, djur och människor. "Som hjorten längtar till bäckens vatten, så längtar jag till dig, o Gud.", står det i Ps 42:2. Det är en annan längtan, ett annat behov, som vi också har inom oss. Vi längtar till det rena och klara, det uppfriskande och nödvändiga. Vi har gott om rent vatten i Sverige. Vi behöver egentligen inte köpa vatten på flaska importerat från andra länder. Vi hittar vatten överallt, men hittar vi den Gud vi längtar efter?

Jag är ju ingen vän av tropisk hetta. När termometern börjar krypa över 25 grader, vill jag helst sitta i skuggan. Det får gärna fläkta lite också. Den torra, kvalmiga värmen gillar jag inte. Flugorna
blir så efterhängsna och ettriga. De förföljde oss när vi gick hundrundan. Det brukar de göra innan åskvädret bryter ut. Nu har jag inte hört någon åska eller sett några blixtar, men det har regnat åtminstone. Det brukar rensa luften.

Min edelweiss växer bland stenarna vid dammen
Den finaste delen av sommaren har nog passerat nu. Jag gillar försommaren med sin grönska. Nu kommer högsommaren med hetta och torka. En del av det gröna går över i gult och brunt. De många nyanserna av grönt försvinner. Det gröna blir mer enhetligt grönt.

Luktpionernas knoppar sväller
I trädgården börjar fler och fler blommor slå ut. Den första rosen slog ut idag. Borstnejlikorna lyser i olika röda, vita och rosa färger. Kantnepetan, som alla katter älskar att rulla sig i, lyser blått. Jag måste sätta en trådkorg över den som skydd för katterna. Annars skulle de förstöra den helt. Luktpionerna har stora knoppar nu, rosa och vita. Myrorna kryper omkring på dem. Jag fotograferade dem på förmiddagen. På eftermiddagen hade de nästan slagit ut. 

Imorgon ska jag åka och hälsa på våra gamla katter, bröderna Johansson. De flyttade för ett år sedan ungefär. Det ska bli kul att se om de är så stora som rapporterna gör gällande.
Takko leker gärna med årets kattungar. De är fyra stycken och alla har olika färger. En är grå och vit, en svart och vit, en trefärgad och så är det Oliver som är blekt gul och vit. De är så härliga när de rusar runt och leker med varandra. Tyvärr kan vi inte behålla alla. Om någon vill ha en katt, är de klara för leverans.
Katterna är som jag, nattaktiva. Men även nattdjur behöver sova. Det är dags nu.

3 kommentarer:

  1. Javisst var det skönt med lite regn, det behövs om grönskan ska hålla i sig.
    Vi kan törsta efter olika saker i livet, beroende på var i livet man befinner sig, ibland är det inte vatten som man längtar mest efter. Men utan vatten hade man inte ens kunnat längta till något annat...

    Söta kattungar vet jag att du har =)
    Roligt att åka på kattsläktträff. Ha de gott i värmen.

    SvaraRadera
  2. Men Inga .... uppe klockan tre på natten. Hur orkar du? Jag somsomnar direkt när kvällens fotbollsmatcher är slut. Den igår var kul att se...
    Och ni har fått regn...är finns inte en droppe! Men idag är det iaf mulet. Helt OK för mig, även om jag verkligen gillar sol och upp till 25 grader. Men när det närmar sig 30, då är det ingen njutning.... Juni tar slut idag... men än finns det sommar kvar .... ända fram till i mitten av oktober kan man ha härliga dagr och härliga naturupplevelser.... Vad säger du, ska vi ta mossen på tisdag....På förmiddagen ? Så tar jag med lite fika....

    SvaraRadera
  3. Bröderna Johansson väntar med spänning och undrar om deras gamla matte också har blivit större. De har visserligen inte hört någrarykten men men :-)))

    SvaraRadera