måndag 14 juni 2010

Livskvalitet

Stensötan klarar att växa mellan stenarna i stenmuren
Imorgon ska vi jobba med vår kvalitetsredovisning. Det betyder att vi ska se om vi levt upp till de mål vi satt upp för vår verksamhet. I eftermiddags satt jag och förberedde dokumentet som vi ska jobba med. jag klippte och klistrade in målen så att vi lättare kan utvärdera imorgon. Det fick mig att fundera på vad kvalitet är. Vad är det som gör att vi upplever att något har större kvalitet än något annat?

Tillsammans är vi starkare
Ibland talar vi om livskvalitet. Vad är livskvalitet? När jag sökte på ordet hittade jag olika påståenden om livskvalitet. "Livskvalitet är det som ger ditt liv kvalitet." Kanske lite av en cirkeldefinition, men eftersom det handlar om upplevelser så kan det vara olika för var och en av oss. Vilket svar man får beror på vem man frågar.

Så här definierar man livskvalitet i Wikipedia: "Livskvalitet är den upplevda känslan av att leva ett gott liv, där man oftast avser andra faktorer än sådana av ekonomisk natur eller av överlevnadsnatur." Livskvalitet är alltså det som höjer oss över livets nödtorft. Ibland kallar vi det kanske livets guldkant.

Här finns det livskraft - väntar bara på vinden
Vad är det då som ger mitt liv kvalitet? Vad är livets guldkant för mig? Jag vet inte om jag helt håller med Wikipedia att det inte handlar om överlevnadsfaktorer. Det beror väl på vad man lägger i det begreppet. jag kopplar nog ihop det med våra grundläggande behov. Ett vet jag, det handlar inte om överflöd och lyx, men kanske om trygghet och kärlek, om ren luft och rent vatten, om mat och sömn, om hopp och tro. Man kanske kan uppleva livskvalitet utan att ha allt. Men det  måste finnas något som ger livet mening. 

Lika men ändå olika
Det som ger mitt liv kvalitet är också min kristna tro. Den ger mig en trygghet i livet och ett hopp om en framtid. I bibeln talas det om att leva i Guds välsignelse. Oftast är det inte de som har det gott ställt rent materiellt sett, som är välsignade. Man behöver inte vara rik och frisk för att vara välsignad. Det är den som litar på Gud, som är välsignad. Kanske är det samma sak som att ha livskvalitet. 

Tänk om man skulle kvalitetsredovisa sitt liv. Har jag uppnått det jag vill? Är jag på rätt väg? Det är en fråga som bara jag själv kan besvara och nyttig att ställa sig ibland. Det kanske finns saker i våra liv som vi behöver ta tag i och förändra. Vi blir ju aldrig färdiga. Vi kan alltid utvecklas. Så är det med alla verksamheter som ska kvalitetsredovisas också. De blir aldrig färdiga. Det finns alltid saker att förbättra, nya mål att sätta upp. Och kvalitetsredovisningen återkommer varje år. Och varje år suckar vi, när det är dags.

2 kommentarer:

  1. Nu fick du verkligen igång mina tankar...vad är livskvalitet för mig? de svaret kan jag inte bara säga blixtsnabbt, utan jag behöver verkligen tänka igenom det.

    Vi ska också jobba med kvalitetsredovisning i morgon. Vi ska bara göra det detta året också, sedan ska det bli på helt nytt sätt. Spännande...or not =)

    SvaraRadera
  2. Kvalitétsredovisning är väl ingen höjdare. Framförallt så har jag så svårt för att man inte ska använda negativa ord. man ska se allt från den positiva sidan... och det är i sig inget fel... men man ska inte se det positivt att inte våra elever får de resurser de har rätt till och behöver. Jaja, nu är den gjord. Tycker att för mycket tid läggs ned på det dokumentet. vi började med det i mars.
    Livskvalitét i sej... Intressant... mycket mer intressant än kvalitetsredovisning. Att vara frisk säger jag ofta, det är livskvalitet ... samtidigt som jag vet att sjuka människor också kan ha kvalitet på sitt liv. Vänner, familj, att bli sedd, att få göra sina egna val, naturen, blommorna, att ha ett jobb.... Ja,det finns så mycket. Pengar har mycket lite att göra med livskvalitet .... bara man har så man reder sig ... Ämnet livskvalitet skulle man säkerligen kunna diskutera länge...

    SvaraRadera