onsdag 29 december 2010

Biografbesök och semlor

Det verkar ha varit en riktig biodag idag. Jag ser att många vänner varit och sett Änglagård 3 idag eller någon av de senaste dagarna. Vi var också på bio ikväll, men vi valde att titta på Harry Potter och dödsrelikerna del 1. Vi hör ju till Harry Potter-fantasterna, åtminstone pojkarna och jag. När böckerna kom, beställde vi dem redan när den engelska upplagan kom. Sedan slogs vi om att läsa dem. Oftast läste vi i skift.

Vår fantasy-fascination startade nog med de sju Narnia-böckerna, C. S. Lewis serie om landet Narnia. Den tredje filmen om Narnia, Prins Caspian och skeppet Gryning, gick också på bio nu, men det fanns inga platser kvar. Den hade nyligen premiär. Det blir nog nästa film vi ser. När pojkarna var små läste jag Narnia-böckerna för dem. Sedan läste de själva.

Efter Narnia kom Sagan om Ringen-trilogin. Vi slukade den både på svenska och engelska. Mina grabbar är rätt bra på engelska kanske tack vare alla fantasyböcker de läst. Vi älskade filmerna också. Medan vi väntade på att bli insläppta i salongen på Filmstaden läste jag i en tidning att det kommer två filmer om The Hobbit, också en bok av Tolkien. Då kan vi se fram emot dem.

Jag har läst en del andra fantasyböcker men inte riktigt fastnat lika mycket för dem. Pojkarna läser mer i den genren än vad jag gör. Det är inte alla som gillar genren. Vi har ju olika smak även när det gäller litteratur och film. Det är väl tur att vi inte alla är lika. Då blir det mer att välja bland. Egentligen är jag lite av en allätare när det gäller böcker framför allt. Jag läser gärna deckare, historiska romaner eller böcker om relationer. Det går lite i vågor. Just nu har det inte blivit så mycket läst alls, men sedan kan det komma en period när jag slukar den ena boken efter den andra. Allt har sin tid. Det gör livet så spännande.

Som många andra romaner handlar Harry Potter om kampen mellan de onda och det goda, inte minst om den kampen inom oss själva. Harry är inte bara en hjälte som kämpar på det godas sida. Han brottas en hel del med vem han är, vilket uppdrag han har och i den här filmen vem han kan lita på. Det är inte alltid så lätt att avslöja vem som är ond och vem som är god, som det kan vara i många andra filmer. Det är en av orsakerna till att jag gillar både böckerna och filmerna om honom. Så är det i verkliga livet också. Det är inte alltid den man tror som är ond eller god för den delen. Skenet kan bedra. Vi har alla både goda och dåliga sidor, men den som är riktigt ond gör ett val att bli det. Samma sak gäller för de riktigt goda. De väljer sida, men är medvetna om sina mörka drag. Ingen föds helt ond. Det är ett val man gör.

Vi åkte till Jönköping redan på förmiddagen. Hunden lämnade vi in hos en tjej som tagit hand om honom förut. Så slapp han vara ensam så länge. Även om någon kommer ut till oss och rastar honom, blir det många timmar för honom att vara själv. Nu hade han sällskap hela tiden. Han verkar ha haft det riktigt bra, men blev som vanligt jätteglad att se oss igen.

Vi åt lunch på ett matställe i Habo, som hade jättegod mat. Dagens var köttfärslimpa. Först fick vi förse oss med en krämig, god kycklingsoppa med curry. Sedan fanns det en salladsbar att plocka till sig ur. Det var riktigt bra. Habo åkte vi till för att yngste sonen ville kola synen hos svågern. Han har sin optikbutik där. Snart öppnar han en ny butik nere i Bjärred. Då blir det inte så långt att åka för honom.

Lite shopping hann vi med innan det var dags för biobesöket. Vi inhandlade bl a en bröllopspresent till kusinen och hennes blivande man som gifter sig om elva dagar. Tekniknördarna besökte en del andra affärer. Trots att vi fortfarande var mätta, var vi tvungna att stoppa i oss en semla på fiket. Det brukar finnas sådana där vid den här tiden. Semlor är makens absoluta favoritbakverk. Vi andra gillar dem också. De var goda med en rejäl bulle, mycket mandelmassefyllning och grädde. Det blev så att säga grädden på moset den här dagen.

3 kommentarer:

  1. Mmmm, semla! Undrar om man har det i Kvantums fik idag... för i så fall kanske man skulle passa på.
    HAr bara lääst de tre -fyra första H Potterböckerna. Blev aldrig någon fantast av dem. Narniaböckerna har jag skam till sägandes aldrig läst. Däremot har jag köpt in en ganska ny upplaga till skolbiblioteket, för bara några år sedan. Och många öcker jag köper in läser jag, men aldrig Narnia. Började på Sagan om ringen men slutade efter några hundra sidor. Filmerna såg jag, men fattade absolut inte dess storhet. Speciellt den sista tyckte jag var förskräcklig, bara en massa krig.....
    Så man tycker definitivt olika.... och tur är det att "mångfalden" finns.
    Gillar ditt tänk om ont och gott.... för så är det ju, ingen är helt ond ... jag tror inte ens den som valt (eller av någon anledning tvingasts välja) att vara det är det. Alla har goda sidor... alla har dåliga sidor. En del har svårt att få ut sina goda sidor, andra kan manipulera folk och verkligen dölja de dåliga krafterna.
    Nu ska jag åka och handla ... vi ska ha den tratitionella nyårsfest här i år ... vilket betyder att vi står för huvudrätten.Och så behöer vi två nya adventselstakar .... :) Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. DET var en god runda! Nästan så att jag blir lite sugen på att göra en sådan själv när kroppen tillåter. Fast på film av det slaget får jag nog gå ensam. hehe.
    Mat i Habo lät bra, likaså blev jag helt till mig av det där med semlor. Allt det där väl kalorifritt va, i så fall startar jag bums.
    Ha det bra, hälsningar från Ewa C och bröderna Johansson

    SvaraRadera
  3. Vilken toppendag ni verkar ha haft. jag har heller inte läst eller sett så många av Harry Potters böcker/filmer. Är inte intresserad av den typen av böcker. Sagan om Ringen har jag också bara läts något hundratal sidor av. Så på det viset är jag och Anna-lena lika.
    Jönköping har inte fått besök av mig på länge, synd egentligen för det är en fin stad att shoppa i. Semla...så gott!! jag måste jaga det ihop med skidor i morgon =)

    SvaraRadera