lördag 25 december 2010

En fridfull juldag

Rannäs i solig vinterskrud
Det är det vi önskar varandra - en fridfull jul. Det är det vi fått, åtminstone idag. Vi har tagit det väldigt lugnt, vi som varit hemma vill säga. Maken har jobbat hela dagen. Det är väl en del som vill utnyttja färdtjänsten på juldagen och hälsa på släkten. men vi andra har varit hemma.

Från gårdagens jullunch här med svärfar
Pojkarna kanske tycker att det händer för lite här på landet. De är ju stadsbor numera. Men jag tycker det är skönt men lugnet på landet. Vi sov ganska länge. Sedan tog jag och hunden vår förmiddagspromenad. Solen sken och det var ett strålande vinterväder. Trötta med rosor på kinderna kom vi tillbaka till fikat med grabbarna. Resten av dagen gjorde jag ingenting. När det började kurra i magen plockade vi fram resterna från julbordet. Det var gott idag också. I vanliga fall äter vi lutfisk på juldagen, men det är makens absoluta favorit så den får vänta tills han är ledig. Ikväll var jag på julgudstjänst. Vi lyssnade till julevangeliet igen och sjöng julsångerna en gång till.

Snön driver igen

Både gran och tall har hängande grenar

Sol och snö i Rannäs
Juldagen var en fridfull dag när jag var liten också. Jag kommer ihåg att efter julottan gick vi kanske och vilade en stund. Det var mat och sällskapsspel. Ofta läste jag ut alla julklappsböckerna redan på juldagen. Jag slukade alla böcker jag kom åt. Numera väljer jag och vrakar lite mer. Å andra sidan finns det mycket mer att välja på idag. Jag har i alla fall en liten hög deckare som väntar och en annan hög med intressanta, mer uppbyggliga böcker.
Herr Stolpe i sin vita mössa
God fortsättning på julen önskar jag alla läsare! Här kommer julevangeliet i Legoversionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar