fredag 24 december 2010

Johanssons julpiffande

Julgranen
Det har redan hunnit bli julafton innan jag blivit klar att sätta mig vid datorn. Det var en del småplock kvar plus att klä granen. Här i huset klär vi, läs jag, granen på kvällen innan julafton. Jag vet de som klär sin gran en vecka tidigare. Så är det inte här. När jag var liten, var det en syssla för julaftonsmorgonen. Det var ju ett sätt att sysselsätta oss barn medan tiden gick. Julafton kunde kännas så lång ibland när man var barn.

Julabad med fika
Vi fick till det i år igen - julabadet. Ända sedan pojkarna var små har vi åkt och badat dan före doppedan eller möjligen en dag tidigare. Då var det ett sätt att hinna handla julklappar och annat sistaminutenmåste i lugn och ro utan grabbarna. En av oss stannade i badhuset medan den andre handlade. När alla var samlade, plockade vi fram det medhavda fikat. Sedan var det den andres tur att gå på stan. Ett praktiskt arrangemang när man har småbarn. När sönerna blivit lite större, ville de också köpa julklappar. Dessutom ville de hellre åka till Rosenlundsbadet i Jönköping än simhallen i Värnamo. Men i år blev det simhallen, som ju byggts om sedan vi var där sist. Vi kom lite för tidigt för vi hade glömt kolla när de öppnade. Så vi fick kasta om planerna och handla det sista till julbordet innan badet. Fast först satte vi oss i entrén och fikade. Vi var kaffesugna. Till sist blev det bad med tvagning, bastu och simning. Jag simmade mina 200 m. Det gick riktigt bra trots att jag är så otränad. Jag simmade snabbt förbi både gubbar och tanter.

Josef och Maria
På stan hade Josef och Maria hunnit över Åbron. I tisdags hade de bara hunnit till Storgatsbacken. De vandrar varje år genom stan och kommer fram till kyrkan lagom till julafton. Vid stallet utanför kyrkan var herdarna redan samlade. Snart kommer vandrarna dit också och det blir dags för Jesus att födas. Mitt i julhandeln blir vi påminda om julens ursprung och budskap. "Idag har en frälsare fötts åt er i Davids stad, han är Messias, Herren".

Ikväll var vi på julsamlingen i missionskyrkan här hemma i Forsheda. Vi lyssnade till vacker sång av familjen Andersson och sjöng julsånger tillsammans. James Kenny berättade om julfirandet i Australien. Han och hans familj har bott i Forsheda ett halvår, men nu återvänder de till Australien igen. Han talade också om Jesus, honom hela julen handlar om. Efter samlingen var det glöggmingel.

Johanssons gottebord

Mozartkulor, knäck m.m.
Sedan åkte vi hem och piffade till det sista. Det var några dukar kvar att stryka och ett godisbord att duka fram. Så var allt klart för julfirandet. Både hemmet och vi var julpiffade.

1 kommentar:

  1. Vilken fin tradition, att julbada på det viset. V har också alltid klätt granen kvällen före julaftonen, men i år blev den klädd den 22, av olika anledningar.
    Vi gick inte och lade oss förrän sent vi heller, vi gick en promenad, hela familjen, i månskenet när klockan närmade sig 1 i natt. Sedan kröp vi ned sängarna och sov så gott.

    God Jul till dig från mig med stoooor julkram <3

    SvaraRadera