fredag 31 december 2010

Gott nytt år!


♫•*¨*•.¸¸ Gott Nytt År!¸¸.•*¨*•♫


Årets sista dag är här. Nu väntar vi på den första dagen på det kommande året. Men än får vi njuta av vad det här året har att ge. Just nu går solen ner utanför mitt fönster. Himlen ovanför skogsbrynet är alldeles röd. Det har varit en underbart vacker dag. Det var så vackert när hunden och jag tog var dagliga runda att jag var tvungen att hämta kameran när vi kom tillbaka och knäppa några bilder.

Efter promenaden åkte jag för att handla lite mat. På nyårsafton brukar vi laga en trerätterssupé. Det är väl mest jag med hjälp av pojkarna som står vid spisen. Men maken städar köket innan och diskar efteråt. Pojkarna fick i uppdrag att dammsuga och plocka i ordning medan jag var iväg. Det hade de gjort när jag kom hem igen fullastad med matkassar. Men makens bil var borta. Det visade sig att han fått hoppa in och jobba idag. De hade ringt efter honom. Det var tydligen många som ville anlita färdtjänsten den här dagen. Vi vet inte när han kommer hem. Vi får väl se om det blir på denna sidan årsskiftet eller på den andra.


Ett nytt år innebär nya möjligheter. Många avger löften och har stora förväntningar på allt som ska ske. Jag har aldrig tänkt ut några nyårslöften. Visst finns det saker man vill ändra på. Men jag vet hur svårt det är att hålla fast vid dem. Jag beundrar dem som klarar av att leva upp till de föresatser man sätter upp. Men ett motto eller ett ord som ledstjärna det nya året kan vara bra att ha. Det får jag fundera på. Om jag kommer på ett bra ord, ska jag avslöja det imorgon, den första dagen på det nya året. 

Pojkarna och jag får väl fixa nyårssupén själva. Vi brukar dela upp den och göra lite annat mellan de olika rätterna. Vi kanske tittar på TV en stund, spelar något spel eller bara pratar. Vi får väl spara lite av varje till maken så att han får smaka när han kommer hem. menyn ser i år ut som följande:

Johanssons Nyårssupé
~*~
Thaisoppa med minivårrullar
~*~
Biff med hasselbackspotatis och bearnaisesås
~*~
Chokladfondue med olika bär och frukter eller marshmallows
~*~
Jag hoppas det ska smaka gott. Jag börjar redan bli hungrig. Hasselbackspotatisen är ett återkommande inslag. För övrigt varierar vi oss.

Innan det nya året börjar är det hög tid att summera det gamla. Ett år innehåller så mycket. Det är svårt att sammanfatta allt i några få ord. Årets guldkant måste ändå vara att maken fått ett jobb. Även om det inte är vad han brukar göra eller är särskilt bra betalt är det något i alla fall. En annan höjdare under året var mc-dagarna med Carlssons mc-klubb. Här är dag 1 och dag 2. En stor förändring har varit att båda pojkarna numera bor på annan ort. Den yngste sonen tog studenten och flyttade till Karlskrona. Det var några milstolpar under 2010. Det kommer säkert att hända mycket under 2011 också. Det får vi se fram emot.

♫•*¨*•.¸¸ Gott Nytt År!¸¸.•*¨*•♫
till er alla
önskar
Inga


3 kommentarer:

  1. Vilken god mat du lagar!!! Själv sitter jag och väntar på duschen!!!! Huset invarderas av Yngste sonens vänner - 25 pers. så det är kö till duschen - alla 25 ska inte duscha men fyra, fem stycken. Fem personer lagar mat, några dukar, andra har hand om lekar...... Alla har inte kommit än och mannen och jag får fly fältet till goda vänner. Jag har bakat tårtan till kaffet och har med mig en amaryllis. Inga!Kram och ett Gott Nytt År från Marita

    SvaraRadera
  2. Du är så klok ofina skriverier. Det är alltid som ett litet avstamp när det nya året börjar, man börjar på något sätt omogen... eller så ändrar man på något sominte passar. Det kommer förhoppningsvis inte att bli stora förändringar hos oss, iaf inte de man själv kan styra över. Vad som väntar bakom hörnet vet man aldrig. Vilken meny ni ska äta!!! Det se supersmaskigt ut
    Jag önskar dig och din familj ett fantastiskt 2011 på allavis. Kramar!!

    SvaraRadera
  3. Så gott.... Vi hade också god "knytmat" här. Lite seg idag, inte van att gå till sängs framåt tretiden. Ha ett bra år 2011. Väntar med spänning på ledordet.

    SvaraRadera