söndag 26 december 2010

En annan dag med släkten


Annandag jul och alla pustar ut. Julen är över för många, men för mig varar julen till tjugondagknut. Först då plundrar vi granen och packar ner allt julpynt i lådan, som ställs undan tills nästa år. Jag kanske inte tröttnar på julen så fort därför att jag inte börjar långt i förväg. Dessutom har jag inte så mycket tomtar. Jag tycker bättre om änglar. Ljusstakarna vill jag ha kvar för det är ju fortfarande väldigt mörkt här ute på landet trots att det har vänt.

Vid julen brukar vi försöka träffas alla i min släkt någon av dagarna. Ibland blir det på julafton, men oftast är det någon familj som fattas eller någon som jobbar. I år var det Annandagen som passade. Det var bara en som måste jobba och det var min man. För övrigt var alla där, lilla mor, alla mina syskon med respektive och alla nio kusinerna i nästa generation. Vi hann äta av de olika knytispajerna och efterrätten innan en av kusinerna måste ta flyget till Stockholm. Från Malmö i söder till Stockholm i norr är de utspridda, men alla är trots allt i Sverige för tillfället. Nästa gång vi alla träffas blir om 13 dagar. Då ska den första kusinen gifta sig. För lite drygt ett år sedan gifte sig den sista i min generation och nu börjar redan nästa att bjuda till bröllop. Det ska bli roligt.

Kusinträff i trappan
Det blev bara korta promenader idag. När vi kom hem var det redan riktigt mörkt. Ingen måne som lyste upp stigen. Vi tog oss runt snubblande på snöklumpar och översnöade stenar. Det var inte så kallt i alla fall. Vi värmer oss med julklappsteet och pläden jag fick av chefen. Den var riktigt mjuk och skön.

2 kommentarer:

  1. Va gott med en pläd. C-E fick en från sitt jobb. Så lika gamla alla kusiner ser ut. fantastiskt att alla har möjlighet att komma samtidigt!
    Jag har tomtarna kvar tills den sjätte januari .. då brukar allt åka undan. Bara det att jag tycker att den där delen av julen som man ser fram emot är över nu. Nu blir det några dagars lov ... fast haf känner att det är först på tisdag som det börjar.... varför kanske jag skriver om bloggen i morrn. Ett litet dilemma ...inget allvarligt - men påhängigt...

    SvaraRadera
  2. Jag längtar också efter en pläd nu...det är lite småkyligt. Men snart ska jag ha mellandagsgympa, så efter det är jag säkert varm.
    Roligt att kunna träffas alla vid något tillfälle under julen. Det är över här hos oss, många av mina syskonbarn har redan egna familjer och det blir jobbigt att få till att alla kan träffas på samma dag. Men så var det när jag var barn, då träffades de flesta av kusinerna hos farmor.

    Det blev ingen tur till sportaffär idag, valde föräldrabesök i stället...men i morgon ska jag gå på skidjakt =)

    SvaraRadera