söndag 5 juni 2011

#4 Mjölnaren vaktar bron

Ännu en varm sommardag. Det var gassande sol redan på morgonen. De svaga vindarna var riktigt ljumma på väg att bli heta. Det är söndag och vilodag. Då hoppar vi över trädgårdsarbetet. Bara lite vattning av krukor och drivbänkar. Vi bakade våfflor till fika/lunch.

Sonen skulle väg och träffa några kompisar. Jag skjutsade honom till en av dem som bor inte långt från High Chaparall. När jag släppt av honom där, fortsatte jag fram till westernstaden på den småländska bondvischan.  Den här helgen är det Bikemeet. Många motorcyklar på campingen och på vägarna runtomkring. Mc-träffar har väl inte riktigt varit min grej trots att jag kört motorcykel i 26 år. Jag tycker åkandet är roligare.

En man blev misshandlad och knivskuren till döds på campingen i helgen. Jag såg inslag om det på TV innan jag åkte hemifrån. Uppskakande och tragiskt. Polisen fanns på plats. Det var ganska många polisbilar parkerade där och många poliser rörde sig runtomkring. Jag körde förbi åt Hillerstorpshållet. Det finns ett antal geocacher utplacerade runt High Chaparall och jag tänkte försöka hitta någon. Tyvärr bevakade poliserna ett av ställena och på ett annat fanns det en massa folk. Så de cacherna fick jag låta vara till en annan gång.

Jag letade på två ställen utan större framgång. GPS:n visade tydligt att här var platsen, men det var lögn att hitta någon cache. Hemma hade jag problem med både Internet och GPS i mobilen. Så jag trodde att jag skulle få leta utan. Det skulle bli jättesvårt. Men när jag kom fram fungerade allt som det skulle.

På det tredje stället blev det utdelning i alla fall. Jag hittade cachen väl gömd bevakad av mjölnaren i trä. Det var en liten plastlåda. Jag signerade loggboken och återvände mot bilen nöjd med att ha hittat min fjärde geocache. Då kom en man och ropade att han ville prata med mig. Jag hade sett honom i trädgården bredvid vägen och försökt att smita fram till stället när han inte såg mig. Han kom runt huset ut vid vägen och frågade vad det handlade om. Tidigare hade en annan geocachare varit framme och loggat cachen. Han tyckte att killen betedde sig lite underligt och gick dit för att undersöka vad han kunde haft för sig. Då hittade han cachen och nu ville han veta lite mer. Jag berättade förstås och visade hur jag sökte på mobilen. Han var intresserad, men sa att det nog inte var något för honom. Han hade inte ens en mobil. Han skulle berätta det hela för två äldre herrar som bodde i ett hus i närheten. De brukade visst ha koll på allt som hände och med tanke på helgens händelse kunde de bli oroliga. Det var nog klokt tänkt.

På hemvägen handlade jag lite mat. Det går åt en massa mjölk nu när sonen kommit hem. Maken och jag åt lite potatissallad och grillskivor. Jag gjorde det enkelt och stekte dem i pannan. Vi hann inte tända grillen. Jag ville hinna med en liten promenad med hunden innan kvällsgudstjänsten på sommarhemmet. Där fick vi lyssna till vacker sång av Maria och Linda och predikan av vår pastor. Den handlade om att växa i tro. Ibland står vi mest still och stampar i stället för att gå vidare. Det är väl som med all annan utveckling. Den är aldrig linjär. Den går ryckvis framåt. Ibland går vi kanske till och med bakåt. Jag tror inte att man kan tvinga fram varken utveckling eller tro. De måste växa fram. Då får det ta den tid som krävs. Men vi kan ge goda förutsättningar för tron att växa. Som pastorn sa, kan det handla om att läsa sin bibel och be.

För ett bra tag sedan läste jag i en blogg om en utmaning. Man skulle göra något av en pinnstol. Jag tänkte genast på att sticka in min stol som jag har vid mitt skrivbord. Det passar inte in riktigt med de övriga möblerna i det rummet. Jag har stickat en del av de delar som behövs. I eftermiddag satte jag mig ute och började klä in den. Så här långt har jag kommit. Sitsen är på plats. Jag har alla ryggpinnarnas klädsel plus överliggarens, men jag hann bara fästa två pinnklädslar. Underredets klädsel får jag sticka sedan. Det ska bli en dyna också. Vi får se när det hela blir klart.

Kvällen är sval och skönt. Jag kan sitta i min hängstol på verandan och njuta av gökens ko-ko.  Klockan är över tio och myggen börjar hitta hit.

1 kommentar:

  1. Kul stol. Du har verkligen något på gång hela tiden.... försår inte hur du hinner allt...
    Vad har du för gps i mobilen. Laddeade ner en .. men förstår inte riktigt. Men ni lär mig så småningom. Ska skicka et mail både till dej och Bodil senare idag.... planerna har ändrats lite ... som det nu blir så är nu välkomna fredag den 1 juli eller någon dag i veckan därpå... vecka 27. Hoppas att det kan passa ... få se om jaf testat skattleteriet innan dess. Ha en bra vecka... vi har bara två dagar + brännbollsdag och avslutning kvar.

    SvaraRadera