fredag 22 juli 2011

Ett ljus för Norge

Ikväll tänder vi ett ljus, inte för att det blivit mörkare, utan för de som drabbats i Norge. Vi satt i bilen hem rån Jönköping, när vi fick höra vad som hänt. Som vanligt är det först lite olika rapporter. Sen kommer mer bekräftade  uppgifter och man börjar förstå vidden av det hela. Det är svårt att förstå hur någon kan vilja detta. Så många ungdomar och oskyldiga människor som drabbas.

Våld kan aldrig lösa problem. Som Stoltenberg uttryckte det så är "svaret på våld är ännu mer demokrati, ännu mer humanitet, men inte naivitet". Därför tänder vi ljus ikväll, inte för att förbanna mörkret eller ondskan, utan för att sända ljus och värme till de som drabbats av mörker och ondska. 
 Anledningen till att hela familjen åkte till Jönköping idag var att vi ville se sista delen av Harry Potter. Vi har sett alla tidigare filmer tillsammans och oftast gjort en familjeutflykt i samband med biobesöket. Man får passa på när alla är hemma. Malmösonen återvänder dit om några dagar. Karlskronagrabben har redan börjat prata om sina planer på att åka ner till Blekinge igen. Vem vet när vi kan träffas alla fyra igen. Maken jobbar nästan jämt och om mindre än tre veckor börjar jag. Då gäller det att ta vara på de dagar vi har.

Det känns nästan lite tomt när man vet att detta var sista filmen med Harry Potter. Den onde trollkarlen Voldemort är oskadliggjord. Det goda har segrat. Så kommer man ut och får höra att fortfarande finns det ondska i den verkliga världen. Kampen för det goda går vidare. Vi kan aldrig slå oss till ro så länge människor utsätts våld.
Som en stark kontrast till eftermiddagens händelser, kan jag meddela att fyra ulliga små varelser kom fram igår och ville bo hos oss. Det var en av våra katter, som kom fram med sina ungar. Vi har misstänkt att hon haft ungar någonstans, troligen hos grannen. Hunden blev förstås alldeles till sig och vaktade de små. Så fort någon tog sig ur lådan där de placerades slog han larm.

Det blev inga cacher funna idag. Jag kunde ju ha försökt hitta några i Jönköping, men de andra är måttligt roade så jag avstod från att leta. Det blev inga igår heller, men då placerade jag ut en ny cache alldeles här intill. Jag hade lagt en lapp i lådan om att jag bjöd på kaffe, men det var bara en som loggade och han hade väl inte tid. Det hade annars varit roligt att träffa någon mer geocachare. Det kanske blir fler tillfällen. Jag har ju fler cacher på gång.

När pojkarna och jag försökte hitta mysteriecachen i Rydaholm, misslyckades vi ju. Ikväll hittade jag en sida på Internet där man kan skriva in koordinaterna och få upp platsen på en karta. Det kanske kan vara ett sätt att hitta till sådana cacher. För andra intresserade så finns sidan här. När jag skrev in de koordinater vi fick fram, visade det sig att sonen förmodligen förväxlat breddgrader och längdgrader. Vi hade kanske hittat cachen om han gjort rätt. Men vi får väl göra ett nytt försök. Vi ger ju inte upp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar