fredag 8 juli 2011

Rosor, kossor och sköna dagar

 Sommaren är varm och fuktig. Man kan gå ute utan att frysa. Men så fort man ska göra något blir man svettig. Det är bäst att inte göra så mycket. Om man gör något, behövs mycket vätska. Ett glas kall juice och en stund i hängstolen passar bra. Det är rätt sysselsättning på semestern.
 När jag gjorde något idag, var det att tillverka egna geocacher. Jag har några stycken klara att placeras ut. Det kanske blir imorgon. Några till är nästan klara. Det känns spännande. Jag kommer på fler och fler ställen som jag kan placera geocacher på.
 Ikväll var jag i Forsheda och hjälpte till att resa det stora mötestältet. Egentligen gjorde väl inte jag så mycket. Det var maken och fem andra från församlingen som gjorde det mesta jobbet. Men jag var lite nyfiken på det som händer kring skolan just nu. Från lördag till nästa lördag har frisksportarna riksläger här. Det blir massor av folk och många spännande aktiviteter. På gräsplaner och grusplaner vid skolan står det redan ett antal husvagnar och tält. Fler lär komma. Jag pratade med bossen och han visste inte hur många som kommer. Man behöver inte anmäla sig i förväg. Men de tror att det kommer åtminstone 1200 personer.
 Jag fick ett programhäfte och det innehöll en heldel roliga saker. Det fanns bl a två pass om geocaching. Det skulle jag gärna gå på för att lära mig mer om hur man använder GPS. Det gick bra att komma och vara med bara man betalade dagsavgiften. Nu var det ganska dyrt tycker jag om man bara vill gå på ett pass. 250 kr/dag om man inte var medlem. Jag får studera programmet noggrannare för att se om det fanns fler intressanta aktiviteter samma dag.
 Annars fanns det ett geocaching event i Adelöv 23 juli. Det var för nybörjare och inget stort event, bara några timmar då man fick lära sig använda GPS. Fast det är ju ganska långt att åka dit för ett par timmar. Men visst skulle jag behöva gå en kurs och få lite mer tips. Kanske någon som vill hänga med?
Jag kom på att jag glömt skriva något om artikeln i Värnamo Nyheter. De var inne i måndags och var riktigt bra. Några kommentarer har jag fått från de som sett den. Tyvärr har ju inte VN någon webbsida, i varje fall ingen inrtessant. De har visst startat en webbtidning som komplement till papperversionen, men den får man prenumerera på. Jag är ju inget fan av VN och har klarat mig utan den i många år. Om de ändrar format, pris och innehåll , ska jag överväga prenumeration. Till dess åker jag snålskjuts på svärfar i varje fall på lördagar. Då brukar han ha med sig den ut hit när han kommer.
När jag inte slappar eller gör geocacher håller jag på att sticka små mössor och annat till bebisar i Afrika. Jag har fått ihop en liten hög nu. Det är riktigt roligt och det går ganska fort när det inte är större storlekar. Det är också en lagom sysselsättning på semestern. Bilder kommer snart på pysselbloggen.
 Rosenbilderna kommer förstås inte från min trädgård. Den skulle behöva få lite omvårdnad, men det har varit för varmt och klibbigt att rensa ogräs. Bilderna komme från mitt besök vid Rosenlunds Rosarium i tisdags. Det lever jag fortfrande på och rekommenderar verkligen ett besök med det snaraste innan rosorna blommat över.
 Igår tog maken och jag en kvällstur med motorcykeln. Vi åkte till Danhult och hälsade på Bodil och hennes man. Vi ville veta mera om deras Highland Cattle och det fick vi verkligen. Tack för lektionen och alla tipsen! Tack också för gott fika och att vi fick komma och våldgästa er!
 Vårt intresse för Highland Cattle grundar sig i att vår arrendator tänker sluta nästa år. Då kanske vi inte har någon som håller våra marker öppna. Vi vill inte att de ska växa igen. Ett alternativ skulle kunna vara just Highland Cattle. De kan gå ute året om och är lättskötta. Men visst ser de imponerande ut med sina långa horn och den långa lurviga pälsen. De ser urgamla ut. Vi får väl se vad som händer i framtiden. Det löser sig alltid på något sätt.
Jaha, nu hann jag inte bli klar för publicering på rätt dag i alla fall. Klockan har passerat midnatt, men som ni vet är jag ju en nattuggla.

2 kommentarer:

  1. Kul att ni kom hit!! Hoppas att ni kommer att skaffa några djur, de är så duktiga på att äta upp allt sly och trevliga att titta på.
    Rosor, det är en av mina favvoblommor, ska se om jag kan få in ett besök innan det är försent.
    Det ska bli spännande att följa var du placerar ut dina cacher. Jag är på gång jag med i det närmaste. Idag är det visfestivalen i Falkenberg som står på programmet.

    SvaraRadera
  2. Trodde ju att det var dina rosor, och var SÅ imponerad. Men det är lika fina om de är från rosariet ... och lättare att sköta. Vi får alltid ohyra på våra ...tråkigt.
    Funderar också på att sätta ut cacher. Tänkte kolla om det finns bra burkar i någon affär. Medicinburkar funkar ju också.... Ha en bra helg, vi drar till stugan nåra dagar. Åk inte och leta cacher i Hestra, utan att meddela- ta med Åke hit på lite fika om ni är i närheten.

    SvaraRadera