måndag 18 juli 2011

Ett udda liv

Vindskyddet
 Alla är  vi olika och unika, men en del är udda. En del kanske tycker att jag är bra udda som håller på med min geocaching, min virkning och stickning, min motorcykel eller min trädgård. Jag kan räkna upp många udda saker som jag håller på med. Men udda + udda blir ju jämnt så det jämnar nog ut sig.
Flotten
 Idag kom malmösonen hem. Vi hämtade honom vid tåget i Värnamo mitt på dagen. Det är roligt när de kommer hem och man får rå om dem lite. Han har redan bidragit med lite mer kantareller. Det är han bra på att hitta på sina vandringar i rannässkogarna. Hunden och jag tog en annorlunda hundrunda efter lunch idag. Vi gick ner till vindskyddet vid Rannäsasjön. Anledningen var att jag skulle placera ut en geocache där. Detta var min fjärde caache. Sedan gick jag hem och skickade in den till reviewern som ska godkänna den. Det kan ta några timmar. Det finns fyra personer i Sverige som kollar alla nya cacher. Ibland får man ändra i texten, ibland publicerar de direkt. Idag var det inga problem.
Gavlö havsbad
 Jag orkade inte sitta och vänta på att cachen skulle bli publicerad. Ryggsäcken packades med lite användbara saker och sedan gav jag mig av på en egen cacherunda. Det var några dagar sedan jag hittade några. Förutom den jag plockade igår. Då satte jag upp min tredje egna cache, ett TB-hotell. På hemvägen åkte jag förbi hembygdsparken. Nu var alla frisksportare borta och forshedaborna satt inne i stugorna och klagade på regnet. Det var fritt fram att leta efter den felande länken. Äntligen hittade jag den. Skam den som ger sig.
Liljenäs badplats
 Dagens cacherunda gick till olika platser vid vatten, två badplatser, ett antal uddar i Bolmen och två ställen längs Storån. Första cachen hittade jag vid Gavlö havsbad. Det är långt ut till Gavlö, precis på gränsen till Kronoberg. Cachen hittades i en gran efter en stunds letande. Badplatsen var tom. Ingen som ville ta ett kvällsdopp. Sedan besökte jag två uddar, Toftnäset och Grönhammar. Det passade bra i mitt udda liv. På Toftnäset fick jag vada fram i gräs och sly, klafsa runt i djupa traktorspår och leta bland många stenar innan jag hittade lådan. Jag var glad att jag svidade om till stövlar och tog på mig jackan innan jag gick. Myggen anföll i svärmar. Men jag försvarade mig med myggspray och frenetiskt viftande. Tack och lov hittade jag ut igen till bilen vid vägkanten. Det var skönt att sätta sig i den och fortsätta mot nästa udde.

Grönhammar är en udde som hör till Liljenäs. Numera är det många aktiviteter på gång i Liljenäs. Det är många tyskar som kommer dit på semester. Jag mötte några som varit ute och fiskat när jag körde förbi på väg till Gavlö. När jag själv promenerade ut på udden hörde jag något som lät som skjutövningar en bit bort. Jag kommer ihåg att när jag flyttade till Forsheda brukade det vara friluftsmöte på Grönhammar. Vi spelade med i musikkåren och då var vi där några gånger och spelade. Den traditionen lade man ner och efter det har jag inte varit därute. Det var fint ute på udden, men någon cache hittade jag inte. GPS:n hade fått fnatt och skickade mig kors och tvärs. Myggen fanns även här och lika ettriga var de. Det gäller att veta när man ska ge upp.  Jag fortsatte till ett annat ställe.

Vid Liljenäs badplats brukade vi bada ganska ofta när pojkarna var små. Det händer åtminstone någon gång varje sommar att vi tar ett dopp där. Det kanske snart är dags. Ikväll var det tomt på badgäster. Jag kunde leta ostört och leta fick jag göra. När jag nästan var beredd att ge upp, kände jag den när jag trevade med fingrarna. Då hade jag nollat precis bredvid flera gånger. På vägen ut från badplatsen mötte jag en dam. Undrar om hon trodde att jag tagit ett kvällsdopp.
Storån vid Åby
 Storån rinner ut i Bolmen strax söder om Åby. Vid bron över ån hittade jag nästa cache. Den var enklare att finna, men lite fick jag leta. Nu började mobilbatteriet ta slut. Jag hade ju tänkt att försöka komma upp i tresiffrigt antal funna cacher, men det målet skulle kanske bli svårt att uppnå. Men en till så skulle jag landa på nitionio. Det kunde ju vara lämpligt en sån här udda dag i ett udda liv.
Storån vid Slättö kvarn
Någon ny udde ville jag inte ge mig ut på. Jag testade Slättö kvarn. Det fanns mygg där med och gott om nässlor. GPS:n nollade mitt i nässelhögen verkade det som. Det blev inget napp. Men så nära målet får man inte ge upp. jag åkte en bit till och hamnade vid Ås hembygdgård. Där skulle det finnas en cache som jag trodde skulle vara ganska enkel att hitta. Det var den också och de nittionio var funna.
Ås hembygdsgård
Hembygdsgårdar är trevliga platser som oftast har mycket att berätta. Om inte myggen samlats till storoffensiv och om inte en kopp te och lite stekta kantareller hade lockat mer, skulle jag stannat lite längre. Nu hoppade jag i bilen och vände snabbt hemåt. Därhemma hade sönerna kokat ägg så det var bara att bre sig en äggmacka till teet.

Sedan var det dags att logga alla fynd och kolla om någon hittat min nya cache. En geocachare hade varit nere vid vindskyddet och skrivit i den nya loggboken. Just nu kollade jag igen och ytterligare en hade hittat dit. Det är spännande att se om det finns några som vill leta. Och det gör det. Det finns ju fler som är lika udda som jag.

1 kommentar:

  1. Jodå, jag känner mig rätt udda jag med. Och trivs med det. Myggorna har kläckts i allt det varmvåta, det är tydligt. Träffade på många idag. Jo, det börjar närma sig hundra här också, tror att det är lite över nitto när jag lagt in de vi hittat idag. Hade målet 100 i sommar - och det är snart nått.Nästa mål är 100 till innan nästa sommar. Få se vad det blir för tid över när skolan börjar igen.... för et finns hur många gömmor som helst... nästan överallt. BAra det att cache letandet inte får bli ett sjukdomstillstånd... det känns lite så stundtals!

    SvaraRadera