söndag 3 juli 2011

Scoutliv

 Det blev lägerliv för mig det här året. Föra året var jag inte med alls på UV-scoutlägret. I år har jag varit med till och från. Torsdag och fredag var jag med på dagtid. Lördag kom jag ut på eftermiddagen och stannade över natten tills lägrets slut på söndag förmiddag. Det var ändå ett klokt beslut att inte vara med hela tiden. jag hade aldrig orkat det.
Lägerfika
 Det har varit fina lägerdagar med mycket sol. I början nästan lite väl mycket sol enligt de som var med och byggde upp lägret. Onsdagen, som var min första dag, var lite lugnare. Som vanligt inleds dagen med bibeldrama och samtal i patrullen. När sedan fotbollsmatchen var avklarad, kunde vi fika, gå och bada både en och två gånger, paddla kanot, handla i kiosken, spela stångboll eller bara sitta i byn och mysa.
Matlagning
 Mat går det åt. Alla hjälps åt att laga mat och diska. Vår patrull ansvarade för fredagens mat. Eftersom vi var ute hela dagen på spårning, blev det middag lite senare med makaroner och köttfärssås.
Grillning på hög nivå
 På kvällen var det förstås lägerbål. Samlingsplatsen var precis vid vår by, så man kunde sitta vid våra kök och titta på. Därefter fixade vi nattamat. Det kunde vara hamburgare, korvmed bröd eller smörgås. Mätta skulle alla vara innan de gick och la sig.
Tältliv
 Vi sov i militärtält, tjejerna i ett stort och killarna i två mindre. Vi var inte så många deltagare från vår kår det här året. Det kan bero på att en del börjat sin semester och var borta med hela familjen. Det var bättre förr då skolan slutade tidigare så vi hann klara av lägerveckan innan midsommar.
Badliv
 Vi hade nära till lägret. Det var strax utanför Kärda vid Nästasjön. Man kan säga att vi bodde mellan två sjöar för det var inte långt över till Herrestadssjön heller. Det var ingen permanent lägergård vi hyrt. Det var ett vanligt bonnaställe där vi disponerade en del åkrar och ladugården. Toaletterna var bajamajor och samalades gjorde vi i stora mötestält som vi satt upp på gården.
Kanotliv
 Fredagen var spårningsdag. Det var två vandringsslingor som vi avverkade patrullvis. Under vandringen fick vi utföra olika uppgifter som att paddla kanot, göra upp eld och koka spagetti, klättra, balansera över på ett rep, skjuta med blåsrör, använda kompass och mycket mera. Det var många olika uppgifter och en inte allför lång bana. Det gjorde att det gick lätt att få med alla och att ingen blev trött och tjurig. Vädret var perfekt för vandring, lite svalare och molnigare än tidigare.
Spårning med patrullen

Utmaningar
 På några ställen fick vi möta personer som levde i trakterna förr i tiden. Vi fick träffa Mormor på Herrestad som gjorde mycket inte minst för traktens fattiga barn. Hon ordnade skola åt barnen och arbete åt kvinnorna. På lägret samlade vi också in pengar som ska gå till barn på Papua Nya Guinea. Tillsammans samlade vi in nästan 26500 kr. Inte dåligt av knappt 350 personer.
Vi möter Mormor på Herrestad
 Efter spårningen och matlagningen var jag rejält trött. Jag bredde mackor till kvällen. Sedan åkte jag hem och bara slängde mig en lång stund i soffan. efter en stund i duschen sov jag gott.

Lördag förmiddag hade jag lovat att träffa en reporter från Värnamo Nyheter. Vi hade avtalat att träffas vid Store Mosse Naturum och prata om geocaching. Det var en fotograf med också. Jag berättade om hur man gör och vad det går ut på. Lite grejer hade jag med mig och vi letade reda på ett par geocacher. Det är meningen att artikeln ska komma i tidningen imorgon. Det är ju alltid lika spännande och se vad som står där. Jag vet ju vad som blev sagt, men inte hur det uppfattades. Min erfarenhet av tidningsartiklar är att det alltid är något som blir fel. Ibland spelar det ingen roll, ibland gör det det. Jag hoppas att artikeln kan inspirera fler att börja med geocaching. Det ligger inte heller så långt från scouting. Det finns andra scoutledare som geocachar.
Åskskur
Efter tidningsintervjun åkte jag en runda till stan. Då passade jag på att ta några cacher där. Den första fanns vid Borgen. Det var ganska folktomt i spåren och på stigarna där och jag kunde lätt leta reda på cachen. Jag passade också att fika. Jag hade kaffe och bullar med mig. Sen åkte jag till Silkesvägen och loggade en geocache vid en industrilokal. Den tredje blev Värnamo vattentorn. Jag kunde följa elljusspåret från till vattentornet och hittade snabbt microcachen som satt där. Sedan åkte jag hem och packade för resten av lägret.

Jag visste inte om det behövdes, men jag hade lovat att stanna över natt till avslutningsdagen om det fanns behov av en kvinnlig ledare till. Därför lastade jag in sovsäck och liggunderlag i bilen tillsammans med lite kläder och annat användbart. Jag kom ut till lägret sent på eftermiddagen. Vädret var varmt och fuktigt. Det började mullra och en kort stund öste regnet ner. Då var det skönt att sitta vid borden under presenningen. Efter kvällmat och lägerbål blev det en föreställning med en trollkarl och glass till scouterna. De flesta av våra scouter var trötta och gick snällt och la sig i tältet. Det gjorde jag också. Alla somnade fort utom jag. Det fanns andra som var vakna hela natten och satt och pratade och skrattade en liten bit ifrån tältet. Jag slumrade i alla fall till några gånger.

Idag var det dags för avslutning och lägergudstjänst. Alla föräldrar kom för att hämta sina barn. Vi rev lägret, packade ihop och åkte hem. Hunden blev förstås glad när jag kom hem och ville genast ut på promenad. Det blev inte jag så glad åt. Det fick bli en kort runda. Jag behövde vila och tvätta kläder. Imorgon ska jag träffa mina bloggkompisar och ut och geocacha tillsammans med dem. Det ska bli riktigt kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar