tisdag 12 juli 2011

I ett vackert hörn av Sverige

Linnés blommor
Det blev en minisemester på motorcykel i alla fall. Maken och jag har varit iväg två dagar. Vi har åkt genom ett vackert hörn av Sverige, det sydöstra. Övernattningslägenhet hade vi ju i Karlskrona. Sonens delar lägenhet med två kompis men alla är hemma i Småland så den står tom. Sen gäller det att planera in lite lagom stop på vägen. Man behöver pausa och fika då och då och vila rumpan. Man får lätt träsmak på sadeln.
Kaffe och tårta i trädgårdscaféet
Det brukar nog mest vara jag som kollar lämpliga ställen att rasta på i förväg. När jag satt och surfade, kom jag på ett bra ställe, som jag aldrig varit på, Linnés Råshult. Vi har besökt Linné i Uppsala men inte här hemma i Småland. Så dit åkte vi först. Där började vi med att fika i trädgårdscaféet. Kaffet var nog inte odlat där, men jordgubbarna och hallonen på tårtan och mycket av de andra som serverades kom från de ekologiska odlingarna på andra sidan staketet.
Linnéstugan med lustgården
Styrkta av kaffe och tårta strosade vi sedan runt i de olika trädgårdarna. Vi var inne i stugan där de bodde. På gaveln fanns lustgården som pappa Linné ställt i ordning till sin fru. Den var bara till lyst. Sedan fanns örtagården med kryddor och medicinalväxter, humlegården, fruktträdgården och kålgården där köksväxterna odlades.
Blommor och grönsaker i kålgården
Men överallt i alla trädgårdarna fanns det blommor. Råshult är ett kulturreservat som ägs av en stiftelse. Det sköts som på 1700-talet med hjälp av mulen och lien. Det finns också vandringsleder, men de prövade vi aldrig. Det skulle säkert vara trevligt att gå i hagarna och skogarna runtomkring gården.
Carls trädgård
Carl von Linné är född i Råshult och det var hans pappa prästen Nils som överförde sitt stora växtintresse till sonen. Stället är värt ett besök för alla som har lite intresse för växter. För oss geocachare fanns det tyvärr ingen cache att hämta vilket jag tycker någon ska göra något åt. Men man kan ju inte få allt. jag fick i alla fall uppleva ett resmål som jag länge haft på listan över kommande besöksmål.
Kungsforsen i Mörrum
Från Råshult begav vi oss vidare ner mot Blekinge.Vi åkte genom ett vackert sommarsverige på fina motorcykelvägar. Så småningom hamnade vi nere i Mörrum. Där var lämpligt att stanna och äta hade jag räknat ut. Vi åt panerad fisk med remouladsås vid Kungsforsen. Vi har varit där förut och tittat på det strömmande vattnet. Det måste varit när vi var på Rhapsody in Rock i Ronneby med hela familjen. En bit upp på andra sidan forsen fanns en geocache som jag givetvis loggade.
Ledtråd: No milk today?
Jag övertalade maken att åka till en annan geocache också. Den fanns vid Stålagården där man kunde titta på gamla fina hus. Cachens ledtråd avslöjade var vi skulle leta. Vi hann knappt stanna förrän maken pekade ut riktningen och mycket riktigt plockade han snabbt fram den lilla filmburken. Jag tror han tycker att det är ganska kul, men det är roligare att åka motorcykel. Jag kunde hittat många fler cacher på vår resa. Det fanns gott om dem på många ställen. Men är man flera får man kompromissa lite och det var ju han som körde. Jag satt bara där bak.
Farlig sittplats?
Det fanns en rolig bänk vid Stålagården. Det såg lite farligt ut att sätta sig på den. Man kanske kunde bli biten i hälen. Vi provsatt inte utan satt upp på stålhästen och for vidare mot Karlskrona. Där handlade vi lite frukostmat. Sen tittade vi lite på TV innan vi knöt oss.
Torhamns udde
I morse vaknade vi utvilade redo för en ny dag på motorcykeln. Vi valde att styra ner mot den sydostligaste udden, ut mot Torhamns udde. Det fanns gott om sten i Blekinge. Överallt såg vi dessa stenmurar och stenrösen med stora och små stenar. Det bestående bildminnet av blekingeresan är nog en stenmur med blommande gulmåra framför. Tyvärr hade jag aldrig  kameran framme när vi for förbi en sådan vy. Vid Torhamn finns en särskild del av kusten avdelad för vindsurfare. Vi provade aldrig srfskolan, men jag vet att det är svårt att få upp seglet. Jag har provat en gång  på Öland för länge sen. En cache hittade vi i Torhamn i alla fall.
Cafe Sött & Salt i Kristianopel
I Kristianopel skulle det vara så vackert hade jag hört av andra. Det var det också. Det var en intressant plats med intressant historia. När Kristian IV på den danska tiden grundade staden försvann två andra medeltida städer i närheten. Vi parkerade i hamnen och började som seden är med att fika. Sen letade vi reda på cachen som finns där, en klassisk stadscache, alltså micro i stolpe. En av de medeltidsstäder som förlorade stadsprivilegierna och försvann hette Avaskär. Där den låg finns nu ett kapell och en geocache som vi loggade på vägen upp mot gränstrakterna.
Fredsstenen vid Brömsebro
På gränsen mellan Blekinge och Småland, förr gränsen mellan Danmark och Sverige, finns Brömsebro. Egentligen är det två broar över en väldigt liten å med en holme i mitten. Det var på holmen man möttes för att sluta fred 1645. Där står nu en fredssten. Givetvis letade vi efter cachen i närheten. Det tog ett tag, men vi hittade den till slut. Sen fortsatte vi norrut. Vi ville egentligen inte köra de stora tråkiga vägarna varav vägen mellan Kalmar och Växjö hör till de allra tråkigaste. Men efter lite irrande runt på mindre vägar som slog knut på sig själva insåg vi att ibland är störst bäst. Vi ville komma hem inte alltför sent. Maken ska ju jobba imorgon.
Glasrondellen i Nybro
Mat måste man ha. Annars blir man gnällig. Vi nöjde oss med ett snabbt besök på McD i Nybro. Medan vi åt våra hamburgare kollade jag närmsta cacher. Den närmsta var Glasrondellen. När jag sa de, pekade maken på rondellen utanför. Det borde vara Glasrondellen vi var vid. Visst var det så vi körde runt till den rätta avfarten och letade reda på den innan vi fortsatte på tråkiga vägen. Motorcykeln slukade mil efter mil och vi närmade oss mer välbekanta trakter. Från Alvesta svängde vi inte av mot Värnamo som vi brukar utan tog vägen mot Ljungby i stället.
Tutaryds kyrka
Något stopp måste man göra på vägen. Rumpan blir rätt mör efter en dag på pallen. Jag hade sett att det fanns en geocache vid Tutaryds kyrka som ligger lite vid sidan av vägen mellan Ryssby och Ljungby. Den skulle vi kunna leta upp medan vi rastade. Man kan behöva röra på sig lite efter att ha suttit still på motorcykeln i ganska många mil. Motion fick vi för cachen fanns en bit ner på en ganska brant sluttning mellan kyrkan och sjön nedanför. Gömman hittade vi enkelt. I den fanns en travel bug och ett geocoin som fick följa med oss. Jag har börjat samla på mig några sådana för inom en snar framtid har jag planer på att sätta upp ett TB-hotell. Det är en geocache, oftast vid en större väg, där man kan lämna eller plocka med sig travel bugs och geocoins för vidare transport till andra cacher.
Lillesjön
Från Tutaryd var det inte så långt hem. Motorcykeln hittade nästa själv hem. Det kändes skönt att kliva av och komma hem. En kopp te och ett "nice little murder" i Midsommer fullbordade dagen. Sonen och hunden hade klarat sig bra själva, men det var nog hunden som blev gladast av att se oss.