söndag 17 juni 2012

I Mickel i Långhults fotspår

Det finns en del legendariska personer i våra småländska bygder. En av dem var Mickel i Långhult som levde för 200 år sedan. Han var en kringvandrande sagoberättare, som hade många historier och sägner att förtälja. Idag kallas trakterna där han vandrade för Sagobygden och i Ljungby finns ett sagomuseum. Där finns Per Gustavsson, som då och då brukar gestalta Mickel i Långhult. I helgen var det berättarfestival, men Mickel var på geocachingevent i Långhult. Det var vi också.
Myrebobackens baksida
 Vi började leta lite burkar redan på vägen dit. Det var mitt vanliga team med klokare och pjf70. Ardbeg10 rattade bilen även den här dagen. Några av de cacher vi stannade vid hade jag redan besökt, men det blev också ett antal nya loggar. Vid Myreborondellen hittade vi den lilla filmburk jag letat efter tidigare och inte hittat. Nu gick jag rakt på den. I närheten fanns en skidbacke. Vi attackerade den bakifrån och fick klättra uppför den branta skogbevuxna kullen
Myrebobacken från framsidan
 Vi letade ett tag, men till slut kunde pjf70 plocka fram burken. På tillbakavägen tog vi gick vi nerför skidbacken, som nu var översållad med blommande lupiner. Det var mycket enklare än den andra vägen. Det brukar faktiskt vara så att återvägen är lättare för då hittar man oftast en stig att följa.
Mickel i Långhult hälsar oss välkomna
 Sedan drog vi vidare mot Långhult för att hinna fika innan eventet började. Mickel i Långhult hälsade oss välkomna och delade ut en lista med 23 nya cacher. Vi räknade inte med att få några FTF:er så vi tog det lite lugnt och gick åt ena hållet.
Nej, här var inte någon backstuga och ingen cache
 Den första cachen vi letade efter hette Backstugan. Koordinaterna visade oss rakt ut i ett våtmarksområde vid en å. Men vi gav oss ut på gungflyet utan att reflektera. De doftade av pors och gungade och klafsade om fötterna. Byxorna blev blöta och nersmorda, men mina kängor höll faktiskt tätt. Till slut insåg vi att vi var lurade. Det kunde inte vara rätt koordinater. Vi ringde cacheakuten, en av arrangörerna, som bekräftade våra aningar.
Det var här den var
 Efter en stund ringde han tillbaka och gav oss de rätta koordinaterna. Då traskade vi tillbaka en bit och hittade en tom loggbok. På så sätt fick vi trots allt en FTF.
Nej, den här hoppade vi över
 Den här dagen samarbetade vi med Ardbeg10s bror från Växjö, Blue Suede, och hans kompis, 55hlg. Så vi var sex personer i teamet. De två följande cacher hade lite högre terrängranking. Vi kollade in dem men avstod från att leta eftersom vi inte hade rätt utrustning med oss. Ingen cache är värd att offra livet eller hälsan för.
Mörka moln tornar upp sig över vandrarna
 Vi vandrade vidare till andra spännande gömmor. Det kom lite regnstänk, men det var varmt och skönt i luften. Så det gjorde inte så mycket att vi blev lite blöta. Åskmolnen rullade in och vi hörde knallarna rulla över nejden. Här och där stötte vi på andra geocachare från eventet. Det var ju ett barnvänligt event. Alla gömmor var kanske inte anpassade för barnvagnar och korta ben, men det fanns många roliga och ganska enkla gömmor. Klockan 16 berättade Mickel sagor för de som ville lyssna, men då var vi kvar ute på rundan.
Där var stenen
 En av cacherna fanns vid en stor sten mitt i skogen, Höga stenen. Vi kikade runt och till slut såg klokare burken uppe i en skeva på stenen. Hur skulle vi få tag på den?
Första försöket - klättring
 Pjf70 gjorde ett försök att klättra, men det var svårt att nå burken det hållet och vi andra hade ingen större lust att ge oss upp på de höjderna. Det fanns andra som hade klättrat, men vi tänkte ut ett annat sätt.
Andra försöket - nytillverkat verktyg
 Blue Suede konstruerade ett verktyg av en slana och lite ståltråd. Med hjälp av detta kunde vi peta ner burken och logga den. Med hjälp av samma verktyg kunde vi sedan återplacera burken på samma plats där vi hittade den. Verktyget var ett engångsverktyg och återbördades till naturen.
Hasselsnok?
 En del av burkarna vi hittade hade passande utsmyckningar på locket. Det var tur att inte jag hittade burken med en ord på locket. Jag hade nog hoppat högt.
Grodprinsen får en puss
 Men grodan vågade pussa i alla fall. Den bodde vid en liten damm. Vi gjorde vårt bästa men någon prins såg vi inte till.
Trollvarning
Mickel berättade gärna sagor om troll.  Vid trollens berg hittade vi en burk med ett troll. Där fick vi klättra upp en bit. Några av teamet stod kvar nere vid vägen medan vi andra letade och loggade.
Minnesstenen vid Kuggaberg
 Nedanför berget fanns en minnessten över Mickel i Långhult. Där fanns också samma typ av skyltskåp som jag hittade på min förra runda till Moheda.
Loggning
 Tiden närmade sig för prisutdelning och grillen var tänd vid ladan i Långhult. Den sista cachen vi tog på vandringen tillbaka dit var eventets memorialcache. Det var en stor låda med en hel del bytesvaror passande för barn.
Dags för priser och grillkorv
 Tillbaka vid ladan kunde vi fräscha upp oss lite och äta en och annan korv. Det fanns en tävling men jag hade inte gissat rätt på något så jag fick inget pris i den. Däremot vann jag en bok med sagor på mitt spelkort. När vi kom fick vi klippa itu ett spelkort och lämna ena delen till lotteriet. Visserligen hade jag tappat min halva i skogen, men de trodde på mig att jag hade haft Hjärter 5.
Utsikt från ladan
 Det var ett mycket trevligt event. Totalt hittade vi 12 gömmor, så det finns fler kvar att logga. På morgonen släpptes ett antal andra gömmor i närheten. Så om vi vill återvända finns det en hel del att göra. Den sista eventcachen tog vi på hemvägen. När vi hittat burken och tittade upp, upptäckte vi att vi var iakttagna. Överallt fanns det ögon på stenar och träd. Det var riktigt häftigt.
Iakttagna
Det blev några cacher till på hemvägen. Hela dagen gav väl för min del 20 loggade burkar och en eventlogg. De andra tog några fler. Vi slutade när himlen öppnade sig och regnet började vräka ner. Då var vi vid Dödsbacken i Ljungby. Vi kastade oss utför den och tog oss tillbaka till bilen en aning blöta. Sedan åkte vi hem. Jag blev avlämnad först här hemma. Idag var jag ganska trött hade ont i halsen. Jag kraxade lite och fick lämna återbud till lovsångsteamet i kyrkan. Nu känns det lite bättre även om halsen svider en aning. Jag kanske ska ta mig en glass. Det brukar lindra en del.