måndag 20 augusti 2012

Skolstart

Klura ord
 Då var vi igång igen. Alla är tillbaka i skolan. Det var kul att träffa alla. På förmiddagen blev det mycket information och många lappar att ta med hem. Jag gick runt i alla klasserna som jag ska undervisa i. På måndagar har jag tidig rast och sen äter jag med klass 4. Idag var det invigningsbuffé i vår nya matsal. Hela vårterminen var matsalen stängd för renovering. Nu var den klar.
Gissa kändisar
 På eftermiddagen brukar vi på mellanstadiet gå till hembygdsparken och umgås i tvärgrupper. I år ville treorna också vara med. Det brukar vara riktigt trevligt. Vi delar in alla i 12-13 grupper som får gå runt mellan olika stationer och lösa kluriga uppgifter eller samarbeta i olika övningar.
Hamra i en spik
 Någon undrade hur länge vi planerat detta. Det kan verka vara en stor organisation bakom. Så är det inte. Vi spånar en gång. Sen får alla ta hand om sina uppdrag. Alla lärare fixar två stationer var, som man kan hålla igång samtidigt. Vi var åtta lärare inklusive slöjdlärarna. Det blev 16 stationer. En klasslärare delar in sin klass i ett antal grupper. Sedan fyller resten på med elever från sina klasser. Så var gruppindelningen klar.
Bygga torn
 Varje grupp fick veta vilken station de skulle börja med. När de var klara där fortsatte de till en ledig station. Eftersom det fanns fler stationer än grupper, blev det aldrig några köer.
Forma figurer
 Det blev många roliga och blandade övningar. Ibland måste alla samarbeta. Ibland fick de utse några som skulle genomföra uppgiften. Det är roligt att studera grupperna i aktion. En del tar initiativ, andra bara sitter där tysta. En del försöker få med sig kompisarna, andra vill helst göra allt själva.
Lösa upp knuten
Det är också härligt att se olika åldrar samarbeta. De äldre hjälper de yngre och tvärtom. Det är inte säkert att de äldsta är bäst på allt.
Minneslek
 Vid min ena station handlade det om att komma ihåg olika föremål, hur många de var av varje sort och vilka färger de hade. De fick titta på dem i två minuter. Sedan täckte jag över brickan med en duk. Gruppen fick ett papper att anteckna på. Det gällde att tillsammans komma ihåg. Nästan alla grupper glömde ett föremål.
Bygga en skulptur...
 Vid min andra station fick de pröva på att bygga med ett av våra nya material i matteverkstan. De fick bygga en skulptur tillsammans. Alla skulle delta. De kunde bygga varsin bit, men sedan måste de sätta samman dem till en enhet. Jag fotograferade skulpturen innan de rev den.
...av byggbitar
 Alla skulpturer blev väldigt olika. En del var väldigt kreativa. Andra hade svårt att få ihop bitarna. Bilderna tänkte jag använda i matteverkstan.
Flytta bollar...
 En rolig aktivitet var att flytta bollar med hjälp av gummiband med fyra snören. Det var inte helt lätt att samarbeta.
med gummiband och snören

Liten fika
 Efter halva tiden blåste vi av alla aktiviteter. Då var det dags att plocka fram sin lilla fika. Alla spred ut sig och satt och pratade medan de fikade.
Lärartipset
Till sist samlades alla till avslutning. En av stationerna var en tipspromenad där frågorna handlade om lärarna. Vi hade alla fått bidra med två frågor. Jag tror faktiskt alla var nöjda med dagen. Vi slapp regn. Det kom några stänk tidigare och det tornade upp mörka moln på flera håll. Vi trodde nästan det kunde bli åska. Men det slapp vi. Imorgon blir det vanlig skoldag. Då ska jag ha engelska och NO.

Ikväll planerade vi höstens scoutmöten. Snart drar de samlingarna också igång.

1 kommentar:

  1. Skönt att vara igång! Och efter några dagar, så känns det som om man aldrig haft sommarlov...ja, iallafall känns det avlägset.

    SvaraRadera