fredag 22 februari 2013

Solen glöder, isen tappar

Isen tappar
Fredag, tack och lov! Dagarna kommer, dagarna går. Veckorna ilar, tiden rusar iväg. Man skulle kunna sammanfatta nuläget med: "Det är mycket nu". Det är mycket som ska hända varje dag. Men det händer också mycket runt omkring oss. Det är ljusare på morgonen, när jag går ut med hunden innan jag åker till jobbet. Det är fortfarande ljust, när jag kommer hem och går nästa promenad. Talgoxarna sjunger och hackspettarnas "klyyyh" hörs över markerna. Även om det kommit mer snö och fortfarande är ganska kallt, så går det framåt. Våren närmar sig.

TB Flipflop
 I tisdags var det dags för Jönköpingsbesök igen. Jag hade klarat mig bra, trots alla bakterier och virus som florerar, tyckte homeopaten och skickade med mig lite fler pillerburkar hem. Ja, det kunde varit mycket värre. Efter det besöket tog jag en fika på ett kondis vid Torpa innan jag började leta geocacher. Det brukar ingå vid stadsbesöken. Den här gången blev det bara en burk i stan, sen drog jag ner till Vaggeryd igen. Det hade kommit en hel del snö sen sist, så det var ganska svårt att leta här och där. Jag fick hoppa över en del tilltänkta fynd. Jag hade tänkt lämna av några resekryp, men jag hittade aldrig någon tillräckligt stor burk. Det blev i alla fall fem burkar loggade. En av dem var en myst som jag hade löst och som vi tänkt ta vid senaste besöket men vi glömde alldeles av den. Jag fick plocka fram stegen, men det var ingen ute som kunde undra vad jag gjorde.
Sammanträdeskaka
Tillbaka i Forsheda åkte jag direkt till missionskyrkan för det årliga ekumeniska mötet med vår styrelse och kyrkorådet i Svenska Kyrkan. Vi brukar träffas och planera gemensamma aktiviteter. Vi har faktiskt en hel del sådana. Nu är hela året planerat. Det kändes lite långt borta när vi pratade om nyårsbönen, men det händer mycket innan dess också.

Gårdagens solnedgång
 Det har varit en hel del skriverier om lärares arbetsbördor och om alla dokumentationskrav som belastar oss hårt. Det känner vi faktiskt av. Men det finns ljuspunkter. En av dem är arbetsmiljöverkets senaste beslut. Detta har vi efterlyst. Man kan inte bara lägga på oss fler och fler arbetsuppgifter utan att tala om vad som kan plockas bort. Vi har bara de timmar vi har och kan inte pressa in hur mycket som helst i dem. Jag hoppas detta kan få andra kommuner att också agera. Nästa vecka ska alliansens partiledare träffas här i närheten, närmare bestämt i Maramö. Byn kommer att hårdbevakas av media. Lärarförbundet har visst lämnat över en kravlista som man hoppas kommer på agendan. Men man får väl inte hoppas på för mycket.

Dagens solnedgång
 Stressen på jobbet är något som jag verkligen känt av den senaste tiden. Idag var jag hos läkaren. Den senaste tiden har jag varit så trött och inte orkat särskilt mycket. Jag har kopplat det till den stressiga situationen vi lever i, men de senaste dagarna blev jag orolig för hälsan. Mina händer blev ibland alldeles blåa. i onsdags reagerade min elever och undrade vad det var med dem. Då såg de alldeles blåsvarta ut jämfört med deras. Kalla händer brukar jag ha, men de svar inte kalla bara blåa. Så idag fick jag ett besök på vårdcentralen med EKG och läkarundersökning. Det positiva resultatet var att mitt hjärta funkar alldeles utmärkt, lungorna likaså, blodtrycket var perfekt och syresättningen nästan hundraprocentig. Det är alltså inget allvarligt fel på mig. De blå händerna kanske beror på stress i kombination med stora temperaturväxlingar. Temperaturen kan jag inte göra så mycket åt, i varje fall inte utomhus. Så det blir väl stressen jag får ta tag i. Det blir inte så lätt med tanke på allt som väntar framöver: skriftliga omdömen, utvecklingssamtal, individuella utvecklingsplaner, åtgärdsprogram, nationella prov i matte och engelska och som final betygssättning. Det är inte lite och samtidigt ska jag genomföra undervisning i tre klasser i engelska, matte och NO/teknik. Dessutom har vi de vanliga mötena med arbetslag och kollegor och konferenser med ledningen. Det kanske inte är så konstigt att den gamla kroppen slår bakut.

"Pärlplattan" Takko
Medan man väntar på att bli uppringd av vårdcentralen kan man ju leka lite med mobilkameran igen. Den där roliga funktionen som skapade prick av bilderna kan man ju använda till ett och annat skoj. Både hunden och katterna kunde förvandlas till prickmönster. Man kanske kunde göra en pärlplatta av bilden eller varför inte ett korsstygnsbroderi.

"Korsstygnsmönstret" Sigge
 Imorgon ska jag äta frukost och samtala med styrelsen i missionskyrkan. Förhoppningsvis hinner jag med lite annat roligt också som promenader i solsken och något annat trevligt. De där orättade matteböckerna i skolväskan får vänta till söndag kväll. Nu är det helg.

4 kommentarer:

  1. Skickar en stooor kram till dig Inga! Vi hinner ju knappt prata på jobbet.

    // Sandra E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Sandra! Visst är det så. Vi bara jobbar. Kram till dig. Hoppas dagen blir bättre och bättre.

      Radera
  2. Häftiga bilder. Tänkte också på roliga korsstygnstavlor. Det är ju avkopplande att sitta med sådant.
    Tänker att jag lägger ner måttligt med tid på det där som vi förväntas göra. Blir inga längre skriverier i något. Allt är ju ändå ett spel för gallerierna.Ska ha tal-proven i svenska denna vecka. Vet inte alls hur man kan bedöma sådant objektivt... kommer inte att lägga ner mycket tid på det heller.
    Känner att min realistiska syn på det vi håller på med räddar mig från att bli stressad.Det blir väl väl! Att undervisningen är bra, det hoppas jag, men det andra.... duger det inte får väl överordnade tala om det för mig då... Så tänker jag.Ha en bra helg och sköt om dej!

    SvaraRadera
  3. The sunsets are very nice!! Congrats, you have won the coin on my blog! COme leave a comment with your address so I can mail you your coin ;-) I will not publish the comment ;-)

    SvaraRadera