torsdag 28 februari 2013

Celebrating 2 000 000

Solen är tillbaka
 Idag är det sista vinterdagen, imorgon börjar vårmånaderna. Om det vore så väl att vintern hade agit sitt pick och pack och dragit, men än får vi nog vänta lite med att fira vårens ankomst. Annars är det en stor firardag idag.
Vinterpromenad
 Alla marior har ju namnsdag, även jag. Maria är mitt mellannamn, ett gammalt släktnamn. Men jag har inte firat. Det var jobbet som vanligt. Fast ändå inte. Idag hade vi besök från Fackelbärarna i Holsbybrunn. Åtta ungdomar är på besök i vår kyrka den här veckan. Idag besökte de femmorna och sexorna på skolan. De kommer ifrån USA, Canada, Tyskland och Ryssland. De pratade engelska med eleverna och lekte olika roliga lekar med dem. Alla tyckte det var jätteroligt och de vågade faktiskt använda det engelska språket och ställa frågor till besökarna.

Efter skoldagens slut åkte jag hem en snabbis för att ta ut hunden. Sedan fortsatte jag till stan och en föreläsning om bedömning i matematik. Det är mycket bedömning på tapeten nu och för varje gång blir vi kanske lite klokare. Men som en kollega sa idag: När vi känner att vi kan detta, då ändrar de väl igen så vi får börja om.
2 miljoner geocacher i världen
 Idag publicerades den tvåmiljonte geocachen i världen. Räkneverket har tickat uppåt ett tag och idag passerades gränsen. Det är förstås också något att fira. Jag firade med att åka till Vaggeryd och logga fyra burkar. Det hann bli ganska mörkt innan jag kom igång, men det gick att hitta gömmorna med ficklampans hjälp. Den första var ett TB-hotell. Jag hade nog förväntat mig en roligare burk. Det var inget femstjärnigt hotell precis, snarare ett vandrarhem, men jag lämnade av några resekryp i alla fall. Sen blev det två enkla skyltcacher. Den sista gömman var den roligaste. Det var en stor burk, som började tjuta när jag öppnade den. Jag lyckades hitta avstängningsknappen till larmet. Sen fick jag leta lite efter loggremsan. Det fanns mångatänkbara ställen att leta på. Det var lite rörigt i lådan, men jag hittade den. Sen blev det värre. Jag tror inte jag lyckades återställa cachen som den var. Jag är inte helt oteknisk, men vissa saker ligger inte för mig. Det blev sista gömman jag besökte för nu är jag uppe i #1499 loggade burkar. Nästa burk ska loggas på lördag och jag har redan utsett vilken som ska bli #1500. Mer rapport från det senare.
Sverigesouvenir
 För att fira den tvåmiljonte cachen har Groundspeak släppt ett antal nya souvenirer. Man brukar få sådana om man loggar någon cache vid megaevent eller vid speciella dagar. En del länder har haft souvenirer tidigare, men nu blev det fler som fick det. Sverige var ett av de länderna. Alla som loggat en cache i Sverige fick en dalahästsouvenir. Sverige är det geocachingtätaste landet i världen. På senaste tiden har det bara exploderat. Det finns många nya geocachare och det blir tätare mellan gömmorna. Ju fler att leta upp desto roligare för oss.
Kvällshimmel
Igår kväll sken solen och färgade himlen i alla möjliga rosa nyanser innan den gick ner. Även strecken efter flygplanen som passerar högt över gården blev rosa. Men idag var det grått som gällde. Fast när jag var ute för en stund sedan med hunden var himlen alldeles översållad av stjärnor. Det är också vackert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar