lördag 26 juli 2014

Rapport från Rannäs


Ännu en varm dag är till ända. För varje dag som gått har det blivit allt varmare. Idag var det stundtals nästan vindstilla. Då är värmen olidlig. Det finns de  so skriver i sociala medier att vi sluta gnälla över värmen och i stället tänka på hur det var i vintras. Men jag tar hellre en kall vinter än en het sommar. Jag har faktiskt inget emot den vanliga svenska sommaren. Medelhavsvärmen dränerar mig på energi.


Maken hade i alla fall lite energi. Han var uppe tidigt och bakade bullar innan värmen steg alltför mycket. Det blev nybakade bullar till kaffet.


Själv satt jag mest på verandan hela dagen. Där är det bara sol en liten stund på förmiddagen och så fläktar det ibland. Då kan man stå ut ett tag. Jag har  stickat klart ett projekt som jag inte är riktigt nöjd med. Det får nog bli lite justeringar. Sen har jag börjat på ett annat sommarprojekt som verkar funka bra i alla fall. Det är ungefär vad jag orkar med just nu.


Kaprifolen blommar och på kvällarna doftar det så gott på verandan. På dagen känns inte dofterna på samma sätt. Den söta röda pelargonen doftar inte, men den är så gullig. Den fanns i huset när vi kom hit. Brudslöjan är alldeles full av små vita blommor nu. Den ser ut som en stor buske. En ensam malva har förirrat sig in i busken. Det börjar bli torrt på gräsmattan. Vi vattnar våra krukor, men gräsmattan får klara sig så gott det går. Nu vill vi gärna ha regn.


Det var bara äldste sonen som var ute på äventyr idag. Han har varit nere i Malmö några dagar och ikväll tog han tåget mot Alvesta för att där byta till tåget mot Värnamo. Maken åkte för att möta honom i stan. Strax efter fick jag ett SMS från sonen att han var 30-40 minuter försenad. Jag meddelade maken. En stund senare kom ett nytt SMS. Han hade väl missat bytet i Alvesta p g a förseningen så han kulle komma med taxi en timme senare än normal ankomsttid. Då ringde jag maken som hade letat efter sonen vid tåget från Alvesta. Han hade förstås inte sett mitt SMS. En bra stund senare kom de hem och vi kunde ha lite fredagsmys i soffan med båda sönerna hemma.


Takko har det tråkigt i värmen, men han orkar inte heller röra på sig så mycket. Det är nog varmt i pälsen. Vi gick en runda på morgonen och en lite längre på kvällen.


Men han har full koll på vad som händer på vägen och hos grannarna. Innan vi hör bilen komma på vägen, reser ha sig upp och lystrar. De små kattungarna är förstås intressanta för honom. Det finns en liten kolsvart sak som är riktigt gullig.


Imorgon blir det i alla fall lite mer äventyr. Då ska vi alla ut och cykla dressin. Det blir fika och badkläder i packningen.

1 kommentar:

  1. Vilken fin svart kattunge! Vår försvunna katt kom hem igår. Katter ger sig ut på äventyr ibland. Lycka till med dressinåkande. Har aldrig testat, fast vi har nära till. Inväntar din rapport om äventyret.//anna-lena

    SvaraRadera