torsdag 18 december 2014

Änglar och några cacher


Det ser inte så vintrigt ut på skolgården trots att det bara är två dagar kvar på höstterminen. Men det var grymt halt att gå över den. Redan på morgonen halkade man framåt från parkeringen med en hasande gång för att inte plötsligt ligga där på rygg. Det var lika halt vid lunchtid då vi hasade oss upp till matsalen för att äta skolans goda julbuffé. Den var verkligen god och både jag och eleverna uppskattade den.


Hela dagen var annars vikt åt julpyssel. Jag var frigjord från mina lektioner i femman och sexan för att kunna pyssla hela dagen med fyrorna. Dagens stora pysselobjekt var en ängel i gips och metalltråd. De som ville kunde göra tomtar i stället.


Det blev 26 figurer som steg för steg växte fram. Vi började första passet med adventsmyset med kalendern och tippen. Sen formade vi en metalltråd till ängelns/tomtens kropp och göt in fötterna i gips i en engångsmugg.


Nästa steg kom efter rasten då gipset brunnit färdigt. Vi skalade av muggen och formade till vingarna/armarna av en annan metalltråd. Sen fäste vi dem på kroppen med hjälp av gipsbinda och klädde in huvudet och kroppen. En del klädde även vingarna eller armarna. När de sista figurerna var klara, var det dags att gå till lunchen i matsalen.


Efter lunch målade vi våra figurer med vanlig vattenfärg. Det blev färgglada, fina tomtar och änglar. Ingen var lik den andra.


En del blev vackra, andra mera fulsnygga, men alla blev speciella. Många gånger när vi pysslar, använder vi färdiga mallar. Då blir resultatet väldigt lika. Det som var roligt med detta pyssel var olikheterna och att eleverna kunde utnyttja sin kreativitet. Att de inte alltid såg ut som traditionella tomtar eller änglar, det får man ha lite överseende med. Det viktigaste är att eleverna har roligt och blir nöjda.


Det blev förstås en del städning efter denna aktivitet, men det gör inget, när man har kul. Gipsbinda dammar rätt bra och jag fick torka av borden många gånger innan jag fick bort den vita hinnan av gips.


Det fanns förstås lite andra pysselidéer som de kunde göra när de var klara med ett moment. Girlanger av papper går alltid hem liksom julkort. Alla elever fick också varsin tändsticksask att dekorera efter eget huvud. Det blev mycket glitter på golvet. Det är nästan omöjligt att sopa upp och brukar få golvet i klassrummet att glittra ett bra tag efteråt, men det kan vi unna oss. Det är inte så ofta vi har glitter och glamour i skolan.


Eftersom jag inte kan visa bilder på eleverna, så får ni nöja er med en bild på mig. En av eleverna lånade min kamera och gick runt och fotograferade alla. Det blev en del fina  och en del roliga foton, men tyvärr får ni inte ta del av dem enligt skolans policy. Sista stunden på skoldagen satte vi på en film och varvade ner.


När eleverna gått hem, kunde vi pusta ut. Jag åkte hem för min arbetstid slutade ganska så direkt efter sista lektionen. Hemma väntade Takko på mig och eftermiddagspromenaden. Det var fortfarande halt ute så det blev ingen jättelång runda. Trots att temperaturen höll sig kring nollan, så kändes det mest som minus fem. Då är det skönt att komma in i värmen igen och brygga en kopp te. Idag var det grönt solte i teadventskalendern. Det passade bra för solen visade sig faktiskt en liten stund mitt på dagen.


Igår kunde jag inte ta det lugnt efter skolan. Ja, hela dagen gick i ett. På lunchen var jag tvunget att åka hem och ta ut hunden för direkt efter sista lektionen skulle jag åka till Jönköping på ett av mina återkommande besök hos homeopaten på Gräshagen. Det lockade väl inte så att åka hela vägen själv i det hala väglaget, men jag fick sällskap av Katrin. Jag plockade upp henne inne i stan. Besöket gick som vanligt snabbt och så hade jag min påse med piller.

Sen åkte vi upp till IKEA och Katrin bjöd mig på fika där innan vi shoppade loss. Värmeljus och plastpåsar är bra att ha i förrådet därhemma. Jag hittade en fin duk till julbordet och lite annat smått och gott. Det blev inte alltför dyrbart för summan stannade en bra bit under tusenlappen i alla fall.

Vi brukar ju ta en cachingrunda, när vi är i residensstaden, men den här gången var vi inte sugna på någon längre tur. Det hade hunnit bli mörkt och kallt om fingarna. Men någon liten gömma borde vi kunna hitta trots allt. Vi begav oss till en gömma som Katrin letat efter vid sitt förra besök i staden. Då hittade hon inte den. Vi letade länge och var nära att ge upp då hon till slut plockade fram sina magiska handskar och krängde på sig dem. Då visade sig den sjukliga cachen. Den var välgömd och vi blev glada när vi äntligen hittade den.


Sen åkte vi vidare hemåt, men jag svängde in på Citygross parkering för att leta efter en riktigt klurig gömma vid namn Granit. Det var en cache med D/T 4,5/1,5, men jag räknade med att få lite tips från Katrin ifall jag inte hittade den själv. Hon hade loggat den förra gången hon var här. Nu gick det bra för jag hittade markörerna som det stod om i beskrivningen och snart hade jag burken i min hand. Sådana gömmor är roliga att hitta men irriterande när man inte gör det.

Efter den loggen var vi nöjda och körde söderut. Det varnades på radion för köer och andra trafikproblem, men vi såg varken det ena eller det andra. Det fanns några blåljus på andra sidan i norrgående riktningen men på vår sida var det fritt fram hela vägen. Jag lämnade av Katrin utanför hennes port. I stan var det halt på trottoarer och gator. Sen åkte jag hemåt igen. Det var skönt att äntligen komma hem och packa upp skolväska och shoppingkassar för att sedan landa i soffan.

1 kommentar:

  1. Häftiga änglar.Skulle nog kunna funka för mig också. Ingen finmotorik som behövs.... får lägga på minnet.
    Här är det stiltje både i bloggandet och geocachingen. Allra mest i den sistnämnda. Få se om det kan bli en runda på lovet... och/ eller ditt event. Och blogg hoppas jag få till någon gång i helgen.... mycket handlar det om att jag inte har några bilder att lägga ut, på något sätt är det de som bär min blogg... HA det bra så länge!

    SvaraRadera