fredag 19 december 2014

Nu är det jullov


Flaggan var hissad på skolgården denna sista dag på höstterminen. Hela skolan samlades på skolgården för att tåga bort till Svenska kyrkan och julavslutningen där. Programmet var omväxlande. Eleverna sjöng vackert och läste dikter. Julhälsningar gavs från rektorn, t f kyrkoherden och elevrådet. Sen gick vi tillbaka till skolan för lite julmys i klassrummen. Eftersom jag jobbar i tre klasser så fick jag går runt och önska alla ett trevligt jullov.


När eleverna går hem på jullov, stannar vi kvar en stund. Det skulle vara sedvanligt program och jag kom plötsligt på att jag glömt mitt paket hemma. Jag fick snabbt åka hem och hämta det. När jag kom tillbaka, var himlen mot norr alldeles täckt av mörkblå moln. Men solen sken från andra hållet och mitt i de mörka molnen skymtade jag regnbågens hoppfulla färger. Det var en vacker syn.


När jag vände mig om, var de solbelysta molnen luddigt vita som sommarmoln. Man kunde nästan tro att det var sommaravslutning i stället för julavslutning, men temperaturen avslöjade den rätta årstiden.


I personalrummet var det dukat för lite samvaro. Vi tackade av dem som inte kommer att fortsätta efter jullovet. Chefen och vaktmästaren fick också varsin traditionell julblomma.


Lunchen bestod av en smarrig räkmacka med mycket räkor på som vi beställt. Jag lyckades dra nummer 1 och hittade snabbt min placering. Det skulle visa sig att det inte var något turnummer. Men det var inget fel på sällskapet jag hamnade bland.


Till kaffet fick vi en jättestor chokladbiskvi. Den var mäktig men god och försvann snabbt från faten. På sommaravslutningsfesten brukar vi sjunga tillsammans, men det gjorde vi inte idag. Det hade vi inte hunnit med.


Vi måste ju hinna med den traditionella paketleken. Det var till den jag hämtade mitt paket. Eftersom jag hade nummer 1, fick jag börja välja paket. Det är inte så kul att börja, men nån ska ju göra det.


I mitt första paket fanns en vit kanna i plåt. Den var trevlig och jag hade gärna behållt den, men det fick jag inte. Min granne vid bordet hade nummer 2 och norpade genast till sig den. Det får man göra i den här leken. Så då fick jag öppna ett nytt paket. I det hittade jag två ljuslyktor. Ljuslyktan skulle visa sig vara årets julklapp, åtminstone hos oss.


Leken fortsatte en bra stund och som vanligt fanns det några saker som många ville ha. Det blev lite slagsmål om dem. Man får inte ta tillbaka den present man precis blivit av med, men det kan ju bli rundgång om tre personen inte ger sig. Vi har ju några som aldrig ger sig så det är stor risk för detta. En gång blev det avblåsning och lottning innan de fick fortsätta. Leken slutar när siste man tar det sista paketet. Det är inte förrän då man vet vilken present man får behålla. I år var det många fina presenter. Jag fick mina ljuslyktor.


Sen kramade vi om varandra och önskade God Jul och trevligt lov innan vi åkte hem. Det var fortfarande lite sol bakom molnen, när hunden och jag gick vår skogsrunda. Det var skönt med lite frisk luft. Den sista halvkilometern kom det iskalla regnet, men då var vi ju nästan hemma. Vi kunde krypa in i värmen och mysa lite. Julpresenterna från elever och kollegor plockades upp ur kassarna och chokladen kunde provsmakas.


Sen gjorde vi inte så mycket mer. Soffan var rätt skön att krypa upp i med en kopp te. Jag hoppade över dagens te i teadventskalendern. Ren roiboos är inte min favorit, men det fanns ju andra smaker hemma. Maken kom hem och imorgon kommer pojkarna. Sen har vi alla jullov ända in i det nya året.

Det ska bli skönt att få vila upp sig och kanske slippa snörvlet och hostan ett tag. Igår träffade jag min doktor för sista gången innan han går i pension. Det unnar jag honom efter 40 år på samma sjukhus att vid 70 års ålder få ägna sig åt andra saker än patienterna. Geocaching till exempel eller fågelskådning. Han sysslar lite med båda sorterna. Jag fick också träffa hans efterträdare som tar hand om mig om några månader när jag kommer på återbesök. Trots allt mår jag ju förhållandevis bra även om några värden är lite för höga  och några andra lite för låga, men det är inte dags för behandling med de stora kanonerna än. Det får gärna dröja länge än. Nu ska jag ta det lugnt, förbereda ett enkelt julfirande och ägna mig åt roliga saker som geocaching, stickning och annat pyssel. Många hundpromenader blir det också.

1 kommentar:

  1. Låter som om du låter julen vara det den ska vara och inte den hysteri som en del av låter den bli till. Hoppas, som sagt att dina värden håller sig någorlunda i schack, länge än. Geocaching? Ska ni ut på något så hänger jag gärna med. 29, 30, och hela januarilovet skulle nog funka. Vet inte hurd et blir den 28. J och M hinner inte att gå med. Tänkte att jag kunde åka och hämta katterna, eftersom de ändå ska vara hos oss hela veckan sen, då de är på skidsemester. Kunde vara kul att säga hej och leta någon cache innan mörkret faller.

    SvaraRadera