torsdag 25 december 2014

Solig födelsedag


Solen sken och det var lite fruset på marken. Det brukar bli det när molnen som hindrar värmeutstrålningen från jordytan försvinner och det är klart och soligt väder. Solen orkade upp så långt över horisonten, men den hann glädja oss med sin närvaro.


Hunden och jag tog vår dagliga runda uppåt skogen. Det var is på groparna med vatten och marken kändes fastare än vanligt. Det var inte så många ute på promenad idag trots solen, men vi mötte två par som förmodligen gick Rannäsarundan innan det var dags för julmat igen.


Juldagen brukar vi äta av rsterna från gårdagens julbord om vi inte väljer att laga lutfisk. Den låg kvar i frysen så den får vi ta en annan dag. Det blir inte på Annandagen för då är vi bortbjudna, men det blir ju fler dagar förhoppningsvis.


Skuggorna var långa även om vi närmade oss mitt på dagen. Så långa ben har jag inte i verkligheten. Då hade jag nog haft problem med att hitta byxor i affärerna. Jag såg att mellandagsrean redan börjat trots att vi inte har kommit till mellandagarna än. För mig varar julhelgen till och med annandagen. Sedan börjar mellandagarna. I år är det inte så många vardagar i mellandagarna. Det är ju skönt för dem som jobbar in tid och tar ledigt mellan jul och nyår.


På söndag har jag mitt mellandagsevent. Det är inte här vid Skogsbiblioteket utan inne på Gröndal vid Bolaskogen. Det ser ut att bli ett trevligt gäng som kommer.


Hunden och jag traskade hela skogsrundan och snart var vi tillbaka i samma spår. Vi passerade kanalen som fått en tunn isskorpa på vattenytan.


När vi kom tillbaka över kullen, sken solen mellan trädstammarna och lyste på den gröna mossan så att den blänkte som smaragder. Det var skönt att komma in i värmen igen. Solen är skön men den ger inte mycket värme så här års. Nu får vi elda i pannan.


Juldagen brukar vara en slappardag. Då kan man läsa en julklappsbok, om man fått någon, eller lösa ett korsord eller spela spel. Annars kan man lösa mysteriecacher. Det kom ju ett helt gäng nya mystar i Halmstad. Jag har löst 17 av 24, tror jag det var. Sen gav jag mig på några i Tranåstrakterna som också var ganska nya. Det finns lite lösa planer på att åka ditåt nån gång. Det är ett vitt hörn på min smålandskarta. Man kanske kunde stanna i Gränna och göra ett besök på Countryline också.


Maken gjorde fruktsallad av en del av frukterna i fruktskålen. Under tiden fixade jag lite chokladpuddig. Det var längesen vi åt. Jag hade köpt några jordgubbar som vi delade på.


Gulliver gillade grädden bäst. Han höll sig framme och slickade sig om nosen. Takko blev förstås avundsjuk men han fick annat i stället.


Så firade vi Jesu födelsedag. Det är ju inte tomtens födelsedag vi firar den här dagen, som en del verkar tro. Det är till minne av Jesu födelse vi firar jul. Det blev ingen tårta hos oss, men det blev en lite festligare efterrätt. Jordgubbarna hade ändå inte räckt till en stor tårta. Grattis, Jesus, till 2000+!

1 kommentar:

  1. Fina bilder från den fina dagen. Känner igen dina trakter rätt bra nu. Chokladpudding... längesedan....nästan barndomsnostalgi. Kan ännu känna smaken. Räknar med att komma en sväng på söndag. Blir kanske inte förrän efter halv tre. Gissar att ni fortfarande finns kvar då....

    SvaraRadera