onsdag 19 augusti 2015

Återvändande och smakrikt


Alla har återvänt till skolan. Även eleverna är på plats igen. Efter första dagen var jag helt slut när jag kom hem. Det blir ju så intensivt med alla elever och lektioner på rad. Hunden och jag tog en uppfriskande proemenad medan solen kastade sina sista långa strålar på tallstammarna och sänkte sig bakom trädtopparna.


Det blommar i skogen. Riset på marken täcks av små lila blommor eller av röda och blå bär. Bladen börjar skifta lite i höstfärger fast det är väl tidigt än.


Takko var pigg och stretade på längs skogsvägarna medan jag hängde efter i kopplet. En rask promenad rensar tankarna och gör en sugen på lite te och en macka, när man kommer hem.


Hela veckan har varit solig och varm och så ska det fortsätta över helgen, säger de. Egentligen är det skönast att ta den långa skogspro,emadem lite senare på kvällen och så har det blivit de här dagarna. Innan på eftermiddagarna har det bara blivit en kort runda.


En andra skörd är på gång på gräsvallarna. Innan var det vita och rosa balar. Ska det bli blå nu?


Havren ljusnar allmer för varje dag. Snart blir det dags för skörd här också.


I trädgården skördar vi lite hela tiden. Taybären mognar och ibland lyckas man plocka en hög utan att bli riven av de vassa taggarna.


Än är inte björnbären mogna, men det ser ut att bli gott om dem. De är tack och lov taggfria. Plommon blir det också om ett tag.


Jag bakade en cheesecake och toppade med säsongens bär till fikapausen på jobbet. Det var både god och uppskattad.


Två dagar har eleverna varit på plats nu. Jag har startat upp arbetet i engelska, matematik och NO. I eftermiddags gick vi länge, men min kollega och jag tog med oss sexorna upp till skogen vid elljusspåret det sista passet som var Elevens val.


De valde att leka dunkgömme i skogen. Medan en av dem räknade försvann alla de andra ut bland buskarna. Roligt hade de i alla fall.


De hade med sig liten lätt fika, om de ville. Annars kunde de plocka lite blåbär och trä på ett strå. Sen gick vi hem. Hunden fick sin korta runda och sen åkte jag till stationen och plockade upp maken som med tåget från Smålandsstenar.


Vi fortsatte mot stan för att hämta hem pojkarna som kom med samma tåg från Karlskrona respektive Växjö. Nu är alla på plats här hemma inför morgondagens begravning.


Den här veckan pågår Värnamodagarna. Vi passade på att äta lite kvällsmat innan vi åkte hem. Det var ganska gott om folk på stan men kön var inte så hemskt lång till den indiska maten.


Vi valde lite olika rätter. Godast är väl naanbrödet som är alldeles nygräddat från tandoriugnen.


Maken fyllde år i måndags så detta blev hans fördelsedagsfest. Vi satte oss i tältet som stod i Åbroparken.


Här var det många besökare i olika åldrar. Värnamo lever upp under de här dagarna.


Vi stannade inte så länge. När vi ätit upp, åkte vi hem. Vi har en del att göra inför morgondagen. Hunden fick sin långa promenadrunda och jag fick lite sval kvällsluft.


Imorgon ska jag alltså inte jobba utan är ledig för svärfars begravning. Vi kommer att vara igång från tidig förmiddag till sen eftermiddag, men lite sovmorgon kan det nog få bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar