onsdag 5 augusti 2015

Blå bär och målgång


Egentligen skulle vi gett oss ut på böljan den blå idag, men så blev det inte. Vi skulle gett oss ut och paddlat tillsammans med Katrin. Ibland råder man varken över sin tid, sin kropp eller andra omständigheter. Vi fick ställa in paddelturen och ta den en annan gång.


Istället blev det en tur till Rannäs djupa blåbärsskogar. Det finns gott om blåbär i år. Sonen och jag tog en liten hink med oss var och åkte ut till skogs. De höll på med avverkning längs Moenvägen, men vi kunde krypa förbi på den gropiga skogsvägen.


Sen parkerade vi vid kanten mot en körväg och började fylla de små yoghurthinkarna. Det gick ganska snabbt trots att vi plockade för hand. Jag plockar alltid för hand. Jag gillar inte bärplockare. Det blir mindre att rensa om man rensar direkt i skogen.


Takko plockade inga bär men han skällde lite på oss för att vi inte var tillräckligt snabba. Eller så var det för att han hörde skogsavverkarna en bit bort.


Vi fyllde ganska fort varsin hink och då var vi nöjda. Vi åkte hem och tvättade av oss om de blå fingarna. Sen fortsatte sonen och jag mot stan, men Takko fick vara hemma och vila. Vi tog med en liten burk blåbär som vi lämnade hos svärfar. Han gillar blåbär och saknar möjligheten att plocka själv. Sen blev det en tur till stan där vi åt och handlade mat. Vi behövde mjölk till blåbären. Det blev förstås blåbär till kvällsmat.


Nu kan jag avslöja vad jag hade för hemligt uppdrag i stan igår kväll. För en stund sedan publicerades min första och även Värnamos första Wherigo. En wherigo är som ett liten spel man laddar ned till mobilen eller GPS:en om den stöder det programmet. Man behöver en app och så laddar man ned en s k cartridge som är själva spelet. Sen ska man ta sig runt till olika zoner med hjälp av detta. Jag har skapat en wherigo som man spelar i Apladalen.


Det är det jag har hållit på med under flera veckor. Det tog lite tid att få spelet att funka, mest för att jag inte fattade alla delar med en gång. Innan vi åkte till Polen fick jag i alla fall det att funka. Man ska gå en runda genom Apladalen och vid olika platser/zoner ska man svara på frågor för att kunna ta sig vidare. Sen avslutas spelet med att man får koordinaterna till geocachegömman. Igår kväll var jag tvungen att flytta slutgömman för den låg för nära en annan gömma. Jag trodde jag hade koll, men jag hade glömt bort en mystfinal. Det fanns inte så mycket utrymme kvar att spela med, men jag lyckades tydligen hitta en liten lucka. Reviewern var nöjd med placeringen och publicerade den.


Jag har varit ett antal gånger i Apladalen och rekat inför wherigon men också för att testköra den. Jag har gjort den både på svenska och på engelska. Den är tänkt att vara lämplig för familjer med barn. En gång när jag testkörde stötte jag på Per och Kersti i Apladalen. Det var ungdomar som sommarjobbar där genom att guida grupper runt och berätta om rollfigurerna.


I Apladalen finns ju både getter, kaniner och höns. När jag var där och rekade tog jag en hel del foton. Bl a  fotograferade jag de söta getterna. Det blev en rolig bild med kajan som satt på getens rygg. Än har ingen FTF:at gömman. Jag hoppas den funkar som det är tänkt.

I och med att wherigon publicerades har jag klarat av de geocachingmål jag satte upp för sommaren utom ett. Jag har inte lagt ut så många gömmor den här sommaren. I stället har jag försökt skapa annorlunda gömmor som jag inte gjort förut.

Den första var multin i Sjötofta - UE Sjötofta Baloo. Platsen hittade vi förra året och redan då ville jag lägga ut en gömma här, men det blev inte förrän i sommar som vi återvände. Den har hittats av åtta nick och har fått 5 favvopoäng.














Nästa blev en vanlig traditionell gömma - Flyttblock. De stora flyttblocken hittade jag när jag rekade inför Earthcachen. Här passade det också bra att lägga en burk. Den kom med på köpet.











Earthcachen - Storåns meandrar - har jag haft planer på ett bra tag, men jag har inte tagit tag i den förrän i sommar. Det brukar ta ett tag att få earthcacher godkända, men det gick ganska smidigt den här gången eller så har jag lärt mig knepen. I och med CITO-eventet i söndags så har den fått ganska många besök, 11 loggade och 3 FP än så länge.







Den sista rondellmysten - Rondellmyst #13 Hundkoja - har jag klurat länge på, säkert i ett halvår. Nu skulle jag ha den klar i sommar hade jag bestämt. Det skulle bli en lite svårare variant, min första D5:a. På slutet var det framför allt själva burken som tog tid. Den fick jag hjälp med av maken. Hittills har nio löst mysten, fyra har loggat och gett den 3 FP.







I söndags var det så dags för mitt första CITO-event - Forsheda Städ- och fikaevent. Jag har ordnat tolv vanliga event tidigare, men detta var det första CITO:t. Vi blev ett femtontal deltagare från så olika håll som Vetlanda, Lammhult, Borås, Växjö, Hestra, Kinnared och så alla värnamocachare förstås.








Ikväll kom så min första Wherigo - Apladalen - som jag redan berättat om. Nu får jag bara vänta på den första loggen. Jag har därmed lagt ut åtta olika typer av geocacher. CITO och wherigo var de två sista sorterna.

Förutom att få till dessa gömmor hade jag planer på att försöka logga två nya länder. Så blev det ju också på semestern förra veckan. Vi hittade gömmor både i Polen och i Tyskland. I sommar har jag också kommit upp i över 500 FP på min egna gömmor. Det är ju inget man kan råda över själv mer än genom att lägga ut roliga och välgjorda gömmor och hoppas på många FP. Det gav mig min tredje Diamond Badge.

Nu har jag ett mål kvar för sommaren, men sommaren är inte slut än för mig. Hela augusti är sommarmånad även om semestern snart tar slut. Jag har bara 178 gömmor kvar till 4000. Kanske kan jag klara det innan sommaren är slut, men om jag inte gör det, är det inte hela världen. Det är ju bara en lek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar