lördag 8 augusti 2015

Livets gång


Vissa dagar blir inte som man tänkt sig. Idag hade jag tänkt åka till Smålandsstenar och träffa några andra geocachare på ett event anordnat av några österrikare som semestrar här. Men vi råder inte över allt i livet. Vid lunchtid fick vi ett tråkigt besked. Det ringde någon från äldreboendet där min svärfar bott och berättade att han somnat in under förmiddagen. Så vi fick andra ärenden på dagens agenda.


Maken, sonen och jag åkte dit och tog farväl av honom. De hade gjort så fint där man kom in. Det fanns blommor, ett tänt ljus och ett foto på svärfar på ett bord. De berättade att han ätit frukost som vanligt, men när de skulle hämta honom till lunchen, fann de att han somnat in lugnt och stilla i sin stol.


Sonen och jag var och hälsade på honom för några dagar sedan. Han brukade lägga pärlplattor som tidsfördriv och jag hade med mig några nya mönster som jag skrivit ut från Pinterest. Han berättade då att han hade slut på pärlor. Så sonen och jag handlade lite mera pärlor till honom när vi var i stan och lämnade in dem hos honom när vi kom tillbaka. På bordet låg flera färdiga alster somhan hade gjort de senaste dagarna efter de mönster han fått. Det låg en påbörjad uggla där han brukade sitta.


Han blev alltid så glad när vi kom och hälsade på honom. Han fick ett lngt liv. Han blev 91 år gammal, men han var klar i huvudet in i det sista. Det blev ändå ett bra slut. Han fick somna in lugnt och stilla när hans tid var över. Vi får säga adjö och överlämna honom i Guds händer och önska frid över hans minne.


I eftermiddag åkte jag och hälsade på min mamma. Det fanns med i planerna för helgen nu innan jag ska börja jobba igen. Det blev lite kontraster för där fick jag träffa den nyaste medlemmen i vår släkt, Noah. Min systerdotter och hennes man fick en son för en vecka sedan. Så är det i livet, någon dör, någon föds. En dag är vår tid slut och nya generationer tar över. Så är livets gång.


Jag träffade förstås inte bara de glada föräldrarna och gammelmormor utan också en stolt mormor, min syster, och en nybliven morbror. Dessutom kom min bror, hans fru och dotter på besök för att gratulera den nyfödde. De bor i samma hus som min mamma, i mitt barndomshem. Vi kikade nyfikna in i den nyinredda barnkammaren. Rummet såg lite annorlunda ut mot när vi tre äldsta syskon huserade där på 50-talet. Det var nästan svårt att tänka sig att vi sovit där alla tre i varsin barnsäng. Rummet kändes väldigt litet och trångt, men så var det. Nu bor Noah där. Han sov hos sin pappa hela tiden medan vi var där.


När vi fikat med min mamma, åkte jag hem till Rannäs igen. Dagen lider mot sitt slut och snart är det bara en dag kvar av sommarens ledighet. Sen blir det vardag igen.

1 kommentar:

  1. Så skönt att få vara aktiv in i det sista, och bara få somna in. En sådant slut önskar vi oss nog alla. Tror att din svärfar haft ett fint liv, det är så du beskrivit honom i din blogg. Ha en bra skolstart!

    SvaraRadera