onsdag 5 augusti 2015

Hemligt, nattligt äventyr


Igår kväll blev det en liten nattlig utflykt till stan för att fixa en sak, men den tänker jag inte berätta om här än i alla fall. Först var det ju en skön dag, varm och solig. Jag satt på verandan och njöt av den svenska sommaren.


Hallonen har mognat medan vi var borta så det var dags att plocka fram en hink och börja plocka. Det finns gott om dem. De blir goda att plocka fram till vintern och värma till glass.


Hunden och jag tog vår vanliga runda för att se vad som hänt på blomfronten. Det blommar vid vägkanten. Många blå och vita blommor finns det. Här är det blåklockor och rölleka. Vi såg också nysört och kråkvicker.


Många sensommarblommor är gula. Vi försökte räkna efter hur många gula blommor vi såg längs vägen. Här var det videört.


Sen hittade vi gullris.


Johannesörten har blommat ett tag.


Renfanan börjar visa färg nu. Det var några av dem.


På morgonrundan skymtade jag en blå blomma i gräset i kanten på en av åkrarna. Den såg ut som cikorian, vägvårdan, som vi såg längs vägarna i Polen. När vi kom tillbaka med kameran på eftermiddagsrundan, hade den fällt ihop sina kronblad, men visst är det cikoria. Det är en nyhet i den rannäska floran.


Rosa och lila blommor är också vanliga nu. Vädden hade som vanligt besök av en långhornig insekt.


På gårdsplanen hittade vi några stånd med rosa rölleka bland de vita varianterna.


Floxen har börjat blomma. Den har tagit sig i år.


Borstnejlikorna har många olika färger. Här var det en rosa som fått fjärilsbesök. Det satt tre fjärilar på den, men två flög iväg.


Den gula rosen blir nästan vit när den slår ut, men knopparna är orange till färgen.


New Dawn är ljust rosa både som knopp och utslagen. Den blommar gärna och mycket på söderväggen.


Nu till det nattliga äventyret, men jag berättar inget om varför jag tog denna sena tur till stan. Det kommer så småningom. Efter uträttat uppdrag tänkte jag att jag lika gärna kunde åka förbi några av de nya gömmorna i stan. Det kom sex nya av Denkaj för ett tag sedan. En del av dem låg längs vägen hem om man inte körde raka vägen.


Den första hette Här stannar tåget och det hade det verkligen gjort. Här var det ett bra tag sedan något tåg rullat. Jag hittade burken och kunde logga även om det körde förbi en bil. Jag hukade mig ner och kröp lite längre in bland buskarna.


Sen fortsatte jag till Gränsen. Här var det tur att jag hade ficklampan. Det bar brant uppför stigen och där uppe hittade jag ett staket. Det fanns hål i det så jag kunde ta mig igenom. Sen gällde det att inte ramla utför stupet på andra sidan. Jag fick leta lite efter burken som inte hängde som ledtrådet sa den skulle göra. Den stod på marken i ett hörn.


När jag lyser fram mig för att inte snubbla bland liljekonvaljebladen på nervägen, stirrar två ögon mot mig på stigen. De lyste som två lampor i ficklampans sken.


Det var en liten katt som också var ute på en nattlig upptäcksfärd. Den hukade inne i buskagen medan jag passerade.


Vid nattens sista gömma var det också en kulle att klättra uppför. Det fanns en liten stig i det höga gräset och snart hade jag nått fram till Flaskpost. Flaskan låg väl inte precis och guppade i vattnet men den hade en liten sjö som den vilade i. Sen skyndade jag nedför kullen och åkte hem. Jag hörde några ungdomar prata i närheten. De hade nog undrat vad tanten gjorde där så sent. Men jag såg dem aldrig och de såg nog inte mig heller. Bilen rullade snabbt västerut till hemmets lugn vrå och min mjuka sköna säng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar